Veikkaus Oy:n vuoden 2022 tulos pysyi edellisvuoden tasolla

Veikkaus Oy:n tytäryhtiö Fennica Gaming perustettiin tammikuussa, joten vuosi 2022 oli Veikkauksen ensimmäinen vuosi konsernina. Emoyhtiö Veikkaus Oy:n vuoden 2022 tulos pysyi haasteellisesta toimintaympäristöstä huolimatta edellisvuoden tasolla ollen 680,0 miljoonaa euroa.
Veikkauksen pääkonttori Helsingissä.

Veikkauksen vuosi 2022:

• Veikkaus-konsernin liiketoiminnan varsinaiset tuotot vuonna 2022 olivat 1 070,8 milj. euroa ja tulos 670,7 milj. euroa. Liiketoiminnan varsinaisissa tuotoissa esitetään rahapelitoiminnan pelikate sekä muun liiketoiminnan liikevaihto.
  • Vuoden 2022 osalta Veikkauksen kokonaistuloutus valtiolle oli 716,3 milj. euroa sisältäen tuloksen lisäksi arpajaisveron.
  • Emoyhtiö Veikkaus Oy:n vuoden 2022 tilikauden pelitoiminnan tuotto eli pelikate oli 1 070,6 milj. euroa (-2,7 % verrattuna vuoteen 2021).
  • Veikkaus Oy:n liikevoitto, 680,3 milj. euroa, oli edellisen vuoden tasolla samoin kuin tulos, 680,0 milj. euroa.
  • Veikkaus Oy:n pelikatteesta 49,7 % tuli fyysisistä myyntipaikoista ja 50,3 % digitaalisesta kanavasta.
  • Tunnistautuneen pelaamisen osuus kaikesta Veikkaus Oy:n pelaamisesta vuonna 2022 oli 79,5 % (+3,5 prosenttiyksikköä).

Veikkaus pääsi käynnistämään kansainvälisen yritysten välisen liiketoimintansa alkuvuodesta uuden arpajaislain voimaantulon jälkeen. Tytäryhtiö Fennica Gamingin ensimmäisen toimintavuoden aikana saadut kokemukset pelien kiinnostavuudesta ja toimivuudesta eri markkinoilla olivat lupaavia.

– Tulevaisuudessa, liiketoiminnan vakiintuessa Fennica Gamingin odotetaan kasvavan merkittäväksi osatekijäksi Veikkauksen liiketoiminnassa, Fennica Gamingin toimitusjohtaja Timo Kiiskinen sanoo.

Veikkaus Oy:n pelitoiminta: kuluttajien epävarmuus vaikutti pelaamiseen

Vuosi 2022 oli ensimmäinen täysi vuosi koronaepidemian alkamisen jälkeen, jolloin kaikki Veikkauksen pelisalit sekä kaksi kasinoa olivat auki koko vuoden. Myös lähes kaikki peliautomaatit olivat koko vuoden auki normaalisti, minkä vuoksi Veikkauksen peliautomaattien tuottama pelikate, 164,6 milj. euroa, nousi edellisvuoteen verrattuna 15,1 prosenttia.

– Kuluttajakäyttäytyminen kivijalan myyntipaikoissa ei ole kuitenkaan palautunut samanlaiseksi kuin ennen koronaa, mikä näkyy Veikkauksen pelisalien kävijämäärissä. Lisäksi vuonna 2021 automaattipelaamiseen tulleet pakolliset tappiorajat ovat laskeneet pelaamisen volyymia automaattipelaamisessa. Myös Ukrainan sota ja siitä aiheutunut yleinen kuluttajien epävarmuus ja ostovoiman lasku ovat osaltaan vaikuttaneet Veikkauksen pelien kysyntään, Veikkauksen CFO Regina Sippel sanoo.

Veikkauksen tunnetuimman pelin Loton pelikate (149,8 milj. euroa) laski 7,9 % edellisvuoteen verrattuna. Eurojackpotin pelikate (151,1 milj. euroa) sen sijaan kasvoi 18,9 %. Kasvu johtui erityisesti Eurojackpotin uudistuksesta, jonka myötä peliin tuli toinen viikkoarvonta tiistaille. Lisäksi Eurojackpotin maksimipäävoitto nousi uudistuksen yhteydessä 90 miljoonasta eurosta 120 miljoonaan euroon.

Vedonlyönti-peliryhmän pelikate oli katsausvuonna 123,8 milj. euroa (-16,9 %). Pelikatteen laskuun vaikutti mm. helmikuun alussa voimaan astunut kaikille asiakkaille pakollinen kaikkien pelin yhteinen 15 000 euron vuositappioraja. Kesäkuun puolivälissä ammattimaisille vedonlyöjille tuli mahdollisuus hakea rajaan poikkeusmenettelyä, mikä vähensi pelikatemenetyksiä loppuvuonna.

Veikkaus Oy:n osuus koko Suomen digitaalisesta rahapelimarkkinasta on ollut jo pidempään laskussa ja oli katsausvuonna enää hieman yli 50 prosenttia.

Uusi arpajaislaki mahdollisti datan hyödyntämisen pelihaittojen ehkäisyssä

Veikkaus on tehnyt viime vuosina merkittäviä panostuksia vastuullisemman ja turvallisemman peliympäristön rakentamiseen. Työ jatkui myös vuonna 2022, jolloin valmistauduttiin kuponkipelaamiseen vuonna 2023 tulevaan pakolliseen tunnistautumiseen. Veikkauksen omien pelisalien ja kasinojen kuponkipelaamisessa tunnistautumista alettiin edellyttää jo vuoden 2022 marraskuusta alkaen. Kun myös raaputusarvat tulevat tunnistautumisen piiriin viimeistään vuoden 2024 alusta, kaikki Veikkauksen pelit ovat tunnistautumisen piirissä.

Vuoden alussa voimaan tullut uusi arpajaislaki mahdollisti tunnistautuvan pelaamisen kautta saatavan datan hyödyntämisen pelihaittojen ehkäisyssä.

– Datan avulla pystymme analysoimaan pelaajien pelikäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia riskialttiin pelaamisen tunnistamiseksi. Pelaajadataa hyödyntäen toteutimme vuoden 2022 aikana yli 2 000 huolenpitosoittoa asiakkaillemme. Haluamme, että pelaaja pysähtyy oman pelaamisensa äärelle ja hyödyntää tarvittaessa tarjoamiamme pelaamisen hallinnan välineitä kuten pelirajoja ja peliestoja, Veikkauksen vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen sanoo.

Lisätietoja Veikkauksen internetsivuilta:

Lisätietoja:

CFO Regina Sippel, vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen ja Fennica Gamingin toimitusjohtaja Timo Kiiskinen, yhteydenotot Veikkauksen mediapalvelun kautta, puh. 09 4370 7000.

Veikkauksen mediapalvelu, puh. 09 4370 7000
ma-to: klo 8-21
pe: klo 8-24
la: klo 9-12 ja klo 20-22
su: klo 10-15

www.veikkaus.fi/yritys

Veikkauksen pääkonttori Helsingissä.

Me Veikkauksessa tuotamme peleillä iloa ja suojelemme sitä. Haluamme, että suomalaisten pelaaminen pysyy ilon puolella. Tässä työssä vastuullisuus ohjaa kaikkea toimintaamme. Haluamme olla pelialan edelläkävijä ja vastuullisen pelaajakokemuksen suunnannäyttäjä.

Hyvinvointi on meille sydämen asia. On tärkeää, että töihin on mukava tulla joka päivä. Meillä on monipuoliset ja laajat työsuhde-edut. Tarjoamme vaikuttavia työtehtäviä kehittyvässä työyhteisössä, jossa on iloinen tekemisen meininki.

Rakennamme yhdessä parempaa pelikenttää, ja tarjoamme kiinnostavia urapolkuja mm. tech-alan osaajille. Tutustu meihin veikkaus.fi/tyopaikat.

Tehdään työtä ‒ yhdessä ilon puolella.

VEIKKAUS
Aika vaikuttava pelifirma