Verkkojen Eurooppa -rahoitusväline hyväksyttiin parlamentissa - Suomessa myös päärata ja energiaverkostoja tukikelpoiseksi

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistai-iltana Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineen. Verkkojen Eurooppa -välineellä rahoitetaan Euroopan laajuisia liikenne-, energia- ja digiverkkoja. Suomellakin on mahdollisuus saada rahoitusta esimerkiksi tärkeille raideliikennehankkeille ja esimerkiksi satamien kestäviin ratkaisuihin

- Uuden asetuksen hyväksymisen myötä Suomen päärata nostetaan EU:n ydinverkkokäytävien joukkoon. Pääradan kehittäminen on äärimmäisen tärkeää niin yrityksille, kansalaisille kuin myös koko Suomen ja alueiden kilpailukyvylle. Lisäksi Suomen liikenneyhteyksille kiinnostava Rail Baltica -rautatie saa EU-rahoitusta. Pidän siten neuvoteltua asetusta Suomen näkökulmasta erittäin hyvänä, toteaa S&D-ryhmän neuvottelijana toiminut meppi Miapetra Kumpula-Natri.

Liikennehankkeiden lisäksi Suomi voi saada rahoitusta myös energia- ja digihankkeisiin. Välineestä voidaan rahoittaa esimerkiksi nopeita 5G-verkkoja satamiin tai muihin keskittymiin ja tukea sähkönsiirtoyhteyksiä.

- Olen erityisen tyytyväinen, että saimme vahvistettua ilmastonäkökulmaa asetuksessa. Koko 33 miljardin euron ohjelmasta 60 prosentin tulee edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista. Lisäksi saimme vahvistettua uusiutuvan energian rajat ylittävien yhteishankkeiden rahoitusta tulevalla rahoituskaudella, sanoo Kumpula-Natri.

- CEF-rahoitusvälineellä vuosina 2021-27 on tärkeä asema EU:n Green Deal -ilmasto- ja kasvustrategiassa sekä digitaalisessa siirtymässä. Erityisesti raideliikenteellä on tärkeä merkitys liikenteen päästöjen vähentämisessä ja uusiutuvat energiamuodot sekä sähköistyminen näyttelevät suurta roolia päästötalkoissa. Koronapandemia osoitti nopeiden digiyhteyksien merkityksen kansalaisille ja elinkeinoelämälle. Siksi onkin tärkeää saada rahoitusväline jäsenvaltioiden käyttöön välittömästi, painottaa Kumpula-Natri.

- CEF-rahoitusvälineessä isoimmat rahapotit jaetaan yleensä heti rahoituskauden alkuvuosina. Tämä kannattaakin huomioida nyt kansallinen liikenne12 -suunnitelman investointiohjelmassa. Suunnitelmia on lisäksi jo oltava toteuttamista varten valmiina seuraavan rahoituskauden alkuun: jos pääradan hankkeet venyvät seuraavan kauden alkuvuosien jälkeen 30-luvulle, voi se olla iso riksi rahoitukselle, jatkaa Kumpula-Natri.

Lue MEP Miapetra Kumpula-Natrin kommentit aiheeseen myös S&D-ryhmän tiedotteesta.

Europarlamentaarikko, S&D