Veikkaus rajoittaa päivittäistavarakaupoissa peliautomaattien aukioloaikoja ja pelinäkyvyyttä

Veikkauksen peliautomaatit ovat päivittäistavarakaupoissa 1.9. alkaen pelattavissa vain klo 9-21 välisenä aikana. Muina aikoina peliautomaateilla ei pysty pelaamaan.

Veikkaus myös rajoittaa 1.9. alkaen pelivalikon näkyvyyttä kaikilla hajasijoitetuilla automaateilla, kuten kaupoissa, liikenneasemilla, kioskeissa ja ravintoloissa. Vapaina olevien peliautomaattien näytöillä ei näytetä pelivalikoimaa ja pelivalikko tulee näkyviin vasta asiakkaan tunnistauduttua automaatilla.

Veikkaus on toteuttanut viime vuosina mittavia vastuullista rahapelaamista edistäviä toimenpiteitä. Peliautomaattien aukioloaikojen ja pelivalikon näkyvyyden rajoittaminen päivittäistavarakaupoissa syyskuun alusta alkaen ovat niistä viimeisimpiä.

Kaikki Veikkauksen automaattipelaaminen on edellyttänyt tunnistautumista heinäkuusta 2021 alkaen. Peliautomaatilla pelatakseen asiakkaan on tunnistauduttava Veikkaus-kortilla, puhelimella tai asiakkuuteen liitetyllä maksukortilla.

- Veikkaus haluaa tarjota mahdollisuuden asiointiin kaupoissa ilman, että peliautomaatit ovat pelattavissa. Veikkaus tarjoaa asiakkaille myös mahdollisuuden estää peliautomaattien pelaamisen itseltään kokonaan. Esto on mahdollista kytkeä voimaan esimerkiksi Veikkauksen verkkopalvelun kautta tai asiakaspalvelumme avulla, sanoo vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen.

Muiden myyntipaikkojen kuin päivittäistavarakauppoihin sijoitettujen peliautomaattien aukioloaikoihin ei tule muutoksia.

Peliautomaattien aiheuttamat ongelmat laskussa

Taloustutkimuksen keväällä 2022 toteuttaman rahapelaamista koskevan kyselytutkimuksen mukaan rahapeliongelma koskettaa 2,5 prosenttia väestöstä.

Veikkauksen Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan ongelmallisesti pelaavista suomalaisista 21 % kokee fyysisesti pelattavat raha-automaattipelit oman pelaamisensa hallinnan kannalta ongelmallisiksi.

Peliautomaattien määrän vähentäminen ja vuoden 2020 alussa voimaan astunut pakollinen tunnistautuminen peliautomaateilla on laskenut fyysisten peliautomaattien aiheuttamien ongelmien esiintyvyyttä asiakkailla.

- Kyselytutkimuksen mukaan peliautomaatit eivät ole enää suurin peliongelmien aiheuttaja, vaan nykyisin ongelmia aiheuttavat eniten kotimaiset ja ulkomaiset internetissä pelattavat kasinopelit. On kuitenkin tärkeää, että peliautomaattien osalta jatketaan edelleen vastuullista rahapelaamista edistäviä toimenpiteitä, vastuullisuusjohtaja Saikkonen sanoo.

- Tunnistautuva pelaaminen on avain oman pelaamisen hallintaan. Se on ollut käytössä peliautomaateilla ja mahdollistaa asiakkaille muun muassa pelirajojen sekä peliestojen asettamisen. Asiakas voi estää halutessaan itseltään pelaamisen kokonaan. Veikkaus on matkalla peliyhtiöksi, jolla kaikki pelaaminen on jatkossa tunnistautuvaa sekä digitaalisessa että fyysisessä kanavassa.

Veikkauksen mediapalvelu, puh. 09 4370 7000
ma-to: klo 8-21
pe: klo 8-24
la: klo 9-12 ja klo 20-22
su: klo 10-15

www.veikkaus.fi/yritys

Me Veikkauksessa tuotamme peleillä iloa ja suojelemme sitä. Haluamme, että suomalaisten pelaaminen pysyy ilon puolella. Tässä työssä vastuullisuus ohjaa kaikkea toimintaamme. Haluamme olla pelialan edelläkävijä ja vastuullisen pelaajakokemuksen suunnannäyttäjä.

Hyvinvointi on meille sydämen asia. On tärkeää, että töihin on mukava tulla joka päivä. Meillä on monipuoliset ja laajat työsuhde-edut. Tarjoamme vaikuttavia työtehtäviä kehittyvässä työyhteisössä, jossa on iloinen tekemisen meininki.

Rakennamme yhdessä parempaa pelikenttää, ja tarjoamme kiinnostavia urapolkuja mm. tech-alan osaajille. Tutustu meihin veikkaus.fi/tyopaikat.

Tehdään työtä ‒ yhdessä ilon puolella.

VEIKKAUS
Aika vaikuttava pelifirma