Verotukseen tulossa muutoksia – Keskuskauppakamari kertoo, miten muutokset vaikuttavat kuluttajaan

Vuosi 2022 lähestyy ja sitä myötä verotukseen on tulossa liuta erilaisia muutoksia kotitalousvähennyksestä yritysten siirtohinnoittelusäännökseen. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää kertoo, mitkä muutokset vaikuttavat tavalliseen kuluttajaan.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Kovin dramaattisia muutoksia ei verotukseen ole luvassa, mutta vähäpäästöisen työsuhdeauton valitseva tai lämmitysjärjestelmäremontin teettävä hyötyy tulevista muutoksista”, sanoo Kujanpää.

Työsuhdeautojen, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 1–100 g/km, verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosien 2022–2025 ajaksi. Alennus koskee vuonna 2021 tai sen jälkeen Suomeen ensirekisteröityjä autoja. Aikaisemmin nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa on alennettu 170 eurolla vuosiksi 2021–2025. Vuosina 2021-2025 työntekijälle ei myöskään synny veronalaista tuloa työnantajan kustantaessa työntekijän oman auton tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä.

”Muutoksella pyritään kannustamaan työntekijöitä valitsemaan vähäpäästöinen työsuhdeauto. Oman auton ostamisen osalta sähköauton valintaan kannustetaan nollapäästöisten autojen autoveron poistolla”, sanoo Kujanpää.

Nollapäästöisten henkilöautojen eli käytännössä sähkö- ja vetyautojen ajoneuvovero poistuu 1.1.2022 alkaen ja vuoden 2021 loka-joulukuussa ostettujen nollapäästöisten autojen autoveron Verohallinto palauttaa automaattisesti ilman hakemusta. Samalla 1.10.2021 jälkeen käyttöön otettujen nollapäästöisten autojen vuosittainen ajoneuvovero nousee 65 eurolla 1.10.2023 alkaen.

Luvassa on myös määräaikainen korotus kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä vähennettävään prosenttiosuuteen koskien lämmitysjärjestelmäremontteja, joissa öljylämmityksestä luovutaan ja se korvataan muita kuin fossiilisia polttoaineita käyttävällä lämmitysjärjestelmällä. Lisäksi korotus on luvassa kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön kotitalousvähennyksiin.

Ansiotuloverotukseen ei suuria muutoksia – Keskuskauppakamari toiveikas mahdollisesta ansiotuloveron alentamisesta

Valtionverotuksessa sovellettavan tuloveroasteikon tulorajoja korotetaan noin kolmella prosentilla. Hallituksen esityksen mukaan työn verotus kevenee, kun otetaan huomioon ansiotason nousu sekä palkansaajan veronluonteisten maksujen muutokset. Keskituloisen kohdalla verotus kevenee noin 0,15 prosenttiyksiköllä. Asuntolainan korkojen verovähennyskelpoinen osuus laskee 10 prosentista 5 prosenttiin.

”Ansiotuloverotuksen muutokset ovat hyvin pieniä, mutta valtiovarainministeri Annika Saarikon väläyttämä ansiotuloveron reipas alentaminen saattaa hyvinkin toteutua jo tällä vaalikaudella, jos poliittista tahtoa löytyy. Hidasteeksi saattaa myös tulla valmistelun rajalliset resurssit, sillä valmistelussa on runsaasti myös hallitusohjelman kirjauksiin ja EU-direktiiveihin perustuvia veromuutoksia, jotka on tarkoitus toteuttaa vielä tällä vaalikaudella”, sanoo Kujanpää.

Keskuskauppakamari esitti syyskuussa ansiotuloveron alentamista kahdella miljardilla eurolla seuraavalla vaalikaudella. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on toiveikas ansiotuloverotuksen alentamisen suhteen ja uskoo, että veroale parantaisi kuluttajien ostovoimaa ja suomalaisyritysten kilpailukykyä.

”Työn verotuksen kohtuullistaminen vaikuttaisi keskipitkällä aikavälillä koko talouden hintoihin ja tätä kautta vahvistaisi kuluttajien ostovoiman kasvua. Lisäksi tuloveron alennus parantaisi suomalaisyritysten hintakilpailukykyä pienentämällä palkankorotuspaineita”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.