Venekauppa on nyt vilkasta - asiantuntija auttaa ostotilanteessa

Veneiden kysyntä on ollut tänä keväänä vilkasta ja kauppoja on tehty paljon. Varsinkin isot ja käytetyt matkaveneet ovat vaihtaneet omistajaa huomattavasti aiempaa vilkkaammin. Jos oma osaaminen ei kata koko venetekniikkaa, on syytä miettiä asiantuntijan käyttöä apuna kaupanteossa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Tämän veneilykauden suurimpiin muutoksiin kuuluu uusi vesiliikennelaki, joka astui voimaan 1.6.2020. Veneen päällikön tehtävät on tuotu uudessa vesiliikennelaissa selkeästi esiin ja päällikön vastuuta korostettu. Päällikön vastuulla on mm. huolehtia siitä, että vesikulkuneuvo on rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.

”Isommissa veneissä on paljon tekniikkaa ja varustusta. Uuden vesiliikennelain mukaan veneen päällikön tulee hallita veneen käsittely ja huolehtia tarvittavan varustuksen mukana olosta. Päällikön tulee tuntea lain velvoitteet ja toimia niiden mukaisesti”, muistuttaa HTT tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.

Tirkkosen mukaan kauppa käy nyt hyvin, joten mielenkiintoisimmat kohteet ovat jo vähissä ja niiden myyntiaika on lyhyt. Uusien veneiden lisäksi myös hyväkuntoisia käytettyjä veneitä myydään paljon. Näiden hinta on usein murto-osa uuden vastaavan kokoisen hinnasta.

Venekauppaan liittyvät tarkastukset työllistäneet paljon tänä keväänä

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju vahvistaa, että venepuolen tavarantarkastukset ovat yleisimpiä juuri kaupanteon jälkeisissä tilanteissa, kun selvitellään veneessä ilmenneitä teknisiä ongelmia. Tavarantarkastajan apua kaivataan usein myös silloin, kun halutaan puolueeton näkemys teknisten ongelmien korjauskustannuksista tai veneen käypä arvo.

”Venekaupan käydessä kuumana, pitäisi ostajan pitää pää kylmänä ja muistaa tarkastaa vene huolellisesti jo ostohetkellä. Tämä voisi säästää monelta murheelta myöhemmin”, Harju vinkkaa.

Mikäli tilanne kuitenkin ajautuu riitaisaksi kaupanteon jälkeen, voi tavarantarkastajan puolueeton ja perusteltu näkemys edistää asiat sopuisaan ratkaisuun. Tavarantarkastajan voi tilata myös yhdessä ja näin jakaa tarkastuskustannukset.

”Riitely voi tulla usein kalliiksi, joten huolelliseen ennakkotarkastukseen ja ongelmatilanteissa sovinnolliseen ratkaisuun kannattaa panostaa”, summaa Harju.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamari: Tukea yrityksille nuorten oppisopimuskoulutuksen laajentamiseksi14.8.2020 10:23:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamari tukee Vihreiden puheenjohtajan sisäministeri Maria Ohisalon blogissaan tekemää esitystä nuorten oppisopimuskoulutuksen palkkauskustannusten porrastuksesta. Ohisalon esityksessä työantajalle korvattaisiin oppisopimuskoulutuksen alussa 70 prosenttia palkkakuluista, jonka jälkeen korvaus pienenisi opintojen edetessä ja osaamisen karttuessa. Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen on tehtävä tarvittavat päätökset palkkauskustannusten porrastuksen toteuttamiseksi budjettiriihessään syyskuussa.

Keskuskauppakamari: Maahantulo, testaus ja suojautuminen kuntoon - Koronavirus pidettävä kurissa ilman talouden ja työpaikkojen tuhoutumista11.8.2020 08:06:37 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa hallitukselta toimenpiteitä, joilla koronavirus voidaan pitää kurissa niin, että se ei tuhoa taloutta ja työpaikkoja. Pakkotestaukset lentokentillä riskimaista tuleville sekä tiukka karanteeni ovat erinomaisia estokeinoja, mutta muitakin toimenpiteitä tarvitaan, jotta koronaviruksen toinen aalto saadaan pysäytettyä. Keskuskauppakamari listaa kolme toimenpidettä, jotka ovat kustannuksiltaan pieniä, mutta tehokkaita tapoja toimia tartuntojen hillitsemiseksi.