Veripalvelun hyytymislaboratorio siirtyy Fimlabille 1.9.2019

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu ja Fimlab Laboratoriot Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen liiketoimintakaupasta. Veripalvelun hemostaasi- ja trombosyyttitutkimusliiketoiminta siirtyy Fimlabille 1.9.2019. Fimlab jatkaa siirtyvää toimintaa pääkaupunkiseudulla. Laboratorion liikkeenluovutuksella turvataan Veripalvelussa pitkään toimineen laboratorion jatkuvuus ja kehittyminen potilashoidon tukena. Tutkimusten hyvästä saatavuudesta ja korkeasta laadusta pidetään kiinni myös jatkossa.

Siirto turvaa toiminnan jatkuvuuden ja kehittymisen

Muutoksella turvataan toiminnan jatkuvuus ja kehittäminen. Siihen Fimlab isona toimijana tarjoaa erinomaisen alustan.

Muuttuva toimintaympäristö on pienentänyt Veripalvelun roolia veren hyytymishäiriöiden hoitoketjussa. Veripalvelussa ei esimerkiksi enää valmisteta hyytymislääkkeitä, joiden käytön tukeen ja laadunvarmistukseen laboratoriota aiemmin tarvittiin. Yliopistosairaalat ovat ottaneet päävastuun hyytymishäiriöpotilaiden diagnostiikasta ja hoidosta.

- Turvaamme tällä tavoin Veripalvelussa hyvin hoidettujen laboratoriotutkimusten tulevaisuuden. Hyytymislaboratoriomme saa hyvän uuden kodin Fimlabista, joka isona, sairaaloita lähellä olevana toimijana pystyy meitä paremmin huolehtimaan juuri tämän toiminnan jatkuvuudesta ja kehittämisestä. Uskon vahvasti, että tämä muutos parantaa laboratorion toimintaedellytyksiä ja koituu hyödyksi asiakkaillemme ja potilaille, Veripalvelun johtaja Martti Syrjälä toteaa.

Hyytymishäiriöiden korkealaatuinen diagnostiikka ja hoito edellyttävät kiinteää ja päivittäistä yhteistyötä laboratorion ja potilaita hoitavien lääkäreiden kanssa. Fimlab saa liiketoimintakaupan myötä täydennettyä potilaiden hoidon kannalta tärkeää erityisaluetta. Veripalvelusta liiketoimintakaupan myötä siirtyvä vahva erityisosaaminen takaa jatkossakin laadukkaat hemostaasi- ja trombosyyttitutkimukset. Fimlab saa Veripalvelulta osaamista, jonka kehittäminen omin voimin vaatisi monen vuoden pitkäjänteistä työtä.

- Veripalvelun viitoittamalla tiellä on helppo jatkaa diagnostiikan kehittämistä. Toimimme lähellä hoitavia lääkäreitä, joten voimme entistä paremmin ottaa huomioon hoitoyksiköiden tarpeet. Voimme myös tarvittaessa tarjota laajalle laboratorioyhteistyöverkostollemme asiantuntijapalveluita esimerkiksi päivystyksellisten tutkimusten ylläpitoa varten, sanoo Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Ari Miettinen, toimitusjohtaja
03 311 74711, ari.miettinen@fimlab.fi

Martti Syrjälä, Veripalvelun johtaja, professori
Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu
029 300 1815, martti.syrjala@veripalvelu.fi

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu tuottaa sairaaloille potilaiden hoidossa tarvittavia turvallisia ja tehokkaita verivalmisteita sekä laboratoriopalveluja. Huolehdimme veren keräämisestä vapaaehtoisilta verenluovuttajilta potilashoidon tarpeiden mukaisesti. Tarjoamme sairaaloille myös kantasolujen ja elinten siirtoja tukevia palveluita. Veripalvelu on voittoa tavoittelematon organisaatio. Vuosibudjettimme on noin 60 milj. euroa ja palveluksessamme on noin 500 henkilöä.

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän alueella ja lähinnä julkisen terveydenhuollon tarpeisiin. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö ja kokonaan julkisten terveydenhuolto-organisaatioiden omistama. Fimlabilla on yli 100 toimipistettä ja sen palveluksessa on lähes 1000 laboratorioalan ammattilaista.

Tiedote: Taysin lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriodiagnostiikka siirtyy Fimlabille 1.1.2019 alkaen20.12.2018 13:54:49 EETTiedote

Tampereen yliopistollisen sairaalan lihastautien tutkimuskeskus on valtakunnallinen lihastautien erikoispoliklinikka (Tampere Neuromuscular Center), joka toimii osana laajempaa eurooppalaista ERN-osaamisverkostoa (EURO-NMD). Keskukseen kuuluvat DNA- ja lihaspatologian erikoislaboratoriot ovat tähän asti toimineet Tampereen yliopiston alaisuudessa, mutta marraskuussa allekirjoitetulla sopimuksella on päätetty siirtää kyseiset laboratoriotoiminnot Fimlab laboratoriot Oy:lle vuoden 2019 alusta alkaen. Toiminta jatkuu keskeytyksettä vuodenvaihteen jälkeen. - Fimlab akkreditoituna ja korkealaatuisena laboratoriodiagnostiikkaan keskittyvänä yrityksenä antaa hyvän toimintaympäristön lihastautien diagnostiikkaan liittyvien tutkimusten ylläpidolle ja kehittämiselle osana ERN-keskuksen toimintaa, sanovat kyseisestä toiminnasta vastaava dosentti Johanna Palmio ja professori Bjarne Udd. Toiminnot yhdistämällä saadaan keskitettyä toiminnan vaatimaa osaamista ja resursseja yhteen paikkaan, toiminnal