Verotukseen tulossa muutoksia – Keskuskauppakamari kertoo, miten muutokset vaikuttavat kuluttajaan

Vuosi 2022 lähestyy ja sitä myötä verotukseen on tulossa liuta erilaisia muutoksia kotitalousvähennyksestä yritysten siirtohinnoittelusäännökseen. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää kertoo, mitkä muutokset vaikuttavat tavalliseen kuluttajaan.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Kovin dramaattisia muutoksia ei verotukseen ole luvassa, mutta vähäpäästöisen työsuhdeauton valitseva tai lämmitysjärjestelmäremontin teettävä hyötyy tulevista muutoksista”, sanoo Kujanpää.

Työsuhdeautojen, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 1–100 g/km, verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosien 2022–2025 ajaksi. Alennus koskee vuonna 2021 tai sen jälkeen Suomeen ensirekisteröityjä autoja. Aikaisemmin nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa on alennettu 170 eurolla vuosiksi 2021–2025. Vuosina 2021-2025 työntekijälle ei myöskään synny veronalaista tuloa työnantajan kustantaessa työntekijän oman auton tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä.

”Muutoksella pyritään kannustamaan työntekijöitä valitsemaan vähäpäästöinen työsuhdeauto. Oman auton ostamisen osalta sähköauton valintaan kannustetaan nollapäästöisten autojen autoveron poistolla”, sanoo Kujanpää.

Nollapäästöisten henkilöautojen eli käytännössä sähkö- ja vetyautojen ajoneuvovero poistuu 1.1.2022 alkaen ja vuoden 2021 loka-joulukuussa ostettujen nollapäästöisten autojen autoveron Verohallinto palauttaa automaattisesti ilman hakemusta. Samalla 1.10.2021 jälkeen käyttöön otettujen nollapäästöisten autojen vuosittainen ajoneuvovero nousee 65 eurolla 1.10.2023 alkaen.

Luvassa on myös määräaikainen korotus kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä vähennettävään prosenttiosuuteen koskien lämmitysjärjestelmäremontteja, joissa öljylämmityksestä luovutaan ja se korvataan muita kuin fossiilisia polttoaineita käyttävällä lämmitysjärjestelmällä. Lisäksi korotus on luvassa kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön kotitalousvähennyksiin.

Ansiotuloverotukseen ei suuria muutoksia – Keskuskauppakamari toiveikas mahdollisesta ansiotuloveron alentamisesta

Valtionverotuksessa sovellettavan tuloveroasteikon tulorajoja korotetaan noin kolmella prosentilla. Hallituksen esityksen mukaan työn verotus kevenee, kun otetaan huomioon ansiotason nousu sekä palkansaajan veronluonteisten maksujen muutokset. Keskituloisen kohdalla verotus kevenee noin 0,15 prosenttiyksiköllä. Asuntolainan korkojen verovähennyskelpoinen osuus laskee 10 prosentista 5 prosenttiin.

”Ansiotuloverotuksen muutokset ovat hyvin pieniä, mutta valtiovarainministeri Annika Saarikon väläyttämä ansiotuloveron reipas alentaminen saattaa hyvinkin toteutua jo tällä vaalikaudella, jos poliittista tahtoa löytyy. Hidasteeksi saattaa myös tulla valmistelun rajalliset resurssit, sillä valmistelussa on runsaasti myös hallitusohjelman kirjauksiin ja EU-direktiiveihin perustuvia veromuutoksia, jotka on tarkoitus toteuttaa vielä tällä vaalikaudella”, sanoo Kujanpää.

Keskuskauppakamari esitti syyskuussa ansiotuloveron alentamista kahdella miljardilla eurolla seuraavalla vaalikaudella. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on toiveikas ansiotuloverotuksen alentamisen suhteen ja uskoo, että veroale parantaisi kuluttajien ostovoimaa ja suomalaisyritysten kilpailukykyä.

”Työn verotuksen kohtuullistaminen vaikuttaisi keskipitkällä aikavälillä koko talouden hintoihin ja tätä kautta vahvistaisi kuluttajien ostovoiman kasvua. Lisäksi tuloveron alennus parantaisi suomalaisyritysten hintakilpailukykyä pienentämällä palkankorotuspaineita”, sanoo Romakkaniemi.

Sähkön hinnan nousu on vaikuttanut aurinkopaneelien kysyntään – Vältä nämä virheet aurinkopaneelin asennuksessa 19.8.2022 10:46:49 EEST | Tiedote

Aurinkosähkö on nyt kovassa suosiossa, etenkin sähkön hinnan jatkaessa kovaa nousuaan. Aurinkopaneelien asennukseen ja asennusajankohdan valitsemiseen voi kuitenkin liittyä ongelmia. Keskuskauppakamarin hyväksymät tavarantarkastajat (HTT) Ari Hoikkala ja Jukka Itkonen kertovat, mitä aurinkopaneelien hankinnassa ja asennuksessa tulisi ottaa huomioon.

Keskuskauppakamari: Etäosallistumisesta yhtiökokoukseen tulossa pysyvä käytäntö – sähköisessä tunnistautumisessa yhä haasteita19.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Noin 85 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi kevään varsinaisissa yhtiökokouksissaan yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Keskuskauppakamarin mukaan ensi kevään yhtiökokouksissa tullaan näkemään uusia käytäntöjä niin kokousmenettelyissä kuin hallituksen jäsenten valintamenettelyssä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatio ei päästä pihdeistään, mutta helpotusta on luvassa15.8.2022 11:09:05 EEST | Tiedote

Inflaatio on kiristänyt kotitalouksien ja yritysten taloudellista tilannetta, eikä bensiinin hinnan alentuminen heinäkuussa tuonut helpotusta hintojen nousupaineisiin. Sähkön ja elintarvikkeiden hintojen rajun nousun myötä inflaatiota on lähes mahdotonta paeta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan helpotusta pidemmän päälle on kuitenkin luvassa ja inflaation huippu on jo lähellä.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.