Veneiden koeajoja koronaturvallisesti

Helsingin Lauttasaaressa viime viikonvaihteessa kolmatta kertaa järjestetyt Suomiveneilee.fi- veneiden koeajopäivät tarjosivat turvallisia koeajoja kokeneille ja aloitteleville veneilijöille. Veneilyn suosio on ennätyslukemissa ja aurinko paistoi veneilijöille Lauttasaaren vesillä.

Viime perjantain ja lauantain aikana yli kahdellakymmenellä veneellä ajettiin lähes 300 koeajoa ja koeajajia oli yhteensä yli 500 henkilöä. Aurinkoinen sää ja mahdollisuus koeajaa erilaisia veneitä toi tapahtuma-alueelle väkeä, mutta ruuhkilta vältyttiin.

”Tällaiselle tapahtumalle on selkeä tilaus. Haluamme tarjota ihmisille mahdollisuuden vertailla ja testailla hyvin erityyppisiä veneitä yhdellä kertaa, jotta se omaan käyttöön sopivin vene varmasti löytyy. Vene on pitkäikäinen hankinta, joten vaihtoehtojen vertailu myös ihan koeajamalla kannattaa”, kertoo tapahtuman järjestäneen Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Sää suosi, ihmiset olivat hyvällä tuulella ja selvästi venettä etsimässä. Osallistujien joukossa oli myös veneilystä kiinnostuneita, joilla ei aikaisempaa kokemusta ollut ja uskon että heidänkin mielenkiintonsa vahvistui entisestään koeajojen jälkeen. Oli mukava havaita, että veneilystä kiinnostuneita löytyi yksinpurjehtijoista perheisiin ja että ikäjakauma oli myös kaiken kattava”, kertoo Bike & Boat Worldin toimitusjohtaja Erkan Fere.

”Candelan täyssähkömoottoriveneelle tapahtuma oli menestys. Teimme 2 päivän aikana 42 koeajoa ja 100 eri henkilöä sai nauttia hiljaisesta, aallottomasta hauskasta koeajosta”, kertoo Telva Oy:n Sabina Hollmén.

Venealan toimijoiden yhteistyössä järjestämässä tapahtumassa oli koeajettavissa laaja kattaus erikokoisia ja -tyyppisiä veneitä pienistä perämoottoriveneistä luksusluokan sähköveneeseen ja purjeveneisiin.

Mökkeilyn ja veneilyn suosion kasvu huipussaan – venerekisteröinnit yli 30 % kasvussa

Veneilyn vahva suosio jatkuu ja nousukäyrä jopa kiihtyy jo toista vuotta peräkkäin. Viime vuoden kasvu vesikulkuneuvojen ensirekisteröinneissä oli 20 % ja vuoden ensimmäisen viiden kuukauden kasvu on peräti 31 %. Suosituimpien venemallien toimitusajat menevät jo kesälle 2022 lähes kaikissa kokoluokissa, mikä on hyvin poikkeuksellista.

Kesämökkeilyn ja veneilyn kasvanut suosio näkyi koeajajien määrässä ja veneitä tultiin koeajamaan kaveriporukoilla ja etenkin lauantaina koko perheen voimin. Osa kävijöistä halusi tutustua veneilyyn, mutta suurimmalla osalla oli veneen hankinta jo mielessä. Veneiden toimitusajat ovat venyneet, joten osa koeajajista oli jo vertailemassa vaihtoehtoja ensi kesää silmällä pitäen.

Ulkoilmatapahtuma sopii poikkeusoloihinkin

Ulkoilmassa laajalla alueella järjestetyssä tapahtumassa oli helppo pitää turvavälit ja halukkaille oli tarjolla myös kertakäyttöhanskoja ja maskeja. Veneisiin mentiin oman perheen tai seurueen kesken ja veneiden kipparit ohjeistettiin puhdistamaan veneiden kaiteet, ohjauspyörät ja kahvat koeajojen välissä.

”Lähes hehtaarin alueella oli helppo pitää turvavälejä. Suosituimpien veneiden koeajoja joutui lauantaina hieman odottelemaan, mutta kauniina kesäpäivänä laiturilla istuskelu ja merellä lipuvien veneiden ihailu käy jo itsessään ajanvietteestä. Ja alueen suuren koon ansiosta ei odottelusta aiheutunut edes ruuhkia”, kertoo Pajusalo.

”Tapahtuma oli onnistunut. Paikalle saapuneet huomioivat turvallisuusmääräykset ja asiakaskohtaamiset toteutettiin Covid-19-määräykset huomioiden”, toteaa Fere.

Toimialajärjestö Finnboatin lisäksi tapahtumaa olivat järjestämässä Helsingin Venemessut sekä lukuisat suomalaiset venevalmistajat ja -maahantuojat.

Helsingin Uiva venenäyttely elokuussa

Kesän ehdoton veneilyn päätapahtuma on elokuun puolivälissä järjestettävä Helsingin Uiva venenäyttely. Tapahtumaan on jo ilmoittautunut yli 130 näytteilleasettajaa ja siellä tullaan näkemään monia uutuusmalleja, sekä myös venemerkkejä, joita ei ole aikaisemmin nähty Suomessa. Helsingin Uiva venenäyttely järjestetään 19.–22.8.2021 turvallisesti ulkoilmassa HSK:n kerhosataman yli kahden hehtaarin ranta-alueella ja tapahtumassa on erinomaiset mahdollisuudet myös koeajoihin.

”Nyt on oikea aika lähteä vesille ja mökille. Vaihdetaan veneilykesän kuulumiset elokuussa UIVA:ssa”, toteaa Pajusalo.

Suomiveneilee.fi boat testing days in Lauttasaari, Helsinki 4–5 June1.6.2021 10:03:09 EEST | Press release

At the beginning of June, anyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for testing at the suomiveneilee.fi (“Finland goes boating”) test days. The test rides are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper.

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kan man provköra båtar på Drumsö i Helsingfors 4.–5.6.1.6.2021 10:03:08 EEST | Tiedote

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova olika båtar. Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 20 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och i båtarna finns alltid en kunnig professionell skeppare.

Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä pääsee koeajamaan veneitä Helsingin Lauttasaaressa 4.–5.6.1.6.2021 10:03:07 EEST | Tiedote

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu kesäkuun alussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina.

COVID-19 raised in particular the demand of small motor boats in Finland12.2.2021 05:00:00 EET | Press release

The Finnish boat industry experienced both disadvantages and benefits from COVID-19. The latter part of the year showed a strong growth after the sudden stop in the spring 2020: business grew 11 per cent and the boat exports, which had suffered the most during first half of 2020, were back in growth in the second half of the year. Boating industry employs approximately 3,500 people in Finland and the turnover of Finnboat member companies is more than 600 million euros.