Veritaksen vuosi 2022: Euromääräinen myynti ylsi ennätykseen

Työeläkeyhtiö Veritas kasvoi vahvasti vuonna 2022. Veritaksen vakuutusmaksutulo nousi 13,4 prosenttia lähes 700 miljoonaan euroon. Vuoden lopussa Veritaksessa oli vakuutettuna lähes 68 000 työntekijää ja yli 14 000 yrittäjää.

”Vuosi oli meille myynnin osalta kaikkien aikojen paras euromääräisesti mitattuna. YEL-vakuutuksissa kasvoimme viidettä vuotta peräkkäin”, Veritaksen toimitusjohtaja Carl Haglund kertoo.

Haglund uskoo, että kasvun taustalla on Veritaksen vahva panostus henkilökohtaiseen palveluun.

”Eläkevakuutusasiat voivat tuntua monimutkaisilta, mutta niiden hoitamisen ei tarvitse olla sitä. Veritaksessa jokainen asiakas saa oman yhteyshenkilön, jolle voi soittaa suoraan. Vaikeatkin asiat on helppo hoitaa tutun ihmisen kanssa”, sanoo Haglund.

Veritaksessa vakuutettujen yritysten palkkasumma kasvoi vuoden aikana 10,9 prosenttia.

”Palkkasumman kasvu ei kerro pelkästään asiakasmäärän kasvusta, vaan myös siitä, että monet Veritaksen asiakasyrityksistä ovat pystyneet palkkaamaan lisää työntekijöitä vuoden aikana. Se on hieno uutinen”, Haglund toteaa.

Veritaksen vakavaraisuus pysyi vahvalla tasolla ja oli vuoden lopussa 1,7 kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Vakavaraisuusaste oli 123,5 prosenttia.

Vaihtoehtoiset sijoitukset valopilkkuna

Veritaksen sijoitukset tuottivat vuoden viimeisellä neljänneksellä 1,8 prosenttia, mutta koko vuoden tuotto jäi negatiiviseksi ja oli -4,5 prosenttia. Korkosijoitukset tuottivat -7,4 prosenttia, osakesijoitukset -8,4 prosenttia, kiinteistösijoitukset 3,3 prosenttia ja muut sijoitukset 10,3 prosenttia.

”Sijoitusten tuottokehitys oli positiivista vuoden jälkimmäisellä puoliskolla vaikeasta markkinaympäristöstä huolimatta. Vuoden valopilkkuna olivat vaihtoehtoiset sijoitukset, joiden positiivinen tuottokehitys vaimensi likvidien osake- ja korkomarkkinoiden negatiivista tuottovaikutusta”, kertoo Veritaksen sijoitusjohtaja Kari Vatanen.

Vuosi oli sijoittajille haastava, sillä markkinaympäristö muuttui nopeasti. Alkuvuoden pandemiapelot väistyivät kevään aikana, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Vuoden edetessä maailmantalouden näkymät synkkenivät ja inflaatio kiihtyi.

”Leuto talvi oli onnenpotku Euroopalle. Sen avulla vältyimme pahimmalta energiakriisiltä”, Vatanen sanoo.

Vatasen mukaan talousnäkymät näyttävät tällä hetkellä hieman valoisammilta kuin vielä muutama kuukausi sitten.

”Euroalueen bruttokansantuote kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 0,1 prosenttia ja inflaatio on tulossa alaspäin. Se luo toivoa, että syvin taantuma voitaisiin vielä välttää. ”

Yrittäjien eläkejärjestelmän kehittämistä jatkettava

Eläkkeisiin tehtiin poikkeuksellisen iso indeksikorotus vuodenvaihteessa. Se siivitti eläkehakemukset kasvuun kaikissa työeläkeyhtiöissä syksyn aikana.

”Veritaksessa hakemusmäärä kaksinkertaistui loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. On todennäköistä, että alkuvuonna hakemusmäärä palautuu normaaliksi”, Haglund kertoo.

Vuodenvaihteessa tehtiin muutoksia myös yrittäjän eläkelakiin. Jatkossa eläkeyhtiöt tarkistavat yrittäjien YEL-työtulon säännöllisesti kolmen vuoden välein.

Yrittäjien eläkejärjestelmän kehittämistä pitää Haglundin mielestä kuitenkin vielä jatkaa.

”Laki yrittäjän eläkevakuutuksesta tuli voimaan vuonna 1970 ja on pysynyt pääosin ennallaan. Maailma muuttuu viidessäkymmenessä vuodessa ja järjestelmän on muututtava sen mukana.”

Kuva Veritaksen pääkonttorista: Anders Portman / Kuvatoimisto Kuvio Oy

Veritas on vastuullinen ja vakavarainen työeläkeyhtiö, joka huolehtii yli 120 000 henkilön työeläketurvasta. Veritaksen sijoitusten arvo oli 4,2 miljardia euroa vuoden 2022 lopussa.