Nosto-käteisautomaatit, Nokas CMS Oy

Venäläiset eivät enää pysty tyhjentämään Nosto-käteisautomaatteja Suomen itärajalla

Nosto-käteisautomaatit on saanut sovittua maksujenvälittäjän ja China UnionPayn kanssa, että China UnionPay -korttien toiminnallisuus keskeytetään Suomen Nosto-käteisautomaateissa maanantaina 3.10. alkaen. Venäläiset ovat viime viikkoina tyhjentäneet Suomen itärajalla ja etenkin Kaakkois-Suomessa Nosto-käteisautomaatteja jopa tunneissa. Aiemmin automaateissa on riittänyt käteistä rahaa päiviksi. Samalla kansainvälisellä ei-sanktioidulla kortilla on voitu nostaa jopa kymmeniä tuhansia euroja.

”Aiemmin meillä ei ollut pankkiautomaattioperaattorina keinoja estää ei-sanktioiduilla China UnionPay -korteilla tehtyjä käteisnostoja loukkaamatta kansainvälisiä sopimuksia. Nyt Norjassa käydyt neuvottelut tuottivat tulosta. Suomessa olevien käteisautomaattien ensisijainen tehtävä on palvella suomalaisia käteistarpeissa”, Nosto- käteisautomaattien Suomen maajohtaja Risto Lepo kertoo.

Ei-sanktioiduilla China UnionPay -korteilla tehtyjen nostojen sekä eurojen määrä on viime viikkoina moninsatakertaistunut vuodentakaiseen verrattuna.

”Rahahuoltomme ja resurssimme eivät yksinkertaisesti ole pysyneet tämänkaltaisen käteisen hamstraamisen perässä. Käteisnostojen summat ovat olleet pahimmillaan niin suuria, ettei kyse voi olla yksityisten venäläisten turistien ostoksista Suomen puolella”, Lepo kertoo.

Käteisen vieminen Venäjälle on sanktioitu EU-maissa. Tilanne on työllistänyt myös rajaviranomaisia, sillä tullin tehtävä on valvoa käteisen viemistä rajan yli.

”Liiketoimintamme keskiössä on auttaa suomalaisia arjessaan tarjoamalla heille käteistä. Käsillä oleva tilanne on vaikeuttanut itäsuomalaisten käteisen saantia maailmantilanteessa, jossa käteisen merkitys yhtenä maksuvälineenä muiden joukossa on vahvistunut entisestään”, Lepo muistuttaa.

Piste kärjistyneelle tilanteelle

Nostotapahtumien määrä Suomen itärajalla alkoi nousta rajusti, kun Venäjä avasi itärajansa turistien ostosmatkailulle EU-alueelle heinäkuun puolessavälissä. Tilanne on kärjistynyt viime viikkoina entisestään.

”Tilanne on ollut meille viime viikkoina todella turhauttava. Haluamme noudattaa viranomaismääräyksiä ja kansainvälisiä sopimuksia. Emme myöskään halua millään lailla tukea laitonta toimintaa missään muodossa. Myös oma liiketoimintamme on kärsinyt. Kun automaattien logistiikan sykli nopeutuu, kulumme kasvavat eivätkä resurssimme riitä palvelemaan suomalaisia niin hyvin kuin haluaisimme”, Lepo kertoo.

Risto Lepo

Head of Sales & Development | Nokas CMS Oy

Mobile: +358 40 544 2247|

www.nostoautomaatti.fi

www.nokas.com

Nosto-käteisautomaatit, Nokas CMS Oy
Karhumäentie 3

Nosto-käteisautomaatit ovat toimineet Suomessa vuodesta 2017. Ne ovat osa norjalaista Nokas-konsernia, joka on Skandinavian suurin käteishuoltoalan yritys. Suomen lisäksi Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa toimiva konserni käsittelee vuosittain yli 10 miljardia euroa käteistä rahaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nosto-käteisautomaatit, Nokas CMS Oy

Käteinen raha on toivottu ja suosittu joululahja suomalaisille19.12.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset käyttävät käteistä rahaa edelleen erityisesti pienimuotoiseen maksamiseen sekä lahjana. Useampi kuin joka kolmas suomalainen (36 %) käyttää käteistä rahaa lahjana, erityisesti joululahjana. ”Pari päivää ennen jouluaattoa näemme tyypillisesti tilastollisen piikin automaattinostojen määrissä. On edelleen hyvin yleistä antaa käteistä rahaa joululahjaksi”, Nosto-käteisautomaattien maajohtaja Risto Lepo kertoo.

Tutkimus: Suomalaiset eivät halua luopua käteisen rahan käytöstä – ”yhteiskunnalliset murrokset lisäävät käteisen käyttöä”10.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset haluavat pitää kiinni käteisestä rahasta. Kansalaisista 95 prosenttia pitää tärkeänä, että käteinen raha pysyy Suomessa yhtenä maksuvälineenä muiden joukossa. Vain 7 prosenttia suomalaisista pitää järkevänä, että käteisestä rahasta luovutaan kokonaan. Etenkään vanhempi väestö ja pienemmillä paikkakunnilla asuvat suomalaiset eivät halua luopua käteisestä rahasta. Käteinen raha luo osalle suomalaisista turvallisuudentunnetta: useampi kuin joka kolmas (35 %) suomalainen on varannut tai aikoo varata ylimääräistä käteistä rahaa vallitsevan taloustilanteen vuoksi.