Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.

“Moni Suomessa toimiva yritys tekee jo nyt paljon huolehtiakseen yhteiskuntavastuusta ja siitä on todella annettava kiitosta. Mielestämme verojen maksaminen on kuitenkin lakisääteinen velvoite –  ei yhteiskuntavastuun mittari.”, Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto toteaa.

Sen sijaan, että yrityksiltä odotetaan kollektiivisesti jotain määrittelemätöntä hyvää, tarvitaan laajempaa keskustelua siitä, mitä yhteiskuntavastuu käytännössä tarkoittaa. Koska suomalaiset yritykset toimivat entistä enemmän globaaleilla markkinoilla, on kiinnitettävä erityistä huomiota globalisaatioon, tuotannon siirtymiseen muihin maihin sekä veronkiertoon.

”Jos yritys toimii esimerkiksi ulkomailla käyttäen lapsityövoimaa, kärsii tästä myös suomalaisen työn kilpailukyky. Siksi ei riitä, että keskustelu yhteiskuntavastuusta rajautuu vain Suomen rajojen sisäpuolelle. Haastavimmat kysymykset liittyvät globalisaatioon ja tuotannon siirtymiseen muihin maihin”, Perholehto päättää.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.