Veronmaksajien Kaari: Etätyöläinen, hyödynnä koronavuoden kulut veroilmoituksessa

Poikkeuksellinen koronavuosi näkyy myös veroilmoituksessa. Paljon etätöitä tehneen veronmaksajan on kuitenkin itse huolehdittava siitä, että tiedot tulevat oikein merkityiksi veroilmoitukselle, sanoo Veronmaksajien johtava verojuristi Päivi Kaari.

Veroilmoituksella on suurin osa tiedoista valmiina, mutta tiedoissa voi olla virheitä tai puutteita. Monia vähennyksiä pitää myös muistaa itse vaatia.

- Poikkeuksellinen vuosi näkyy esimerkiksi siten, että kodin ja työpaikan väliset matkakulut voivat olla pienemmät kuin aikaisemmin. Kotona tehdystä etätyöstä puolestaan tulee vaatia omat vähennykset, Kaari sanoo.

- Kaikki korjaukset ja lisäykset tehdään joko sähköisesti Omavero-palvelussa tai paperilla omilla lomakkeillaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta näet tarvittavan lomakkeen numeron. Varmista etukäteen, että sinulla on käytössäsi oikeat lomakkeet, Kaari ohjeistaa.

Omaverossa voit verkon kautta ilmoittaa kätevästi kaikki puuttuvat tiedot, jos sinulla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset.

Lomakkeita saa tulostamalla Verohallinnon verkkosivuilta, verotoimistoista sekä tilaamalla puhelimitse numerosta 029 497 030.

Muista työhuonevähennys

Kotona etäilijä voi vähentää verotuksessa esimerkiksi työhuonevähennyksen ja tietoliikennekuluja. Jos olet ollut etätöissä yli puolet viime vuoden työpäivistä, saat 900 euron työhuonevähennyksen. Tämä ei edellytä omaa työhuonetta. Jos maksat itse nettiyhteydet, voit vaatia ne kokonaan vähennyksiin, jos työkäyttöä on yli puolet koko käytöstä.

Jos sinulla on työskentelyäsi varten erillinen työtila tai olet hankkinut kalliita kalusteita, voit vähentää todelliset kustannukset työhuonevähennyksen sijasta.

Tulonhankkimisvähennyksen verottaja myöntää työssäkäyville automaattisesti. Sen suuruus on 750 euroa.

- Saat siis veroilmoitukseen lisäämistäsi tulonhankkimiskuluista kuten työhuonevähennyksestä lisävähennystä vain, jos kulusi ilman matkakuluja yhteensä ylittävät 750 euron rajan, Kaari opastaa.

Matkakuluihin kuuluvat myös maskikulut

Matkakuluja ilmoittaessasi älä vähennä itse omavastuuosuutta, vaan merkitse matkakulut kokonaan Omaveroon tai lomakkeelle.

- Matkakuluja ovat myös maskikulut 13.8.2020 alkaen: 2 euroa päivältä. Kyseisenä päivänä annettiin maskin käyttöä koskeva suositus, Kaari sanoo.

Asunnon ja työpaikan välisten matkojen kustannuksia voi vähentää enintään 7 000 euroa ja omavastuu on 750 euroa.

- Jos olet ollut osan vuotta työttömänä, omavastuu on vähemmän kuin 750 euroa, eli siinä tapauksessa alle 750 euron matkakulutkin kannattaa ilmoittaa, Kaari toteaa.

Muista vaatia myös kotitalousvähennys, jos esimerkiksi olet kotona tai mökillä teettänyt remonttia tai ostanut siivouspalveluja. Kotitalousvähennyksen saat vähentää suoraan veroistasi.

Oikein ilmoittamalla vältät veronkorotuksen

Jos et korjaa ja täydennä tietojasi, sinun katsotaan antaneen esitäytetyn veroilmoituksen mukaisen veroilmoituksen. Velvollisuutesi on poistaa tarpeettomat vähennykset, kuten toteutumattomat matkakulut.

Mikäli myöhemmin havaitaan, että olet vaatinut aiheettoman vähennyksen tai veronalaisia tuloja ei ole ilmoitettu, voit joutua maksamaan veronkorotuksia lisäverojen lisäksi.

- Yllättävän moni jättää esimerkiksi vuokratulot ilmoittamatta, koska luulee tiedon vuokratulojen oikeasta määrästä jo olevan verottajalla. Jos vuokria ei ilmoita nimenomaan veroilmoituksella, joutuu maksamaan veronkorotusta, vaikka ennakkoverot vuokratuloista olisi maksettu. Muista ilmoittaa tulot myös lyhytaikaisesta vuokrauksesta, Päivi Kaari toteaa.

Tietojen viimeinen ilmoittamispäivä on joku seuraavista tiistaipäivistä: 4.5. tai 11.5 tai 18.5.2021. Päivämäärä on merkitty lomakkeelle ja Omaveroon. Veroilmoituksen pitää olla perillä Verohallinnossa määräpäivänä klo 16.15 mennessä, jos palautat veroilmoituksen paperilla. Veroilmoitusta ei tarvitse palauttaa, jos korjattavaa tai lisättävää ei ole.

Neuvoja veroilmoituksen tarkistamiseen ja korjaamiseen löytyy osoitteesta veronmaksajat.fi/veroilmoitus

Lisätiedot:

johtava verojuristi Päivi Kaari, Veronmaksajat, puh. 040 581 3430

Lehtinen budjettiriihestä: Sähkön alv-ale ja uusi sähkövähennys ovat hyviä ratkaisuja – alijäämä paisunut kestämättömälle tasolle1.9.2022 14:37:12 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen budjettiriihessä päättämiä verotuksen muutoksia oikeaan osuvina ja tehokkaina helpotuksina rajusti kohoavien sähkölaskujensa kanssa kamppaileville kansalaisille. Poikkeuksellinen tilanne vaatii myös poikkeuksellisia veroratkaisuja. - Sähkön määräaikainen alv-alennus on hyvä ja tasapuolinen helpotus kaikille, joiden sähkölaskut ovat parhaillaan rajussa nousussa, Lehtinen toteaa. - Uusi tuloverotuksen sähkövähennys on puolestaan tehokas lisätoimi niille, joiden energiakustannukset ovat jo valmiiksi korkeat ja nousevat tässä tilanteessa erityisen voimakkaasti. Tuloverotuksen yleisestä keventämisestä ei tehty nyt päätöksiä, vaikka niitä on aikaisemmin väläytelty muun muassa mahdollisen palkkamaltin tueksi. - Hallituksen pitääkin tehdä veropäätökset itse. Hallituksella pitäisi kuitenkin olla valmius palata tuloveroratkaisuihin myöhemmin syksyllä, mikäli työmarkkinoilta löytyy palkkamalttia ja suhdannekehitys osoitt

Lehtinen odottaa budjettiriihestä selvää verolinjausta: Tuntuva veronkevennys edistämään palkkamalttia4.8.2022 17:21:16 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää valtiovarainministeriön esiin nostamaa ajatusta ansiotulojen verotuksen kevennysten kytkemisestä palkkamaltin säilymiseen syksyn työmarkkinakierroksella kiinnostavana ja toteuttamiskelpoisena. Ministeriön budjettiehdotus ei kuitenkaan sisällä vielä esitystä aiheesta. - Pallo siirtyy seuraavaksi koko hallitukselle, jonka on elo-syyskuun vaihteen budjettiriihessä selvästi linjattava palkkamaltin edistämiseksi tarjottavasta veroporkkanasta, katsoo Lehtinen. Hallitus ratkaisee verot ja työmarkkinoilla päätetään palkat. Liittokierroksen yhteydessä olisi ymmärrettävää, jos lopullisia kevennyspäätöksiä tehdessään hallitus haluaisi tietää myös palkkaratkaisujen yleisen linjan. - Lopullisten veropäätösten lykkääminen odottamaan käynnissä olevan työmarkkinakierroksen tuloksia ei olisi sinällään mitenkään tavatonta, huomauttaa Lehtinen. Tehokas vaikuttaminen kaikkien palkansaajien ostovoimanäkymiin edellyttäisi joka tapauksessa melk

Tänään on täksvärkkipäivä: 8.6. veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen8.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

JULKAISUVAPAA 8.6.2022 klo 00.01 Keskiviikkona 8. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,7 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2022 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 8.6. *). Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa. Vuosituhannen vaihteen jälkeen taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannuksen ja kesäkuun alkupu

Veronmaksajat arvioi ostovoimanäkymiä: Palkkamaltin ja veronkevennyksen yhdistelmä toimisi vuonna 2023 – hallituksen avattava peli budjettiriihessä6.6.2022 09:16:43 EEST | Tiedote

Palkansaajan nettoansioiden ostovoima alenee 1,8 prosenttia vuonna 2022. Myös näkymä vuodelle 2023 on vaisu ilman uusia veroratkaisuja. Mikäli palkankorotus olisi ensi vuonna 2,5 prosenttia, kasvaisi ostovoima vain 0,4 prosenttia. Edes reipas 5,0 prosentin palkankorotus ei riittäisi palauttamaan ostovoimaa takaisin viime vuoden tasolle, sillä ostovoima kohenisi 1,4 prosenttia. Ostovoiman ja koko kansantalouden kannalta parempi tulos olisi saatavissa yhdistelmällä palkkamalttia ja sitä tukevia veronkevennyksiä. Maltillisen 2,5 prosentin palkankorotuksen yhdistyminen yhden prosenttiyksikön tuloverokevennykseen kohentaisi vuonna 2023 palkansaajan nettoansioiden ostovoimaa 1,8 prosenttia. Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista laskelmista, joissa on huomioitu arvioitujen palkankorotusten, verojen ja inflaation vaikutukset keskituloisen palkansaajan nettoansioiden ostovoimaan tänä ja ensi vuonna. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen on huolestunut palkansaajien ostovoim

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle20.5.2022 10:40:54 EEST | Tiedote