Veneiden koeajopäivät oli jälleen menestys

Helsingin Lauttasaaressa viikonvaihteessa toista kertaa järjestetyt Suomiveneilee.fi – veneiden koeajopäivät olivat jälleen menestys. Veneilyn tämän kevään aikana kasvanut suosio näkyi selvästi ja kävijöiden joukossa oli sekä veneilyyn ensi kertaa tutustuvia että erityisen paljon juuri nyt veneen hankintaa suunnittelevia.

Perjantain ja lauantain aikana noin kolmellakymmenellä veneellä ajettiin lähes 300 koeajoa ja koeajajia oli yhteensä yli 700 henkilöä. Aamupäivien sateinen sää karsi jonkin verran uteliaita veneilyyn tutustuvia, mutta veneen hankinnasta tosissaan kiinnostuneita ei pieni sadekaan haitannut. Iltapäivien auringossa laiturilla jouduttiin jonkin verran jopa jonottamaan koeajovuoroja.

”Tällaiselle tapahtumalle oli selkeästi tilaus tänä poikkeuksellisena aikana: veneily kiinnostaa ja koeajotapahtuma on erinomainen tilaisuus nähdä ja testata yhdellä kertaa erilaisia veneitä”, kertoo tapahtuman järjestäneen Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

”Tosiostajat olivat liikkeellä heti tapahtuman alkaessa, eikä pieni vesisade heitä haitannut. Iltapäivällä oli vielä selvästi vilkkaampaa, kun keli parani ja ihmiset ehtivät työpäivän jälkeen veneilemään. Kävijät olivat tyytyväisiä laajaan venevalikoimaan, meillä erityisesti 6,5–8 metriset daycruiser-veneet kiinnostivat”, kertoo Bike & Boat Worldin toimitusjohtaja Erkan Fere.

Venealan toimijoiden yhteistyössä järjestämässä tapahtumassa oli koeajettavissa laaja kattaus eri kokoisia ja tyyppisiä veneitä pienistä perämoottoriveneistä luksusluokan sähköveneeseen ja katamaraanipurjeveneeseen.

Mökkeilyn ja veneilyn suosion kasvu näkyy

Kesämökkeilyn ja veneilyn kasvanut suosio näkyi koeajajien määrässä ja veneitä tultiin koeajamaan kaveriporukoilla ja etenkin lauantaina koko perheen voimin. Osa kävijöistä oli vain tutustumassa veneilyyn, mutta suurimmalla osalla oli veneen hankinta jo mielessä. Myös kimppaveneen hankinta oli useammalla porukalla mielessä.

”Yllättävän suuri osa, ehkä 75 % koeajajista oli juuri nyt hankkimassa veneitä. Mukana oli myös uunituoreita veneilijöitä, jotka olivat hankkineet tänä keväänä kesämökin ja nyt sinne suunniteltiin venettä. Etenkin lauantaina veneitä tultiin katsomaan ja testaamaan koko perheen voimin”, kertoi AMT-Veneet Oy:n toimitusjohtaja Mikael Winqvist.

”Oli selkeästi havaittavissa, että kun tänä kesänä ei tehdä ulkomaanmatkoja, niin se investointi ollaan valmiita siirtämään veneeseen. Erityisesti pienet ja keskikokoiset mökkiveneet kiinnostavat nyt kovasti. Isompien, yli 9-metristen veneiden hankintaa on keväällä vähän viivytelty, mutta viikonloppuna tehtiin ostopäätöksiä niidenkin osalta”, Fere lisää.

Moni kävijä kiitteli mahdollisuutta kokeilla erilaisia veneitä ja kysyä veneilyyn liittyvistä asioista.

”Osa tapahtumakävijöistä oli ensimmäistä kertaa veneilemässä ja heidän kanssaan käytiin läpi perusasioita veneen liikkeellelähdöstä, vaihteista ja kaasun käytöstä alkaen. Veneitä ei pääse monessa paikassa kokeilemaan ja monelle uudelle veneilijälle tämä oli hieno tilaisuus sekä kokeilla veneilyä että vertailla eri veneitä ja miettiä, mikä vene sopisi omiin käyttötarkoituksiin”, Winqvist jatkaa.

Ulkoilmatapahtuma sopii poikkeusoloihinkin

Ulkoilmassa laajalla alueella järjestetyssä tapahtumassa oli helppo pitää turvavälit ja halukkaille oli tarjolla myös kertakäyttöhanskoja ja maskeja. Veneisiin mentiin oman perheen tai seurueen kesken ja veneiden kipparit ohjeistettiin puhdistamaan veneiden kaiteet, ohjauspyörät ja kahvat koeajojen välissä. Hyttiveneiden hytit desinfioitiin koeajopäivien välillä vetyperoksidikäsittelyllä.

”Alue on suuri, eikä ruuhkia päässyt syntymään. Lauantaina koejaoille muodostui pieniä jonoja, koska ei haluttu laittaa useampia porukoita samaan koeajoveneeseen, vaikka se veneen koon puolesta olisi ollutkin mahdollista. Turvallisuus on kuitenkin tärkeämpää – etäisyydet pidettiin ja niiden pitämistä valvottiin”, Pajusalo jatkaa.

Toimialajärjestö Finnboatin ja Venealan Kauppiaat ry:n lisäksi tapahtumaa olivat järjestämässä Helsingin Venemessut sekä lukuisat suomalaiset venevalmistajat ja -maahantuojat.

Tärkeässä roolissa olivat myös Suomessa merkittävän veneilyalan keskittymän muodostavat Lauttasaaren Veneentekijäntien yritykset, jotka järjestivät samaan aikaan perinteisiä kesäkauden avajaistilaisuuksiansa.

Uiva venenäyttely elokuussa

Seuraava veneilyn suurtapahtuma on aktiivisen veneilykauden jälkeen elokuun puolivälissä, kun Helsingin Uiva venenäyttely järjestetään Lauttasaaressa, HSK:n kerhosatamassa. Tapahtumaan on jo ilmoittautunut yli sata näytteilleasettajaa ja siellä tullaan jo perinteisesti näkemään monia tulevan mallivuoden veneiden ensiesittelyitä. Uiva venenäyttely järjestetään 13.–16.8.2020, mikäli poikkeusolosuhteiden henkilömäärä- ja muut rajoitukset sen mahdollistavat.

Suomiveneilee.fi boat testing days in Lauttasaari, Helsinki 4–5 June1.6.2021 10:03:09 EEST | Press release

At the beginning of June, anyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for testing at the suomiveneilee.fi (“Finland goes boating”) test days. The test rides are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper.

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kan man provköra båtar på Drumsö i Helsingfors 4.–5.6.1.6.2021 10:03:08 EEST | Tiedote

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova olika båtar. Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 20 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och i båtarna finns alltid en kunnig professionell skeppare.

Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä pääsee koeajamaan veneitä Helsingin Lauttasaaressa 4.–5.6.1.6.2021 10:03:07 EEST | Tiedote

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu kesäkuun alussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina.

COVID-19 raised in particular the demand of small motor boats in Finland12.2.2021 05:00:00 EET | Press release

The Finnish boat industry experienced both disadvantages and benefits from COVID-19. The latter part of the year showed a strong growth after the sudden stop in the spring 2020: business grew 11 per cent and the boat exports, which had suffered the most during first half of 2020, were back in growth in the second half of the year. Boating industry employs approximately 3,500 people in Finland and the turnover of Finnboat member companies is more than 600 million euros.