Venealan tunnusluvut ennustavat vilkasta kesää

Venerekisteröinnit reippaassa kasvussa, Helsingin Uivasta venenäyttelystä tulossa ennätyssuosittu.

Helsingin Uiva venenäyttely 2018

Suomalainen veneala kiihdyttää kohti kevättä leppeissä tuulissa. Uusien veneiden rekisteröinnit ovat viime vuoteen verrattuna yli 40 prosentin kasvussa ja myös Uivaan venenäyttelyyn on ilmoittauduttu ennätystahtiin.

”Kevät on lähtenyt mahtavaan vireeseen”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo myhäilee. ”Taustalla vaikuttavat varhainen kevät ja viime kesän hieno veneilykausi. Vaikka kuluttajien luottamus onkin heikentynyt vuoden 2018 huipputasosta, niin se on edelleen korkealla ja myös pitkään jatkunut talouskasvu on vahvistanut venealan näkymiä Suomessa”, Pajusalo jatkaa.

Venealan myönteisestä vireestä kertoo veneilykauden vuosittain huipentavan Uivan venenäyttelyn suosio. Uivaan venenäyttelyyn on pääsiäiseen mennessä ilmoittautunut yli sata yritystä, kun viime vuonna samaan aikaan ilmoittautuneita oli 47. Helsingin Uiva venenäyttely järjestetään Lauttasaaressa 15.–18. elokuuta.

”Odotamme, että Uivassa on yleisön tutustuttavana lähes 300 veneen valikoima ja paikalla on yli 150 näytteilleasettajaa. Mukana on entistä enemmän soutuveneitä, mutta myös yhä näyttävämpiä ja suurempia veneitä”, Pajusalo kertoo.

Uusia veneitä rekisteröity 43 % viime vuotta enemmän

Myönteisistä näkymistä kertoo myös liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämä venerekisteri. Uusien veneiden myyntihuippu osuu yleensä touko–kesäkuulle, mutta jo alkuvuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana uusien vesikulkuneuvojen rekisteröinti on lisääntynyt 43 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna.

Vuoden 2019 alussa uusia veneitä on rekisteröity 233 kappaletta, joista valtaosa on erilaisia moottoriveneitä. Rekisteröintitilaston kärjessä ovat tammi–maaliskuussa Yamarin, Buster ja Faster-alumiiniveneet sekä Sea Doo -vesijetit.

Erityisen vilkkaasti venekauppa on käynnistynyt Helsingissä, jossa veneitä on rekisteröity jo kaksi kertaa enemmän kuin viime vuoden alkukuukausina. Venekauppa on ollut vilkasta myös muualla pääkaupunkiseudulla ja Varsinais-Suomessa, Järvi-Suomessa veneilijöiden odotetaan aktivoituvan lähiviikkojen kuluessa.

Helsingin Uiva venenäyttely 2018

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.