Veritaksen vuosikertomus ja yritysvastuuraportti 2022 on julkaistu

Työeläkeyhtiö Veritaksen vuosikertomus ja yritysvastuuraportti vuodelta 2022 on julkaistu.

"Vuosi 2022 oli sijoitusmarkkinoilla ja maailmantaloudessa haastava vuosi, mutta Veritakselle vuosi oli vahvan kasvun vuosi. YEL-vakuutuksissa kasvuvauhti oli alan nopeinta", kertoo Veritaksen toimitusjohtaja Carl Haglund.

Vastuullisuuden saralla vuosi oli jälleen aktiivinen.

"Jatkoimme työtä vastuullisuustavoitteidemme edistämiseksi vuonna 2022. Vastuullisuus sisältyy olennaisena osana perustehtäväämme eläkeyhtiönä ja on siten mukana kaikessa, mitä teemme", sanoo Veritaksen lakiasiainjohtaja Linda Magnusson.

Veritas huolehti vuoden aikana yli 120 000 henkilön työeläketurvasta.

”Panostamme henkilökohtaiseen ja nopeaan asiakaspalveluun, jotta asiakkaamme saavat tarvitsemansa avun oikea-aikaisesti ja luotettavasti. Satsasimme viime vuonna myös henkilöstön kouluttamiseen, sillä vastuullisuus on jokaisen veritaslaisen asia”, Magnusson toteaa.

Hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä

Sijoitustoiminnassa Veritas jatkoi ilmastopolitiikkansa mukaista työtä ja vähensi sijoitustoimintaan liittyviä hiilidioksidipäästöjä. Vuonna 2022 ilmastotavoitteisiin lisättiin noteeratut yrityslainasijoitukset osakesijoitusten lisäksi.

"Sijoitusten painotettu hiili-intensiteetti laski vuoden aikana 19 prosenttia ja vuoden 2020 vertailutasoon nähden laskua on jo 44 prosenttia. Sijoitussalkkumme painotettu hiili-intensiteetti on 24 prosenttia alle vastaavan vertailuindeksin", kertoo Veritaksen vastuullisuuspäällikkö Jussi Häkkinen.

Kaikki Veritaksen kiinteistöissä käytetty energia on kesäkuun 2022 alusta alkaen ollut päästötöntä. Uusiutuvan energian ansiosta kiinteistöjen kokonaispäästöt ovat pudonneet merkittävästi, mutta hiilineutraaliuden saavuttaminen vaatii vielä paljon töitä.

"Vuoden aikana päästöjä vähennettiin kuudella prosentilla. Vuoden 2020 tasoon nähden Veritaksen omistamien kiinteistöjen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet peräti 75 prosenttia."

Kuva Veritaksen pääkonttorista: Wellu Hämäläinen

Veritas on vastuullinen ja vakavarainen työeläkeyhtiö, joka huolehtii yli 120 000 henkilön työeläketurvasta. Veritaksen sijoitusten arvo oli 4,2 miljardia euroa vuoden 2022 lopussa.