Veikkaus Oy

Veikkaus toteutti kyselyn suurvoittajille: "Raha ei tuo onnea, mutta se helpottaa elämää"

Veikkaus toteutti suurvoittajille kyselyn, jonka avulla pyrittiin selvittämään, miten suuri rahapelivoitto vaikuttaa elämään. Kyselyn perusteella suomalaisvoittajat eivät leuhki rahalla ja he pitävät läheisiä ihmissuhteita rahaa tärkeämpinä. Vaikka raha ei itsessään tuo onnea, se tekee elämästä helpompaa ja stressittömämpää.

Veikkaus lähestyi joulukuun 2017 alussa 155 suurvoittajaa, jotka olivat voittaneet vuosina 2007–2017 jostain tunnistautuneena pelatusta Veikkauksen pelistä yli 500 000 euroa ja joiden yhteystiedot Veikkauksella oli tiedossa. Heistä kyselyyn vastasi tammikuun 2018 alkuun mennessä 78 henkilöä eli puolet. Vastanneista yli puolet oli Loton päävoittajia.

Puolet vastaajista oli sitä mieltä, että voitto muutti elämää jonkin verran ja noin neljänneksen mielestä elämä muuttui vain vähän. 13 prosentin mielestä elämä muuttui erittäin paljon.

Näin kaksi voittajista kuvaili voiton tuomaa muutosta elämäänsä:

– Pääasiallisesti elämänarvoissa ei niinkään mikään, tietty huolet tulevaisuudesta ja raha-asioista helpottivat huomattavasti. Perhe, ystävät ja harrastukset pysyneet samoina.

– Huolettomuus ja elämän pieniä mukavuuksia. Esimerkiksi kaikkien pikku terveysongelmien välitön hoito yksityissektorin kautta valitsemalla parhaan tiedossa olevan hoitopaikan/lääkärin Suomessa.

Voitto halutaan pitää pienen piirin tietona

Suomalaiset voittajat haluavat yleensä pitää voittonsa pienen piirin tietona. 87 prosenttia vastaajista oli kertonut voitostaan puolisolleen tai kumppanilleen. Lapsille voitosta oli kertonut hieman yli puolet vastaajista ja omille vanhemmilleen vajaa puolet vastaajista. Alle viidesosa kertoi voitosta työkavereilleen.

Kaksi kolmesta vastaajasta koki, että muiden ihmisten suhtautuminen heihin ei ollut muuttunut voiton myötä. Ne, ketkä kokivat voiton vaikuttaneen muiden ihmisten suhtautumiseen, harmittelivat muun muassa sitä, että he joutuvat voitosta tietävien seurassa usein maksumiehiksi.

– Rahaa pyydetään lainaan ja odotetaan että maksan kuluja, eräs voittaja kuvaili.

Kyselyssä kysyttiin myös voiton vaikutuksista parisuhteeseen. Kaksi kolmesta kysymykseen vastanneesta sanoi, että voitto ei ollut vaikuttanut parisuhteeseen.

– Ei vaikuttanut. Yhdessä iloittiin, eräs voittaja kommentoi.

– Paransi. Kerroin vaimolle, että kun kerran olemme päättäneet elää yhdessä, on voittokin yhteinen. Ei enää riitelyä "pikkurahoista" ja laskunmaksuhuolia, toinen sanoi.

– Avopuoliso ei osallistu mihinkään maksuihin kotona tai matkalla, kommentoi kolmas.

Raha tuo turvaa ja huolettomuutta elämään

Peräti 97 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä voittosummaansa. Voittajat kommentoivat voiton tekevän elämästä helpompaa:

– Ei tarvitse penniä venyttää joka paikassa.

– Voi ostaa vapaasti ruokaa, vaatteita yms. tarvitsematta miettiä hintoja.

– Taloudellinen tilanne muuttui hetkessä. Nyt nautin elämästä täysin rinnoin.

Moni vastasi, että raha ei tuo onnea, mutta se voi tuoda mielenrauhan.

– Raha antaa mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja parantaa elämänlaatua, mutta ei automaattisesti tee onnelliseksi.

– Raha ei tuo onnea, mutta se helpottaa elämää.

Kolme neljästä vastaajasta koki, että he eivät olleet muuttuneet voiton myötä ihmisinä. 10 prosenttia koki muuttuneensa positiivisesti:

– Huomioin ja autan muita enemmän kuin ennen. Ajatusmaailma on myös kauaskantoisempi kuin ennen.

– Päässyt pois elämän oravanpyörästä ja alkanut pohtia asioita vähän eri kulmasta. Osaa pysähtyä ja nauttia elämästä.

Kolmannes kyselyyn vastanneista mainitsi myös negatiivisia voiton mukanaan tuomia asioita. Osa vastaajista mainitsi voiton tuoneen mukanaan muun muassa pelon rahojen menettämisestä.

– Mihin sijoitan kaiken saamani rahan, eräs voittaja kommentoi.

– Pelkoa, mitä läheiset ihmiset ajattelee susta, toinen voittaja vastasi.

Osakkeet ja rahastot voittajien suosiossa

Suomalaisvoittajat pyrkivät sijoittamaan voittonsa niin, että voitosta poikisi tuottoja myöhemminkin. Peräti 86 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi sijoittaneensa osakkeisiin tai rahastoihin.

Uuden auton kertoi ostaneensa 66 prosenttia vastanneista ja 60 prosenttia kertoi matkustelleensa aiempaa enemmän. Uuden asunnon osti 44 prosenttia vastaajista.

Voittajat eivät juuri hulluttele rahoillaan. Useampi voittaja kertoi ostaneensa kesämökille moottoriveneen, mutta myyneensä sen pois turhana. Osa oli innostunut ostamaan niin sanottuja luksustuotteita – vaikka ne eivät sopisikaan omaa makuun:

– 200 € shampanjapullo, joka oli kaiken lisäksi pahaa. En ollut aiemminkaan "kuohari-ihminen", joten tuo ostos jäi voiton jälkeen ensimmäiseksi ja viimeiseksi.

42 prosenttia kertoi toteuttaneensa haaveen, joka heillä oli ollut ennen voittoa. Voittajien haaveet olivat yleisesti melko maltillisia, kuten seuraavalla voittajalla:

– Korotettiin jo paljon aikaisemmin ostamamme lentolippu bisnesluokkaan.

Noin puolet työelämässä voiton hetkellä olleista vastaajista jatkoi työssäkäyntiä tavalliseen tapaan voiton jälkeen. Toisaalta moni koki, että yksi parhaista asioista, mitä voitto toi mukanaan, oli taloudellinen vapaus jättää työt tai tehdä töitä vähemmän.

Voitolla autetaan myös muita

Moni haluaa auttaa voitollaan myös muita. 85 prosenttia vastaajista kertoi auttaneensa läheisiään rahallisesti. Usein voitolla autetaan omia lapsia.

– Voi tukea lapsia paremmin rahallisesti ja auttaa heitä pääsemään aikuiseen itsenäiseen elämään kiinni, eräs voittaja vastasi.

Lisäksi puolet vastaajista oli antanut rahaa kotimaiseen hyväntekeväisyystyöhön.

Lisätiedot:

Pipsa Öhman, tiedottaja, p. 044 088 0473, pipsa.ohman@veikkaus.fi