ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.

Pikkuletto, Oulu. Kuva: Teemu Uutela, ELY-keskus.

VELMU2-kartoituksia on suunnattu alueille joista ei ole juurikaan aikaisempaa tietoa tai tiedot ovat vanhoja tai epätarkkoja esimerkiksi uhanalaisten lajien esiintymien osalta. Kerättävää tietoa hyödynnetään alueiden käytön suunnittelussa ja mm. laajempia alueita koskevien merialueiden tilaa kuvaavien mallien päivittämisessä. Kartoitusalueilta kerätään myös laajemmin tietoa esimerkiksi mahdollisista kunnostustarpeista.

Alueella liikkuu myös Interreg Nord -rahoitteisen SeaCOMBO-hankkeen kartoittajia. SeaCOMBO-hankkeessa tehdään yhteistyötä Ruotsin Norbottenin lääninhallituksen kanssa merialueen hoidon edistämiseksi. Hankkeen meri-inventoinnit kohdistuvat alueille, joista on vähän tietoa, tieto on vanhentunutta tai jotka ovat potentiaalisia ennallistamiskohteita.

Lapissa kartoitukset painottuvat matalalle rannikkoalueella ja kesällä 2021 kartoituksia toteutetaan erityisesti Simon ja Kemin kuntien alueilla; mm. Simojoen suulla, Simoniemen ja Karsikon edustalla sekä Kemin Ajoksessa. Inventoinnit toteuttavat Lapin alueella Eurofins Ahma Oy ja Albus Luontopalvelut Oy.

Pohjois-Pohjanmaan alueella kartoituksia toteutetaan erityisesti Oulussa mm. Liminganlahden, Hailuodon ja Haukiputaan alueilla sekä Nallikarin läheisyydessä. Kartoittajat liikkuvat myös Kalajoen ja Pyhäjoen alueella. Inventointeja toteuttavat sekä ELY-keskus että Alleco Oy.

Eveliina Lampinen, puh: 0295 038 023
02.08. alkaen Suvi Saarnio, puh: 0295 038 027
02.08. alkaen Merja Lipponen, puh: 0295 037 427

Sähköposti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Pikkuletto, Oulu. Kuva: Teemu Uutela, ELY-keskus.

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.7.2021 13:20:11 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.