Verotusyhtymät voivat nyt valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa – siirtyminen Katsosta helpottuu
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut tiistaina 18.5. Valtuudet-palvelusta uuden version. Uudessa versiossa metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymät voivat hallinnoida valtuuksiaan omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että verotusyhtymän kaikki osakkaat ovat henkilöitä, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jotka käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
"Uuden ominaisuuden avulla verotusyhtymien Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto nopeutuu ja helpottuu merkittävästi. Kehitämme Suomi.fi-valtuuksia jatkuvasti asiakkaita kuunnellen. Tämä on ollut yksi toivotuimmista ominaisuuksista”, kertoo palveluomistaja Mika King Digi- ja väestötietovirastosta ja jatkaa, että muutos sujuvoittaa myös verotusyhtymien siirtymistä Katsosta Suomi.fi-valtuuksiin.
Verotusyhtymien on tähän saakka pitänyt tehdä valtuushakemus, jotta valtuudet on saatu voimaan Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuushakemukseen on tarvittu kaikkien osakkaiden allekirjoitus ja hakemuksen liitteiksi esimerkiksi kopiot henkilökortista tai passista.
Valtuushakemusta tarvitsevat edelleen ne verotusyhtymät, joissa on osakkaina muita yhtymiä tai kuolinpesiä tai jossa joillain osakkailla ei ole käytössään sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
Jos verotusyhtymä pystyy hoitamaan valtuutukset omatoimisesti, aiemmin tehdyt valtuushakemukset kannattaa käydä peruuttamassa virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Pähkinänkuoressa
Omatoiminen valtuuttaminen Suomi.fi-valtuuksissa onnistuu niille verotusyhtymille, jonka kaikki osakkaat ovat Suomen kansalaisia ja kaikilla on sähköisen tunnistautumisen välineet (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne). Muut verotusyhtymät tekevät valtuushakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Metsäyhtymän, maatalousyhtymän tai kiinteistöyhtymän puolesta voivat valtuuttaa
- kaikki osakkaat yhdessä, jos kaikki osakkaat ovat henkilöitä
- henkilö, jolle metsäyhtymä, maatalousyhtymä tai kiinteistöyhtymä on antanut Suomi.fi-valtuuksissa valtuutusoikeuden tai edustajan valtuutusoikeuden.
Näin verotusyhtymä valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa
1. Yksi verotusyhtymän osakkaista käynnistää valtuuden antamisen tunnistautumalla Suomi.fi-valtuuksiin.
- Asiointirooliksi valitaan Yrityksen valtuudet ja listasta valitaan verotusyhtymä.
- Valitaan Anna valtuus.
- Ensin valitaan valtuustyyppi. Valtuutustyypeistä yleisimpiä ovat asiointivaltuus ja valtuutusoikeus.
• Asiointivaltuuden avulla henkilö tai organisaatio voi asioida verotusyhtymän puolesta.
• Valtuutusoikeuden avulla valtuutettu henkilö voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia verotusyhtymän puolesta valituissa valtuusasioissa. Valtuutusoikeuden avulla ei kuitenkaan voi asioida verotusyhtymän puolesta, vaan siihen tarvitaan aina asiointivaltuus. Henkilö, jolla on valtuusoikeus, voi antaa myös itselleen asiointivaltuuden. - Valitaan myönnettävä valtuusasia (esimerkiksi veroasioiden hoito tai veroilmoittaminen).
- Valtuuden vahvistamisen yhteydessä vahvistajiksi valitaan automaattisesti kaikki osakkaat.
- Valtuuden antamisen käynnistänyt osakas vahvistaa ensin valtuuden omalta osaltaan.
- Muut vahvistajat eivät saa tietoa vahvistusta odottavasta valtuudesta, vaan käynnistäjän tulee kertoa siitä heille.
2. Muut osakkaat kirjautuvat Suomi.fi-valtuuksiin omilla tunnuksillaan. Jokaisen vahvistajan tulee vahvistaa valtuus omalta osaltaan.
- Valittuaan asiointiroolikseen Yrityksen valtuudet, he näkevät verotusyhtymän valtuuden kohdassa Yhdessä vahvistettavat valtuudet. Valtuus on voimassa vasta, kun kaikki osakkaat ovat sen vahvistaneet.
- Vahvistamattomat valtuudet näkyvät Suomi.fi-valtuuksissa kuusi kuukautta, jonka jälkeen ne poistetaan.
- Muiden vahvistettavat -sivulla näkyvät valtuudet, jotka on jo itse vahvistanut, mutta jotka odottavat vielä muiden vahvistamista.
- Yhdessä vahvistettavat valtuudet näkyvät Suomi.fi-valtuuksissa vain, jos yhtymällä on osakkaiden vahvistusta odottavia valtuuksia.
3. Tarkemmat ohjeet Suomi.fi-valtuuksiin löytyy Suomi.fi-valtuuksista
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Valtuudet-palvelussa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin. Se tarjoaa käyttäjille sujuvaa ja tietoturvallista itsepalvelua ajasta ja paikasta riippumatta.
- Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä, verotusyhtymärekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
- Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo yli 20 miljoonaa valtuutta.
Kuukausittain Valtuudet-palvelussa tehdään yli 5 miljoonaa valtuustarkistusta ja määrä kasvaa.
Valtuudet on integroitu jo 135 asiointipalveluun, joita hyödyntää 235 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa. - Palvelu on maksutta käyttöönotettavissa sekä julkisissa että yksityisissä asiointipalveluissa. Asiointipalvelun tuottavalle organisaatiolle koituu ainoastaan palvelun integroinnista aiheutuneet kustannukset.
- Palvelun käyttö tuottaa merkittäviä kustannussäästöjä asiointi- ja palveluprosessien digitalisoimisen kautta.
Yhteyshenkilöt
Mika KingKehityspäällikkö
Puh:0295 535 301mika.king@dvv.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
