Veronmaksajien Korpela: Sähköinen veroilmoitus ainoana vaihtoehtona ei ole reilua julkista palvelua

Veronmaksajain Keskusliitto on huolestunut ainakin kymmenistä tuhansista suomalaisista, jotka eivät voi tai halua asioida verottajan kanssa pelkästään sähköisesti. Viime kuukausien aikana liitto on saanut jäseniltään lukuisia viestejä, joissa nämä pelkäävät jäävänsä kokonaan veropalvelujen ulkopuolelle.

Verohallinto on kehittänyt digipalvelujaan kiitettävällä tavalla. Esimerkiksi sähköinen veroilmoitus helpottaa sekä veronmaksajien että viranomaisten toimintaa. Nykyvauhdilla palvelukehitys uhkaa kuitenkin jättää jälkeen ne, joilla ei ole vielä säännöllistä pääsyä verkkoon.

Keväällä 2019 Verohallinto ei aio enää lähettää kansalaisille veroilmoituksen palautuskuorta eikä palautettavaa lomaketta. Veronmaksajien lakiasiain johtajan Vesa Korpelan mukaan paperilla ilmoittavat kansalaiset joutuvat näin itse hankkimaan lomakkeet, kirjekuoren ja maksamaan postimaksun.

”Paperilla ilmoittamista ollaan tekemässä kohtuuttoman vaikeaksi aiempaan verrattuna”, Korpela huomauttaa.

Verohallinto on luvannut lähettää tarvittavat lomakkeet pyyntöä vastaan postitse, mutta pyyntöäkään ei saa läpi, jos hallinnon puhelinlinjat tukkeutuvat. Näin tapahtui jo tammikuun alun palveluruuhkassa.

Korpelan mielestä kansalaisten pakko-ohjaaminen sähköiseen asiointiin asettaa heidät eriarvoiseen asemaan.

”Kaikki kansalaiset ovat Verohallinnon asiakkaita, mutta sähköiset viranomaispalvelut saavuttavat vain nettiyhteyden päässä olevat. Olisi reilua jatkaa toistaiseksi vanhaa tapaa ja pistää palautuskuori esitäytetyn veroilmoituksen mukaan”, hän ehdottaa.

Kyse ei ole vain iäkkäistä tai pienillä paikkakunnilla asuvista yksityishenkilöistä. Esimerkiksi monet kuolinpesät voivat ilmoittaa tulonsa tällä hetkellä vain paperilomakkeella.

Korpela ei näe uudelle menettelylle edes taloudellisia perusteita.

”Nyt yritetään säästää väärästä paikasta. Kuorien lähettämättä jättäminen tulee vaatimaan tuhansia turhia selvittelyjä, kun ilmoituksia lähetellään yksitellen, ne katoavat tai jäävät kokonaan postittamatta.”

Veronmaksajien mielestä väistämätöntä kehitystä kohti sähköistä verotusmenettelyä tulee tukea ainakin muutaman vuoden siirtymäajalla vanhalle ilmoitustavalle. Sähköisestä ilmoittamisesta pitää tehdä houkuttelevaa ilman että hankaloitetaan kohtuuttomasti paperilla asiointia.

Veronmaksajat, lakiasiain johtaja Vesa Korpela, p. 0400 414 025

Veronmaksajien Lehtinen: Keskituloisen verotus kiristyy 0,4 %-yksikköä – hallituksen budjettiriihestä kylmä veroviesti palkansaajille17.9.2019 19:33:42 EESTTiedote

Budjettiriihen veroratkaisut merkitsevät palkkaverotuksen selvää kiristymistä vuonna 2020. Keskituloisen 3 452 euroa kuussa ansaitsevan palkansaajan veroprosentti on ensi vuonna nousemassa 0,4 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,8 prosenttiin. Verotuksen kiristyminen leikkaa nettopalkasta 160 euroa vuodessa. Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on huomioitu hallituksen budjettiriihen veroratkaisujen lisäksi sosiaalivakuutusmaksujen ennakoitujen muutosten vaikutukset veroihin. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen on pettynyt hallituksen verolinjauksiin. Palkansaajien verotus kiristyy ja valmiiksi ankara progressio jyrkkenee entisestään. - Hallitus leikkaa palkansaajien nettoansiota ja ostovoimaa antamalla verojen kiristyä. Tämä tuskin edistää usein peräänkuulutettua palkkamalttia. - Budjettiriihestä tuli nyt kylmä veroviesti palkansaajille ja käynnistyvälle liittokierrokselle, Lehtinen pohtii. Myös kotitalousvähennyksen leikkaaminen on selkeä pettymys budjettiriihen v

Veronmaksajien Lehtinen: Keskituloisen verotus kiristymässä nyt 0,4 prosenttiyksikköä - hallituksen on budjettiriihessä purettava loput kiristyspaineet27.8.2019 13:35:15 EESTTiedote