Veronmaksajien Lehtinen: Kotitalousvähennyksen merkittävä korottaminen positiivista – tuhannen euron työstä vähennys paranee 200 euroa

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen kehuu valtiovarainministeriön budjettiehdotukseen sisältyvää kotitalousvähennyksen korottamista kahdeksi vuodeksi kotitaloustyön sekä hoiva- ja hoitotyön osalta. Myös lämmitystapamuutoksia edistetään lähivuosina korotetulla kotitalousvähennyksellä.

Kotitalousvähennyksen korotus on merkittävä. Esimerkiksi tuhannen euron työstä vähennys nousee 200 eurolla eli 300 eurosta 500 euroon kokeilun aikana.

-Kotitalousvähennyksen kohentaminen on myönteinen linjaus, jolla torjutaan harmaata taloutta ja edistetään työllisyyttä kehittyvällä kotitalouspalvelujen toimialalla. Samalla puretaan myös julkisen puolen hoivapaineita, kun kansalaisia kannustetaan itse hankkimaan kotiin palveluita, Lehtinen kiittää.

- Kotitalousvähennystä valitettavasti leikattiin heti tämän vaalikauden alussa. Nyt ollaan viimein ottamassa pitkään odottamamme korjaava askel kotitalousvähennyksen parantamisen suuntaan.

Pieni myönteinen veromuutos on myös työsuhdeautojen verotuksen korjailu huojentamalla hybridiautojen ja vähäpäästöisten autojen verotusarvoa luontoisetujen arvostamisperusteissa.

- Tätä verohuojennuksen laajentamista täyssähköautoista myös hybridiautoihin olemme vaatineet, joten tämäkin korjaus on tervetullut.

Budjettiehdotuksen verolinjaukset jättävät osittain myös toivomisen varaa. Ministeriö lykkää koko hallituksen budjettiriiheen päätökset uusista noin 100-150 miljoonan euron kiristyksistä, vaikka talouden terveen ja pitkäjänteiseen kasvun perustaksi verotusta pitäisi päinvastoin asteittain keventää.

Menojen osalta Lehtinen pitää ministeriön budjettilinjaa tarpeettoman löysänä. Näillä näkymin vaalikauden loppuun asti jatkuva menokehysten reilu ylittäminen on kummallista tilanteessa, jossa koronakuoppa alkaa olla jo täytetty ja talouden arvioidaan olevan lähivuodet vahvassa vedossa.

Laskelmat veromuutosten vaikutuksista ovat saatavilla osoitteessa veronmaksajat.fi

Lehtinen budjettiriihestä: Sähkön alv-ale ja uusi sähkövähennys ovat hyviä ratkaisuja – alijäämä paisunut kestämättömälle tasolle1.9.2022 14:37:12 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen budjettiriihessä päättämiä verotuksen muutoksia oikeaan osuvina ja tehokkaina helpotuksina rajusti kohoavien sähkölaskujensa kanssa kamppaileville kansalaisille. Poikkeuksellinen tilanne vaatii myös poikkeuksellisia veroratkaisuja. - Sähkön määräaikainen alv-alennus on hyvä ja tasapuolinen helpotus kaikille, joiden sähkölaskut ovat parhaillaan rajussa nousussa, Lehtinen toteaa. - Uusi tuloverotuksen sähkövähennys on puolestaan tehokas lisätoimi niille, joiden energiakustannukset ovat jo valmiiksi korkeat ja nousevat tässä tilanteessa erityisen voimakkaasti. Tuloverotuksen yleisestä keventämisestä ei tehty nyt päätöksiä, vaikka niitä on aikaisemmin väläytelty muun muassa mahdollisen palkkamaltin tueksi. - Hallituksen pitääkin tehdä veropäätökset itse. Hallituksella pitäisi kuitenkin olla valmius palata tuloveroratkaisuihin myöhemmin syksyllä, mikäli työmarkkinoilta löytyy palkkamalttia ja suhdannekehitys osoitt

Lehtinen odottaa budjettiriihestä selvää verolinjausta: Tuntuva veronkevennys edistämään palkkamalttia4.8.2022 17:21:16 EEST | Tiedote