Veneilykesä huipentuu Uivassa venenäyttelyssä Lauttasaaressa

Veneilykesän huipentuma, Helsingin Uiva venenäyttely avautuu tuttuun tapaan Lauttasaaressa 15. elokuuta. Veneilijöiden yhteinen kylä kokoaa neljän päivän ajaksi HSK:n kerhosatamaan 155 näytteilleasettajaa ja pitkälti yli 260 erilaista venettä.
Helsingin uiva venenäyttely järjesteään HSK:n kerhosatamassa Lauttasaaressa. Näyttely on avoinna torstaina ja perjantaina 15.–16.8. kello 12–20 ja viikonloppuna 17.–18.8. kello 10–18.

”Helsingin näyttely käynnistää Pohjoismaiden uivien venenäyttelyiden sarjan, joten Lauttasaaressa nähdään ensimmäistä kertaa monet veneuutuudet. Meren äärelle tullaan sekä viihtymään koko perheen kanssa että tekemään vene- ja tarvikehankintoja”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo.

Näyttely on avoinna HSK:n kerhosatamassa (Vattuniemen puistotie 1) torstaina ja perjantaina 15.–16.8. kello 12–20 ja viikonloppuna 17.–18.8. kello 10–18.

Lapset ovat erityisen tervetulleita Uivaan venenäyttelyyn. Laitureiden vieressä on valvottu, maksuton vaunuparkki ja laitureilla ja veneissä liikkuvat perheet saavat lainaksi lasten pelastusliivit. Alueelle saa tulla myös koiran kanssa.

Ohjelmaa ja koeajoja koko messujen ajan

Venehankintoja suunnitteleville on koko neljän päivän ajan tarjolla mahdollisuus koeajaa moottoriveneitä Lauttasaaren edustalla ammattikippareiden opastuksella. Lähtö tapahtuu Kipparin laiturilta, josta saa ilmoittautuessa mukaan myös pelastusliivit. Purjehdukseen suurilla matkapurjeveneillä voi puolestaan tutustua Purjehduksenopettajat ry:n kyydissä.

Kipparin koeajolaiturin lisäksi myös muita näyttelyveneitä pääsee ensimmäistä kertaa kokeilemaan Uivan venenäyttelyn aukioloaikana. Uivan perjantai on nimittäin Suomen suurin koeajopäivä, sillä perjantaina kello 16 alkaen on veneiden koeajomahdollisuuksia tarjolla joka laiturilla.

Messujen asiaohjelma pyörii koko tapahtuman ajan keskustorilla Venemestarin telakalla. Siellä esiintyvät mm. tunnetut purjehduksen sanansaattajat Ari Huusela, Tapio Lehtinen ja Kari ”Ruffe” Nurmi. Käytännön neuvoja ja vinkkejä on luvassa mm. veneen verhoiluista, kalastuksesta, venelämmittimistä, pohjan kunnostuksesta ja synteettisen tiikin asennuksesta. Matkaveneilijöitä kiinnostavia teemoja ovat esimerkiksi Baltian veneilykohteet sekä Ocean Ladiesien kokemukset Atlantin ylityksestä ARC-tapahtumassa.

Torstaina kello 15 Venemestarin telakalla on vuorossa ajankohtainen Itämeren tilaa ja ympäristöä käsittelevä paneeli. Keskustelemassa ovat kansanedustaja, eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Saara-Sofia Sirén, Pidä Saaristo Siistinä ry:n pääsihteeri Aija Kaski, Baltic Sea Action Groupin asiamies Johan Schmidt, Finnboatin hallituksen puheenjohtaja Anders Kurtén ja sähkövenevalmistaja Janne Kjellman.

Viihtyvyyden takaamiseksi Uivan keskustorin ruokatarjonta on laajentunut entisestään. Hampurilaisistaan kuulun Treffi Pubin ja makkaramestari Feri'sin lisäksi herkkuja tarjoavat The Aleksander's, Quickies ja Fisu & Ranet. Tuttuun tapaan flyboard- ja jetski-näytökset pyörivät päivittäin keskusaltaassa laitureiden välissä. Arkipäivinä näytökset järjestetään kello 14, 16 ja 19, lauantaina ja sunnuntaina kello 11, 14 ja 16.

Yli 260 venettä soutuveneistä suuriin jahteihin

Vaikka Uiva on muuttunut vuosien kuluessa ruokarekkojen, flyboard-näytösten ja koeajojen myötä yhä enemmän viihtymispaikaksi, ovat pääosassa veneet. Tämän vuoden uutuus on uusi soutuvenealue, jossa esittäytyvät mm. Suvi, Särki, Terhi, Veto5 ja Espoon kaupunkisoutuveneet.

Näyttelyn suurimpia veneitä ovat tanskalainen luksustason purjeveneuutuus, performance cruiser X49 (15 metriä) sekä moottoriveneet Prestige 520 Fly (14,5 metriä), Targa 46 (15,11 metriä), Galeon 500 FLY (16 metriä) ja Princess S78 (24,66 metriä).

Galeonin erikoisuus on paapuurin kyljen terassi, joka leventää veneen ulos vedettynä peräti kuusimetriseksi. Yleisö pääsee tutustumaan myös lähes 20-metrisen Nordhavn 64 -tyyppisen charteralus Sweet Hopen mukavuuksiin.

Laajan moottoriveneosaston tarjonnan vahvinta antia ovat suosituimman moottoriveneluokan edustajat eli perämoottorilla varustetut 5–6 metrin avoveneet. Mukana ovat kaikki merkittävät valmistajat kuten AMT, Bella, Brig, Falcon, Faster, Finnmaster, Silver, Sting, Terhi, Marino, Master, Zodiac ja Yamarin Cross. Kauden 2020 uutuuksiin kuuluvat mm. maailman ensiesittelyn Uivassa saavat alumiinirakenteiset Buster XL ja Buster XXL.

Suurempia matkaveneitä edustavat mm. Nord Star, Sargo ja Aquador. Jeanneau on mukana peräti 12 veneellä, joista pienin on alle kuusimetrinen hyttivene Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin ja suurin lähes 12-metrinen matkavene Leader 36.

Suosiotaan yhä kasvattavia keulahytillä varustettuja daycruisereita esittelevät. mm. Askeladden, Flipper, Nordkapp ja Yamarin. Näyttelyn hulppein daycruiser-tyyppinen vene on Pininfarinan suunnittelema 11-metrinen kaunotar Princess R35, joka saa Uivassa Pohjoismaiden ensiesittelynsä. Veneen huippunopeus nousee kahdella 430 hevosvoiman V8-Volvo Pentalla lähes 50 solmuun.

Kalastusveneet ovat siirtyneet entistä keskeisemmälle paikalle ja ne pääsevät nyt kylkikiinnitykseen uusille Laakson laitureille suoraan sisäänkäynnin edessä. Ammattioppailta kuten Pasi Tuikkeelta, haukiguru Antti Heinoselta ja Jani Ollikaiselta on luvassa paitsi tuote-esittelyjä myös hyviä vinkkejä lähikuukausien kalastusreissuja varten.

Maapallonkiertäjät Tapio Lehtinen ja Ari Huusela mukana

Purjehduksesta kiinnostuneiden ihmeteltävänä on kaksi valtamerille suunniteltua kilpavenettä: maapallon Golden Globe -perinnekisassa kiertäneen Tapio Lehtisen Asteria sekä Vendée Globe -yksinpurjehduskisassa maapallon kiertoon valmistautuvan Ari Huuselan IMOCA60-avomerikilpavene Ariel2. Perjantaina illansuussa Ariel suuntaa Helsinki–Tallinna Raceen, mutta palaa kilpailun jälkeen lauantaiaamuna jälleen Lauttasaareen.

Lehtistä ja Huuselaa kuullaan myös Venemestarin telakalla: Tapio Lehtinen esiintyy torstaina, lauantaina ja sunnuntaina kello 14 sekä perjantaina kello 14.30, Huusela torstaina kello 16.30, perjantaina 13.30, lauantaina kello 14.30 ja sunnuntaina kello 13.30. Tarkat esiintymisaikataulut kannattaa varmistaa paikan päällä tai Uivan venenäyttelyn verkkosivuilta www.uiva.fi

Purjevenelaiturilla on ensiesittelyssä aivan uusi Beneteaun matkapursimalliston pienin jäsen Oceanis 30.1 suuremman Beneteau Oceanis 38.1 Performancen rinnalla. Tanskalainen urheilullisista matkaveneistä tunnettu X-yachts tuo näyttelyyn vauhdikkaan X49:n lisäksi myös cruiser-mallisarjaa edustavan Xc 45:n. Lagoonin osastolla on puolestaan esillä upea matkakatamaraani Lagoon 42. Pohjoismaista pursiosaamista edustaa X-pursien lisäksi Arcona 380, jonka Z-versio on varustettu suomalaisen Oceanvoltin sähkömoottorilla.

Näyttelyn kauneimpiin veneisiin kuuluu epäilemättä päiväpursi Nordwind 20. Kuusimetrisen puisen purjeveneen on rakentanut Jakobstads båtvarv.

Messusatamaan helposti metrolla ja messubussilla

Lauttasaaressa pysäköintitilaa on rajoitetusti, joten yksi helpoimmista kulkuvälineistä näyttelyyn saapumiseksi on Länsimetro. Messuportille on maksuton kuljetus Lauttasaaren asemalta: messubussi lähtee näyttelyn aukioloaikoina kauppakeskus Lauttiksen Otavantien uloskäynnin edestä 20 minuutin välein.

Näyttelyn pysäköintipaikkoja Vattuniemen Puistotien päässä hoitaa meripartiolippukunta Vikingarna. Pysäköintimaksu on kahdeksan euroa ja sen voi hoitaa sekä käteisellä että kortilla.

Paikalle on helppo saapua myös kaupunkipyörällä. Lähin kaupunkipyöräasema on Heikkiläntiellä, josta on rantaa pitkin mukava 800 metrin kävelymatka messualueelle.

Omalla veneellä Uivaan ei kannata tulla, sillä sataman kaikki venepaikat ovat näyttelyn käytössä eikä Lauttasaaressa ole juurikaan vierasvenepaikkoja.

Helsingin suunnasta tulevien kannattaa huomioida myös näyttelyn alla alkava Lauttasaaren sillan peruskorjaus. Sillan yli pääsee sekä kävellen, pyörällä että autolla, mutta jo Uivan aikana väylät ovat normaalia kapeampia, sillä sillan pohjoispuoli Lauttasaaren suuntaan on suljettu.

Kauempaa Uivaan matkustavat voivat hyödyntää Clarion Hotel Helsingin venenäyttelytarjouksen. Koodilla UIVA yhden hengen huoneen saa vuorokaudeksi 125 eurolla ja kahden hengen huoneen 140 eurolla.

Uiva venenäyttely Lauttasaaressa 15.–18.8.

• Helsingin Uiva venenäyttely HSK:n kerhosatamassa Lauttasaaressa (Vattuniemen puistotie 1).
  • Näyttely avoinna torstaina 15.8. ja perjantaina 16.8. kello 12–20, lauantaina 17.8. ja sunnuntaina 18.8. kello 10–18.
  • Liput ennakkoon 13 €, portilta 15 €, lasten liput ennakkoon 4,35 €, portilta 5 €. Alle 7-vuotiaat ilmaiseksi.
  • Ryhmäliput vain etukäteen nettikaupasta 10 €, minimitilaus 10 kappaletta.
  • Lisätietoja ja ennakkoliput Uiva Flytande 2019 www.uiva.fi

Lehdistötilaisuus torstaina 15.8. kello 11

Paikka: Ravintola Blue Peter, Vattuniemen puistotie 1, Helsinki

Median edustajat ovat tervetulleita Helsingin Uivan venenäyttelyn lehdistötilaisuuteen HSK:n kerhosataman Ravintola Blue Peteriin (Lauttasaari, Vattuniemen puistotie 1, 00210 Helsinki) torstaina 15.8.2019 klo 11.00.

Ilmoittaudu lehdistötilaisuuteen www.uiva.fi/media/

Uivan pursiuutuuksiin kuuluu Beneteaun matkapursimalliston pienin jäsen Oceanis 30.1. Reilun 9 metrin pituinen vene sopii hyvin Suomen saaristo-olosuhteisiin.
Avokeulaiset bow rider -tyyppiset perämoottoriveneet ovat Suomen suosituimpia moottoriveneitä. Uusi kotimainen Silver Hawk BR soveltuu etenkin perheen retkeily- ja huvikäyttöön, mutta se toimii myös yhteysveneenä ja vapaa-ajan kalastuksessa.
Avokeulaiset bow rider -tyyppiset perämoottoriveneet ovat Suomen suosituimpia moottoriveneitä. Kaudelle 2019 täysin uudistettu Yamarin 63 Bow Rider on yleisvene vapaa-ajanviettoon ja erityisesti vesiurheiluun. Maksimitehoisella 150 hv Yamaha-perämoottorilla huippunopeus nousee yli 44 solmuun.