Veritas år 2022: Försäljningen i euro slog rekord

Arbetspensionsbolaget Veritas visade stark tillväxt 2022. Veritas premieinkomst ökade med 13,4 procent till nästan 700 miljoner euro. Vid utgången av året var nästan 68 000 arbetstagare och över 14 000 företagare försäkrade hos Veritas.

”För oss var försäljningsåret det bästa någonsin mätt i euro. Inom FöPL-försäkringarna växte vi för femte året i följd”, berättar Veritas verkställande direktör Carl Haglund.

Haglund är övertygad om att tillväxten beror på Veritas starka satsning på personlig service.

”Pensionsförsäkringsärenden kan kännas komplicerade, men det behöver inte vara invecklat att sköta dem. Hos Veritas får varje kund en egen kontaktperson som går att ringa direkt. Även svåra ärenden är lätta att sköta med någon man känner”, säger Haglund.

Lönesumman i de företag som Veritas försäkrar växte under året med 10,9 procent.

”Tillväxten i lönesumman visar inte bara att antalet kunder ökat, utan också att många av Veritas kundföretag har kunnat anställa fler arbetstagare under året. Det är en god nyhet”, konstaterar Haglund.

Veritas solvens hölls på en stark nivå och var vid utgången av året 1,7-faldig i förhållande till solvensgränsen. Solvensgraden var 123,5 procent.

Alternativa placeringar en ljusglimt

Avkastningen på Veritas placeringar var 1,8 procent under årets sista kvartal, men hela årets avkastning var negativ med -4,5 procent. Ränteplaceringarna avkastade -7,4 procent, aktieplaceringarna -8,4 procent, fastighetsplaceringarna 3,3 procent och de övriga placeringarna 10,3 procent.

”Avkastningsutvecklingen för placeringarna var positiv under den senare hälften av året trots den svåra marknadsmiljön. En ljusglimt under året var de alternativa placeringarna, som med sin positiva avkastningsutveckling dämpade den likvida aktie- och räntemarknadens negativa effekt på avkastningen”, säger Veritas placeringsdirektör Kari Vatanen.

Det har varit ett utmanande år för placerare eftersom marknadsmiljön förändrats snabbt. Pandemifarhågorna i början av året gav vika under våren samtidigt som Ryssland anföll Ukraina. Under årets lopp blev utsikterna för världsekonomin allt dystrare och inflationen tog fart.

”Den milda vintern var en lyckträff för Europa. Den hjälpte oss undvika den värsta energikrisen”, säger Vatanen.

Enligt Vatanen är de ekonomiska utsikterna för närvarande något ljusare än för bara några månader sedan.

”Bruttonationalprodukten i euroområdet ökade under årets sista kvartal med 0,1 procent och inflationen är på återgång. Det inger hopp om att vi ännu kan undvika den djupaste recessionen.”

Pensionssystemet för företagare måste vidareutvecklas

Vid årsskiftet gjordes en exceptionellt stor indexförhöjning av pensionerna. Den satte fart på pensionsansökningarna hos alla arbetspensionsbolag under hösten.

”Hos Veritas fördubblades antalet ansökningar i oktober–december jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Det är sannolikt att antalet ansökningar normaliseras igen i början av året”, säger Haglund.

Vid årsskiftet ändrades också lagen om pension för företagare. I fortsättningen ska pensionsbolagen justera företagarnas FöPL-arbetsinkomst regelbundet vart tredje år.

Haglund anser att utvecklingen av pensionssystemet för företagare ändå måste fortsätta.

”Lagen om företagarnas pensionsförsäkring trädde i kraft 1970 och har huvudsakligen förblivit oförändrad. Världen förändras på femtio år och systemet måste förändras med den.”

Bild på Veritas huvudkontor: Anders Portman / Kuvatoimisto Kuvio Oy

Veritas är ett ansvarsfullt och solvent arbetspensionsbolag som handhar arbetspensionsskyddet för över 120 000 personer. Värdet på Veritas placeringar var 4,2 miljarder euro vid utgången av 2022.

Följ Eläkevakuutusyhtiö Veritas

Senaste pressmeddelandena från Eläkevakuutusyhtiö Veritas