Venäjän matkailuun liittyvien tartuntojen määrä kasvaa edelleen

HUSin alueen kuntien asukkailla on todettu 29.6.2021 noin klo 10 mennessä 222 tartuntaa Venäjältä palanneilla matkailijoilla. 783 henkilöä on asetettu karanteeniin.

”Edellä mainitut luvut tulevat vielä kasvamaan, koska kaikkia tartuntoja ei ole kunnissa ehditty vielä jäljittää”, sanoo johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi HUSista.

Maanantaina 28.6. HUSin näytteenottopisteissä otettiin 8 279 koronavirusnäytettä. Tutkituista näytteistä 1,6 prosenttia oli positiivisia. ”Näyttää siltä, että ihmiset ovat juhannuksen jälkeen hakeutuneet testiin ohjeiden mukaisesti. Tämä on hyvä asia”, toteaa Mäkijärvi.

Tartunnat keskittyvät nyt voimakkaasti nuorempiin ikäryhmiin. Viime viikolla 73 prosenttia tartunnoista todettiin alle 40-vuotiailla. 53 prosenttia tartunnoista todettiin ikäryhmässä 20–39 vuotta. ”Epidemia leviää nyt nuorten aikuisten keskuudessa”, toteaa Mäkijärvi.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes