Vaurastuvassa Suomessa on aika puuttua lapsiperheköyhyyteen – Hyvä Joulumieli -keräys auttaa vähävaraisia lapsiperheitä jouluna

Köyhyys koskettaa Suomessa noin 110 000 lasta. Lapsena koettu köyhyys vaikuttaa nuorten itsenäistymiseen ja näkyy vielä aikuisiällä. Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräys vähävaraisten lapsiperheiden auttamiseksi käynnistyy torstaina 22.11. Keräyksen tuotoilla jaetaan 28 000 ruokalahjakorttia, jotta myös vähävaraisissa perheissä saadaan jouluateria.
Kuva: Suomen Punainen Risti / Katja Lösönen

Suomen taloustilanteen koheneminen ei näy lapsiperheköyhyydessä, joka jatkaa kasvuaan. Nyt viimeistään pitäisi panostaa pitkäjänteiseen lapsi-, nuoriso- ja perhepolitiikkaan, jotta lapsena koetun köyhyyden vaikutukset eivät pääse kasautumaan sukupolvelta toiselle.

– Hyvinvoinnin perusta rakentuu lapsuudessa. Perheiden olosuhteet vaihtelevat, mutta toimeentulon on turvattava ihmisarvoinen elämä kaikissa tilanteissa, muistuttaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton lapsi- ja perhepolitiikan johtava asiantuntija Esa Iivonen.

Lasten kasvaessa myös perheen rahalliset paineet kasvavat. Nuorilla köyhyys heijastuu myös kaverisuhteisiin aivan erityisellä tavalla.

– Vähävaraisista perheistä olevilla nuorilla on vähemmän läheisiä ystäviä kuin heidän ikätovereillaan. Kiusaamisen kokemukset ovat yleisempiä kuin muilla, kertoo Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää.

Köyhyyden kierteen katkaiseminen vaatii itsenäistyvien nuorten tukemista

Lapsiperheköyhyys siirtyy voimakkaasti sukupolvelta toiselle. Siksi auttaminen vaatii pitkäkestoista työtä. Yksi tärkeimmistä hetkistä puuttua köyhyyden kierteeseen on silloin, kun vähävaraisessa perheessä kasvanut nuori on itsenäistymässä ja muuttamassa omaan kotiin.

– Valtion, kuntien ja järjestöjen on satsattava helposti lähestyttäviin palveluihin, jotka saavuttavat nuoret oikealla hetkellä – paitsi lapsuudessa ja teini-iässä, myös nuorten siirtyessä itsenäiseen elämään. Samalla on tuettava nuorten mahdollisuutta osallistua heitä itseään koskeviin päätöksiin, Suurpää haastaa.

Havainnot Nuorten turvataloista osoittavat, että nuoret kokevat avun vaikuttavaksi silloin, kun nuorta autetaan rakentamaan ympärilleen turvallinen yhteisö sen sijaan, että hänet vain ohjataan palvelujärjestelmän asiakkaaksi.

– Erilaisissa elämäntilanteissa olevien nuorten rohkaiseminen mukaan toimintaan on haaste myös meille järjestöille, sanoo Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula. – Kansalaistoiminnassa nuoret voivat olla paitsi avun saajia, myös avun antajia.

Keräystavoitteena 2 miljoonaa euroa

Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään tänä vuonna 22. kertaa. Keräys toteutetaan yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa.

Tavoitteena on kerätä noin 2 miljoonaa euroa. Apua tarvitsevat perheet valitaan muun muassa kunnan sosiaalitoimen, lastenneuvolan, kouluterveydenhuollon, seurakunnan diakoniatoimen tai Suomen Punaisen Ristin osastojen ja Nuorten turvatalojen sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksien toimesta.

Hyvä Joulumieli -keräykseen lahjoitetuilla rahoilla hankitaan 28 000 lahjakorttia, joilla vähävaraiset tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa olevat lapsiperheet voivat ostaa ruokatarvikkeita jouluksi. Arvoltaan 70 euron suuruiset lahjakortit käyvät kampanjaan osallistuvien kumppaneiden eli K-ruokakauppojen, Lidlin ja S-ryhmän kaupoissa.

Keräys alkaa torstaina 22.11.2018 ja jatkuu 24.12.2018 saakka. Avajaispäivänä 22.11. Ylen aamu-tv lähettää ohjelman Helsingin päärautatieasemalta ja tilaisuudessa esiintyy oopperalaulaja Waltteri Torikka. Yle kertoo Hyvä Joulumieli -keräyksestä lähetyksissään päivittäin jouluaattoon asti.

Miten keräykseen voi osallistua?

• Lahjoittamalla verkkosivujen kautta: www.hyvajoulumieli.fi
  • Lahjoittamalla suoraan Hyvä Joulumieli -keräyksen tilille; IBAN FI17 1596 3000 2020 20. Viite: 5429
  • Soittamalla keräyspuhelimeen 0600 16555 (10,01 e + pvm/ppm)
  • Lähettämällä tekstiviestin HJM numeroon 16499 lahjoitus on 10 euroa, viestillä HJM20 lahjoitus on 20 euroa ja viestillä HJM30 vastaavasti 30 euroa