Veneiden koeajotapahtumasta menestys

Ensimmäistä kertaa järjestetty veneiden suuri koeajopäivä osoittautui menestykseksi. Suomiveneilee.fi Lauttasaaressa -tapahtumassa Helsingissä oli koeajettavana peräti 43 erilaista venettä, kahden päivän aikana koeajoja tehtiin yli 500 ja niissä oli mukana lähes 1200 henkeä.

”Liikkeellä oli monenlaisia ihmisiä: sekä veneen hankkijoita että sekä mahdollisia uusia veneilijöitä, jotka hakivat varmuutta siihen onko veneily heidän harrastuksensa.”, kuopiolaisen Bella-Veneet Oy:n myynti- ja kehityspäällikkö Janne Mäkelä kertoo.

Mäkelän mukaan tilaisuudella oli myös selvä kaupallinen vaikutus: venemyyjät eri puolilta Suomea saivat uusia, koeajolla käyneitä asiakkaita jo seuraavina päivinä.

Koeajotapahtumalle on kysyntää

”Koeajotapahtumalle on potentiaalia. Vaikka yleisötapahtumien suosio tuntuu vähenevän jatkuvasti, niin veneilystä kiinnostuneita riitti koko kahden päivän koeajotapahtuman ajan”, vahvistaa AMT-veneiden toimitusjohtaja Mikael Winqvist.

Winqvistin mukaan noin puolet koeajolla käyneistä haki hyvin täsmällisesti tietoa ja ajokokemusta koeajamastaan venemallista. Toinen puoli halusi tutustua veneilyyn ja päästä nauttimaan saaristoluonnosta Helsingin edustalla.

”Se oli tapahtuman tarkoituskin: edistää veneilyä ja saada uudet ihmiset syttymään harrastukselle”, Winqvist toteaa.

Beneteau Oceanis 38.1 -purjevenettä tilaisuudessa kipparoinut Ajola Yachtsin Antti Saarisalo kertoo, että myös urheilullinen suuri matkapurjevene oli kahden päivän ajan jatkuvasti miehitettynä.

”Keli oli lähes täydellinen ja kaikki purjehtimassa käyneet olivat tyytyväisiä. Purjehtijan mielestä tuulta olisi saanut tietysti olla enemmän, mutta vain yksi legi oli sellainen että tuulta ei ollut lainkaan ja jouduimme ajamaan moottorilla. Purjehtimassa kävi useampi miehistö, jotka suunnittelivat purjeveneen hankkimista”, Saaarisalo kertoo.

Kolme veneilyn suurtapahtumaa

Veneilyn harrastajien ja ammattilaisten suurimmat tapahtumat ovat Helsingin Uiva venenäyttely elokuussa ja Vene Båt -messut helmikuussa. Koeajotilaisuus, jossa pääsee kerralla kokeilemaan 23 eri valmistajan veneitä oli Suomessa aivan uudenlainen mahdollisuus.

”Koeajotilaisuus osoittautui oikeanlaiseksi tapahtumaksi oikeaan aikaan. Paikalle tuli sekä veneilystä kiinnostuneita ja haaveilevia että aktiivisia veneilijöitä, sillä missään muualla ei pysty koeajamaan lyhyen ajan kuluessa tällaista venevalikoimaa”, Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo toteaa.

Toimialajärjestö Finnboatin ja Venealan Kauppiaat ry:n lisäksi 16.–17.5.2019 järjestettyä tapahtumaa olivat mahdollistamassa veneilyn harrastajien keskusjärjestö Suomen Purjehdus ja Veneily ry, Vene Båt -messut, Mercury Marine, Pidä Saaristo Siistinä ry, veneilytarvikeliikkeet Maritim ja Vetus sekä yli 20 suomalaista venevalmistajaa, -kauppiasta ja -maahantuojaa.

Tärkeässä roolissa olivat myös Lauttasaaren Veneentekijäntien yritykset, jotka järjestävät samaan aikaan perinteisen yhteisen veneilykauden avajaistilaisuutensa. Lauttasaaren Veneentekijäntie on Suomen suurin venealan keskittymä, josta löytyy laaja valikoima alan palveluita korjaustelakasta venetarvikemyymälöihin.

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.

Finnish boating summer reaches its culmination at Helsinki Boat-Afloat Show in Lauttasaari12.8.2019 07:30:00 EESTPress release

The Helsinki Boat-Afloat Show, the mid-August culmination of the Finnish boating season, is again gearing up for opening, this time on 15 August, familiarly in the maritime Lauttasaari district. The event brings together 150 exhibitors and well over 260 different boats at HSK yacht club’s marina, which effectively transforms into one big boating village for the four-day event.