Veikko Nissilä on Vuoden rekrytoija – tässä ovat parhaat työelämäteot 2021

Vuoden parhaat rekrytointialan teot ja tekijät palkittiin torstaina 4. marraskuuta järjestetyssä Rekrygaalassa. Tapahtumassa palkittiin vuoden 2021 ansioitunein rekrytoija, paras rekrytointikampanja, merkittävin rekrytointiteko ja rekrytointialan kehittäjä sekä Vuoden työnantajabrändi.
Veikko Nissilä valittiin Rekrygaalassa Vuoden rekrytoijaksi 2021. Kuva: Petri Virkkunen / Duunitori

Vuoden 2021 Rekrygaalan finalisteissa ja voittajissa korostuivat yhteiskuntavastuullisuus, monimuotoisuus sekä innovatiiviset ratkaisut osaajapulasta kärsivillä aloilla.

Vuoden rekrytoijaksi 2021 valittiin Perustavan henkilöstöpäällikkö Veikko Nissilä, vuoden parhaaksi rekrytointikampanjaksi IT-talo Vincitin Tajjuutko AaTeeKoon piälle?-kampanja, Vuoden rekrytointialan kehittäjäksi THL:n Moninaisesti parempi -rekrytointikokeilu, Vuoden työnantajabrändiksi Gofore ja Vuoden rekrytointiteoksi Varman ja Spring Housen mielenterveyskuntoutujien työhön paluuta tukeva hanke.

Rekrygaalan voittajat ja finalistit antavat mielellään haastatteluja eri työelämäaiheista, kuten rekrytoinnista, työnhausta, osaajapulasta ja monimuotoisuudesta. Tutustu voittajiin:

Vuoden rekrytoija Veikko Nissilä ei anna osaajapulan lannistaa – on rekrytoinut vuodessa yli 100 ammattilaista

Rekrygaalan tuomaristo valitsi Vuoden rekrytoijaksi betonirakentamiseen erikoistuneen Perustavan henkilöstöpäällikön Veikko Nissilän.

”Kun aloitin Perustavalla, kysyin meidän toimitusjohtajalta, kuinka monta rekrytointia teemme vuodessa. Hän siinä hetken mietti, että ehkä kolmekymmentä rekrytointia vuodessa. Nyt olemme palkanneet jo 130 uutta osaajaa vuoteen”, Nissilä kertoo.

on luotsannut Perustavan rekrytointia ja henkilöstöä alalla, jonka osaajista käydään kovaa kilpailua. Viimeisen vuoden aikana Nissilä on kuitenkin onnistunut rekrytoimaan Perustavalle yli 100 uutta ammattilaista ja huolehtinut samalla yli 400 työntekijän HR-asioista.

Rekrygaalan tuomariston mukaan nämä luvut ja Nissilän työn tulokset haastavalla alalla puhuvat puolestaan. Nissilää kehutaan lisäksi erityisesti tavasta, jolla hän on kantanut yhteiskuntavastuuta erilaisten oppilaitosyhteistöiden ja rekrytoivien koulutusohjelmien avulla.

Myös Perustavan markkinointipäällikkö Valtteri Karjula haluaa antaa tunnustuksensa Nissilälle:

”Olemme ymmärtäneet Perustavalla sen, että emme saa hakijoita vain sillä, että avaamme työpaikkailmoituksen. Jokaisen työntekijän löytäminen vaatii ihan hirveästi työtä. Veikko tekee todella paljon niin sanottua ’jalkatyötä’. Tänään hän voi olla Lappeenrannassa ja huomenna Jyväskylässä. Veikko näyttää sen, mitä rekrytoija oikeasti tekee: kohtaa ihmisiä.”

THL:n rekrytointikokeilu valittiin vuoden parhaaksi – edistää työpaikkojen monimuotoisuutta

Vuoden rekrytointialan kehittäjänä palkittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Moninaisesti parempi -rekrytointikokeilu.

Rekrytointikokeilun takana ovat tutkimuspäällikkö Shadia Rask, projektikoordinaattori Sanna Nykänen ja kehittämispäällikkö Mia Teräsaho. Monimuotoisuutta edistävä kokeilu toteutettiin syksyllä 2020.

Kun hankkeeseen rekrytoitiin vuosi sitten kaksi projektitutkijaa, monimuotoisuutta edistävät rekrytointikeinot pääsivät käytännön testiin.

Rekrytoinnissa kokeiltiin viittä monimuotoisuutta edistävää rekrytointikeinoa, joita olivat monimuotoisuuslausekkeen käyttö työpaikkailmoituksessa, tehtävässä edellytettävän suomen kielen taidon kriittinen arviointi, anonyymi osaamisnäyte, työpaikkailmoituksesta viestiminen verkostoissa ja visuaalisesti sekä hakijaviestintään panostaminen.

Hakemuksia tuli 120 kappaletta, ja hakijajoukko oli monimuotoinen – joukossa oli peräti 26 eri äidinkieltä.

Tuomaristo kiitteli palautteessaan erityisesti kokeilun yhteiskunnallista merkitystä ja sitä, miten hanke tarjoaa käytännöllisiä työkaluja monimuotoisemman rekrytoinnin tueksi.

”Meidän rekrytointikokeilumme kaksi tärkeintä sanomaa olivat ensinnäkin se, että esimerkin voima on valtava ja toiseksi, että pienilläkin luovilla teoilla voidaan kasvattaa hakijoiden monimuotoisuutta, ja sitä kautta parantaa osaamisen löytymistä.”

Savon murre puri IT-alan osaajiin – Vincitin rekrytointikampanja valittiin vuoden parhaaksi

Vuoden parhaaksi rekrytointikampanjaksi valittiin avoimella yleisöäänestyksellä IT-talo Vincitin savon murteella sanailtu rekrytointikampanja, joka valloitti humoristisella otteellaan. Vincitin kampanja oli yhteensä noin 2000 ääntä keränneen äänestyksen selvä suosikki.

Vincit etsi helmi-maaliskuussa 2021 uuteen Kuopion-toimistoonsa ohjelmistokehittäjiä ja toimipisteen vetäjää Tajjuutko AaTeeKoon piälle? -rekrykampanjalla.

Kampanja sisälsi kampanjasivun, Savon Sanomien etusivun, mainontaa Savon Sanomien verkkosivulla, sosiaalisen median sisältöjä sekä aiheesta tehdyn tiedotteen.

Etenkin savon murteella kirjoitettu työpaikkailmoitus Savon Sanomien etusivulla ja verkossa puri kohdeyleisöönsä: hakemuksia ohjelmistokehittäjän ja Kuopion-toimiston vetäjän tehtäviin tuli yhteensä 130 kappaletta.

Tuomaristo kehui kampanjan omaleimaisuutta ja erottuvuutta. Myös Vincitin rohkeus rekrytointimarkkinoinnissa sai kiitosta yleisemminkin.

”Tämä kampanja oli markkinoinnin ja rekrytoinnin yhteen hitsautuneen valtavan ihanan energian lopputulos. Väitän, että erityisvahvuutemme tulee siitä, että ajatteluumme ja luovaan tekemiseemme luotetaan. Siitä syntyvät kaikki kivat jutut. Jokaisen tekemisessä oli valtavan hyvä fiilis ja tahto välittää hyvää mieltä. Haluan uskoa, että se hyvä mieli lähti myös resonoimaan heissä, jotka äänestivät kampanjaa. Kuopion torilla tavataan!” iloitsee Eero Tiilikainen Vincitiltä.

Vuoden rekrytointiteko mahdollistaa mielenterveyskuntoutujien paluun työelämään

Vuoden rekrytointiteko 2021 on työeläkevakuutusyhtiö Varman ja valmennusyhtiö Spring Housen hanke mielenterveyskuntoutujien  töihin palaamisen helpottamiseksi. Kategorian voittaja valittiin yleisöäänestyksellä Rekrygaalassa.

Varman ja Spring Housen syksyllä 2020 käynnistämän hankkeen pilotissa toteutetaan vahvaa tutkimusnäyttöä saanutta IPS-mallia (Individual Placement and Support). Sen tavoitteena on tukea työn saamisessa ja työelämään kiinnittymisessä niin, että työstä muodostuu keskeinen osa kuntoutumista.

Hankkeen avulla tuetaan mielenterveyskuntoutujien mahdollisimman nopeaa työn löytämistä avoimilta työmarkkinoilta. Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa toteutettavassa pilotissa on tässä vaiheessa mukana 29 asiakasta, joista kymmenen tilanne on jo edennyt palkkatyösuhteeseen.

Tässä vaiheessa pilottia ohjelmaan osallistuneiden asiakkaiden työllistymisprosentti on 34 prosenttia, kun vertailuryhmässä vastaava luku on 13. Menetelmä näyttää siis aidosti edistävän työllistymistä.

”Suomessa joka päivä kymmenen henkilöä jää työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden haasteista johtuen. Se on tosi iso luku. Jos pystymme vaikuttamaan siihen millään lailla, niin onhan se ihan mieletöntä”, Spring Housen Sanna Salminen sanoo.

Vuoden työnantajabrändi Gofore haluaa lisää naisia IT-alalle

Rekrygaalassa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa palkinto Vuoden työnantajabrändille. Uudessa kategoriassa palkittiin ensimmäisenä IT-alan yritys Gofore.

Kategoriassa haluttiin palkita työnantaja, joka on systemaattisesti rakentanut suhdetta omaan kohderyhmäänsä, ja sitä jaettaessa painotettiin erityisesti pitkäjänteistä ja strategista brändityötä.

Tuomariston perusteluissa kuvaillaan Goforen toimivan voimakkaasti kilpaillulla toimialalla ja pärjäävän siellä erinomaisesti. Yritystä kuvaillaan hyvämaineiseksi ja arvostetuksi, ja oman kohderyhmänsä keskuudessa alansa tunnetuimmaksi työnantajaksi.

Tuomaristo kehuu myös Goforea konkreettisista teoista ja kannanotoista paremman työelämän eteen. Yritys on halunnut näkyvästi edistää esimerkiksi naisten työllistymistä IT-alalle sekä näyttänyt mallia paikattoman työn yleistymisessä.

"Vuoden työnantajabrändi -tunnustus kuuluu kaikille goforelaisille, sillä työnantajabrändityötä tehdään yhdessä. Jokainen saa osallistua työhön niin kuin kokee hyväksi ja itse haluaa. Kiitos rekrytiimille, markkinoinnille ja kaikille goforelaisille", Goforen rekrytoinneista vastaava Anni Roinila sanoo.

Rekrygaala on rekrytointialan ammattilaiset yhteen kokoava tapahtuma, joka palkitsee vuosittain toimialan parhaat teot ja tekijät. Tapahtuman suojelijana toimii työministeri Tuula Haatainen. Lisää tapahtumasta osoitteessa rekrygaala.fi. Tapahtuman järjestää Duunitori Oy.

Gofore palkittiin kaikkien aikojen ensimmäisenä Vuoden työnantajabrändinä. Kuvassa: Goforen rekrytoinneista vastaava Anni Roinila (vas.) ja Recruitment Marketing Lead Meri Mattila. Kuva Petri Virkkunen / Duunitori
Vuoden rekrytoija Veikko Nissilä. Kuva: Jarkko Relander / Duunitori
THL:n Moninaisesti parempi -hanke palkittiin Vuoden rekrytointialan kehittäjänä. Kuvassa THL:n Shadia Rask (vas.) ja Sanna Nykänen. Kuva: Petri Virkkunen / Duunitori
Vincitin rekrytointikampanja hurmasi Savon Sanomissa ja valittiin yleisöäänestyksellä vuoden parhaaksi. Kuva: Vincit