Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.

“Moni Suomessa toimiva yritys tekee jo nyt paljon huolehtiakseen yhteiskuntavastuusta ja siitä on todella annettava kiitosta. Mielestämme verojen maksaminen on kuitenkin lakisääteinen velvoite –  ei yhteiskuntavastuun mittari.”, Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto toteaa.

Sen sijaan, että yrityksiltä odotetaan kollektiivisesti jotain määrittelemätöntä hyvää, tarvitaan laajempaa keskustelua siitä, mitä yhteiskuntavastuu käytännössä tarkoittaa. Koska suomalaiset yritykset toimivat entistä enemmän globaaleilla markkinoilla, on kiinnitettävä erityistä huomiota globalisaatioon, tuotannon siirtymiseen muihin maihin sekä veronkiertoon.

”Jos yritys toimii esimerkiksi ulkomailla käyttäen lapsityövoimaa, kärsii tästä myös suomalaisen työn kilpailukyky. Siksi ei riitä, että keskustelu yhteiskuntavastuusta rajautuu vain Suomen rajojen sisäpuolelle. Haastavimmat kysymykset liittyvät globalisaatioon ja tuotannon siirtymiseen muihin maihin”, Perholehto päättää.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.