Venekauppa on nyt vilkasta - asiantuntija auttaa ostotilanteessa

Veneiden kysyntä on ollut tänä keväänä vilkasta ja kauppoja on tehty paljon. Varsinkin isot ja käytetyt matkaveneet ovat vaihtaneet omistajaa huomattavasti aiempaa vilkkaammin. Jos oma osaaminen ei kata koko venetekniikkaa, on syytä miettiä asiantuntijan käyttöä apuna kaupanteossa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Tämän veneilykauden suurimpiin muutoksiin kuuluu uusi vesiliikennelaki, joka astui voimaan 1.6.2020. Veneen päällikön tehtävät on tuotu uudessa vesiliikennelaissa selkeästi esiin ja päällikön vastuuta korostettu. Päällikön vastuulla on mm. huolehtia siitä, että vesikulkuneuvo on rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.

”Isommissa veneissä on paljon tekniikkaa ja varustusta. Uuden vesiliikennelain mukaan veneen päällikön tulee hallita veneen käsittely ja huolehtia tarvittavan varustuksen mukana olosta. Päällikön tulee tuntea lain velvoitteet ja toimia niiden mukaisesti”, muistuttaa HTT tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.

Tirkkosen mukaan kauppa käy nyt hyvin, joten mielenkiintoisimmat kohteet ovat jo vähissä ja niiden myyntiaika on lyhyt. Uusien veneiden lisäksi myös hyväkuntoisia käytettyjä veneitä myydään paljon. Näiden hinta on usein murto-osa uuden vastaavan kokoisen hinnasta.

Venekauppaan liittyvät tarkastukset työllistäneet paljon tänä keväänä

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju vahvistaa, että venepuolen tavarantarkastukset ovat yleisimpiä juuri kaupanteon jälkeisissä tilanteissa, kun selvitellään veneessä ilmenneitä teknisiä ongelmia. Tavarantarkastajan apua kaivataan usein myös silloin, kun halutaan puolueeton näkemys teknisten ongelmien korjauskustannuksista tai veneen käypä arvo.

”Venekaupan käydessä kuumana, pitäisi ostajan pitää pää kylmänä ja muistaa tarkastaa vene huolellisesti jo ostohetkellä. Tämä voisi säästää monelta murheelta myöhemmin”, Harju vinkkaa.

Mikäli tilanne kuitenkin ajautuu riitaisaksi kaupanteon jälkeen, voi tavarantarkastajan puolueeton ja perusteltu näkemys edistää asiat sopuisaan ratkaisuun. Tavarantarkastajan voi tilata myös yhdessä ja näin jakaa tarkastuskustannukset.

”Riitely voi tulla usein kalliiksi, joten huolelliseen ennakkotarkastukseen ja ongelmatilanteissa sovinnolliseen ratkaisuun kannattaa panostaa”, summaa Harju.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.