Miapetra Kumpula-Natri

Verkkojen Eurooppa -rahoitusväline hyväksyttiin parlamentissa - Suomessa myös päärata ja energiaverkostoja tukikelpoiseksi

Jaa
Euroopan parlamentti hyväksyi tiistai-iltana Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineen. Verkkojen Eurooppa -välineellä rahoitetaan Euroopan laajuisia liikenne-, energia- ja digiverkkoja. Suomellakin on mahdollisuus saada rahoitusta esimerkiksi tärkeille raideliikennehankkeille ja esimerkiksi satamien kestäviin ratkaisuihin

- Uuden asetuksen hyväksymisen myötä Suomen päärata nostetaan EU:n ydinverkkokäytävien joukkoon. Pääradan kehittäminen on äärimmäisen tärkeää niin yrityksille, kansalaisille kuin myös koko Suomen ja alueiden kilpailukyvylle. Lisäksi Suomen liikenneyhteyksille kiinnostava Rail Baltica -rautatie saa EU-rahoitusta. Pidän siten neuvoteltua asetusta Suomen näkökulmasta erittäin hyvänä, toteaa S&D-ryhmän neuvottelijana toiminut meppi Miapetra Kumpula-Natri.

Liikennehankkeiden lisäksi Suomi voi saada rahoitusta myös energia- ja digihankkeisiin. Välineestä voidaan rahoittaa esimerkiksi nopeita 5G-verkkoja satamiin tai muihin keskittymiin ja tukea sähkönsiirtoyhteyksiä.

 - Olen erityisen tyytyväinen, että saimme vahvistettua ilmastonäkökulmaa asetuksessa. Koko 33 miljardin euron ohjelmasta 60 prosentin tulee edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista. Lisäksi saimme vahvistettua uusiutuvan energian rajat ylittävien yhteishankkeiden rahoitusta tulevalla rahoituskaudella, sanoo Kumpula-Natri.

 - CEF-rahoitusvälineellä vuosina 2021-27 on tärkeä asema EU:n Green Deal -ilmasto- ja kasvustrategiassa sekä digitaalisessa siirtymässä. Erityisesti raideliikenteellä on tärkeä merkitys liikenteen päästöjen vähentämisessä ja uusiutuvat energiamuodot sekä sähköistyminen näyttelevät suurta roolia päästötalkoissa. Koronapandemia osoitti nopeiden digiyhteyksien merkityksen kansalaisille ja elinkeinoelämälle. Siksi onkin tärkeää saada rahoitusväline jäsenvaltioiden käyttöön välittömästi, painottaa Kumpula-Natri.

- CEF-rahoitusvälineessä isoimmat rahapotit jaetaan yleensä heti rahoituskauden alkuvuosina. Tämä kannattaakin huomioida nyt kansallinen liikenne12 -suunnitelman investointiohjelmassa. Suunnitelmia on lisäksi jo oltava toteuttamista varten valmiina seuraavan rahoituskauden alkuun: jos pääradan hankkeet venyvät seuraavan kauden alkuvuosien jälkeen 30-luvulle, voi se olla iso riksi rahoitukselle, jatkaa Kumpula-Natri. 

Lue MEP Miapetra Kumpula-Natrin kommentit aiheeseen myös S&D-ryhmän tiedotteesta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Miapetra Kumpula-Natri
Europarlamentaarikko, S&D
+3585051213004

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Miapetra Kumpula-Natri
Miapetra Kumpula-Natri



Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Miapetra Kumpula-Natri

Kumpula-Natri: Maailman ensimmäinen tekoälyasetus on täällä - ei liian myöhään eikä liian aikaisin13.3.2024 15:55:00 EET | Tiedote

Tekoälyn yhteiskuntaa ja taloutta mullistavat vaikutukset alkavat hahmottua. Euroopan on rakennettava perusoikeuksia ja yksilönvapauksia kunnioittavaa yhteiskuntaa, joka pärjää teknologian edistämisessä sekä taloudellisessa kilpailussa Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa. Tätä kohti otettiin EU:ssa harppaus eteenpäin, kun lähes kaksi vuotta valmisteltu EU:n tekoälyasetus hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tänään keskiviikkona 13.3. Asetus luo tarpeellisen kehyksen tekoälyn eettiselle käyttämiselle ja kehittämiselle. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) toimi Euroopan parlamentin tekoälyä käsitelleet erityisvaliokunnan (AIDA) varapuheenjohtajana sekä ryhmänsä edustajana tekoälyasetuksen neuvotteluissa teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa.

Kumpula-Natri: Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi valmiiksi - lopputuloksessa korostuu oikeudenmukaisuus13.3.2024 10:50:41 EET | Tiedote

Suomessa paljon viime kesänä uutisoitu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tiistaina. Direktiivin sisältö on muuttunut paljon alkuperäisestä, sillä nyt yksittäiselle asunnolle ei aseteta suoraa velvoitetta siirtyä energialuokasta toiseen tiettyyn päivämäärään mennessä. Jäsenmaat päättävät itse keinoista, joilla energiatehokkuustavoitteeseen, 16 prosentin vähentämiseen rakennuskannan energiankulutuksesta päästään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye