Veronmaksajat laski: Palkkaverotus uhkaa kiristyä puoli miljardia euroa vuonna 2020 – hallitusohjelmassa purettava kiristyspaineet

Kilpailukykysopimukseen ja sen päättymiseen liittyvät palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta selvästi vuonna 2020. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti on nousemassa eri tulotasoilla 0,5-0,6 prosenttiyksikköä. Kokonaisuudessaan ennustetut maksumuutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta noin puoli miljardia euroa.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton laskelmissa palkansaajan työeläkevakuutusmaksun ennustetaan nousevan 0,4 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun 0,66 prosenttiyksikköä. Toisaalta sairausvakuutuksen päivärahamaksun ennustetaan alenevan 0,38 prosenttiyksikköä.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa parhaillaan neuvoteltavaan hallitusohjelmaan selkeitä kirjauksia palkkaverotusta nyt uhkaavan selvän kiristymisen estämisestä.

- Yksikään nyt hallitusohjelmaa sorvaavista puolueista ei ole ainakaan tähän asti liputtanut palkkaverotuksen yleisen kiristämisen puolesta.

Lehtisen mukaan palkansaajien verotuksen yleinen kiristyminen olisi pahinta myrkkyä kansalaisten ostovoimalle talouden kasvun hiipuessa, joten se on syytä päättäväisesti torjua.

- Palkkaverotuksen kiristymisen estämiseksi pelkät ansiokehitystä vastaavat indeksitarkistukset veroperusteisiin eivät tällä kertaa riitä.

- Luottamuksen lisäämiseksi hallitusohjelmassa olisi hyvä myös selvästi ilmaista, että kenenkään palkkaverotus ei alkaneella vaalikaudella ainakaan kiristy, Lehtinen ehdottaa.

Laskelmissa oletetaan, että tuloveroperusteisiin tehdään ansiotason nousua vastaavat indeksitarkistukset. Solidaarisuusveron on oletettu pysyvän ennallaan vuonna 2020. Myös kunnallisveroprosenttien on oletettu pysyvän tämän vuoden tasolla.

Työttömyysvakuutusmaksun mahdollista alentamista ei ole laskelmissa huomioitu. Työllisyysrahaston esittämän arvion mukaan työttömyysvakuutusmaksujen kokonaismaksutasoa voitaisiin alentaa 0-0,6 prosenttiyksikköä vuonna 2020 (palkansaajan maksu alenisi siten 0-0,3 %-yksikköä). Maksujen mahdollisesta alentamisesta tehdään päätökset myöhemmin.

Palkansaajan verotuksen muutoksia vuonna 2020 kuvaavat laskelmat. (www.veronmaksajat.fi)

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019: Suomen verotus iskee ankarasti kun tulot nousevat16.12.2019 03:00:00 EETTiedote

Palkkojen verotus on Suomessa vertailumaihin nähden sitä kireämpää, mitä suuremmat ovat palkansaajan tulot, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton uusi palkkaverovertailu. Verotus iskee ankarasti palkansaajan lisäansioihin. Keskituloisen palkansaajan sadan euron palkankorotuksesta 47 euroa menee veroihin. Marginaaliveroprosentti on Suomessa 44 000 euron palkkatasolla Pohjoismaiden korkein ja siten vähiten kannustava. Suomen palkkaverotus on kansainvälisesti vertailtuna varsin progressiivista. Vertailun suurituloisinta, 143 000 euroa vuodessa ansaitsevaa palkansaajaa verotetaan Suomessa 6,8 prosenttiyksikköä ankarammin kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin. - Jyrkkä progressio ja korkeat marginaaliverot ovat sitkeä piirre palkkaverotuksessamme, Veronmaksajien pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola toteaa. Suomessa palkansaajan veroprosentti on selvityksen matalimmalla, eli 28 600 euron vuosittaisella palkkatasolla eurooppalaisten vertailumaiden keskitasoa. Verotus kiristyy kuitenkin nopeas