Verotusyhtymät voivat nyt valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa – siirtyminen Katsosta helpottuu
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut tiistaina 18.5. Valtuudet-palvelusta uuden version. Uudessa versiossa metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymät voivat hallinnoida valtuuksiaan omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että verotusyhtymän kaikki osakkaat ovat henkilöitä, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jotka käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
"Uuden ominaisuuden avulla verotusyhtymien Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto nopeutuu ja helpottuu merkittävästi. Kehitämme Suomi.fi-valtuuksia jatkuvasti asiakkaita kuunnellen. Tämä on ollut yksi toivotuimmista ominaisuuksista”, kertoo palveluomistaja Mika King Digi- ja väestötietovirastosta ja jatkaa, että muutos sujuvoittaa myös verotusyhtymien siirtymistä Katsosta Suomi.fi-valtuuksiin.
Verotusyhtymien on tähän saakka pitänyt tehdä valtuushakemus, jotta valtuudet on saatu voimaan Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuushakemukseen on tarvittu kaikkien osakkaiden allekirjoitus ja hakemuksen liitteiksi esimerkiksi kopiot henkilökortista tai passista.
Valtuushakemusta tarvitsevat edelleen ne verotusyhtymät, joissa on osakkaina muita yhtymiä tai kuolinpesiä tai jossa joillain osakkailla ei ole käytössään sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
Jos verotusyhtymä pystyy hoitamaan valtuutukset omatoimisesti, aiemmin tehdyt valtuushakemukset kannattaa käydä peruuttamassa virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Pähkinänkuoressa
Omatoiminen valtuuttaminen Suomi.fi-valtuuksissa onnistuu niille verotusyhtymille, jonka kaikki osakkaat ovat Suomen kansalaisia ja kaikilla on sähköisen tunnistautumisen välineet (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne). Muut verotusyhtymät tekevät valtuushakemuksen virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Metsäyhtymän, maatalousyhtymän tai kiinteistöyhtymän puolesta voivat valtuuttaa
- kaikki osakkaat yhdessä, jos kaikki osakkaat ovat henkilöitä
- henkilö, jolle metsäyhtymä, maatalousyhtymä tai kiinteistöyhtymä on antanut Suomi.fi-valtuuksissa valtuutusoikeuden tai edustajan valtuutusoikeuden.
Näin verotusyhtymä valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa
1. Yksi verotusyhtymän osakkaista käynnistää valtuuden antamisen tunnistautumalla Suomi.fi-valtuuksiin.
- Asiointirooliksi valitaan Yrityksen valtuudet ja listasta valitaan verotusyhtymä.
- Valitaan Anna valtuus.
- Ensin valitaan valtuustyyppi. Valtuutustyypeistä yleisimpiä ovat asiointivaltuus ja valtuutusoikeus.
• Asiointivaltuuden avulla henkilö tai organisaatio voi asioida verotusyhtymän puolesta.
• Valtuutusoikeuden avulla valtuutettu henkilö voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia verotusyhtymän puolesta valituissa valtuusasioissa. Valtuutusoikeuden avulla ei kuitenkaan voi asioida verotusyhtymän puolesta, vaan siihen tarvitaan aina asiointivaltuus. Henkilö, jolla on valtuusoikeus, voi antaa myös itselleen asiointivaltuuden. - Valitaan myönnettävä valtuusasia (esimerkiksi veroasioiden hoito tai veroilmoittaminen).
- Valtuuden vahvistamisen yhteydessä vahvistajiksi valitaan automaattisesti kaikki osakkaat.
- Valtuuden antamisen käynnistänyt osakas vahvistaa ensin valtuuden omalta osaltaan.
- Muut vahvistajat eivät saa tietoa vahvistusta odottavasta valtuudesta, vaan käynnistäjän tulee kertoa siitä heille.
2. Muut osakkaat kirjautuvat Suomi.fi-valtuuksiin omilla tunnuksillaan. Jokaisen vahvistajan tulee vahvistaa valtuus omalta osaltaan.
- Valittuaan asiointiroolikseen Yrityksen valtuudet, he näkevät verotusyhtymän valtuuden kohdassa Yhdessä vahvistettavat valtuudet. Valtuus on voimassa vasta, kun kaikki osakkaat ovat sen vahvistaneet.
- Vahvistamattomat valtuudet näkyvät Suomi.fi-valtuuksissa kuusi kuukautta, jonka jälkeen ne poistetaan.
- Muiden vahvistettavat -sivulla näkyvät valtuudet, jotka on jo itse vahvistanut, mutta jotka odottavat vielä muiden vahvistamista.
- Yhdessä vahvistettavat valtuudet näkyvät Suomi.fi-valtuuksissa vain, jos yhtymällä on osakkaiden vahvistusta odottavia valtuuksia.
3. Tarkemmat ohjeet Suomi.fi-valtuuksiin löytyy Suomi.fi-valtuuksista
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Valtuudet-palvelussa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin. Se tarjoaa käyttäjille sujuvaa ja tietoturvallista itsepalvelua ajasta ja paikasta riippumatta.
- Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä, verotusyhtymärekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
- Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo yli 20 miljoonaa valtuutta.
Kuukausittain Valtuudet-palvelussa tehdään yli 5 miljoonaa valtuustarkistusta ja määrä kasvaa.
Valtuudet on integroitu jo 135 asiointipalveluun, joita hyödyntää 235 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa. - Palvelu on maksutta käyttöönotettavissa sekä julkisissa että yksityisissä asiointipalveluissa. Asiointipalvelun tuottavalle organisaatiolle koituu ainoastaan palvelun integroinnista aiheutuneet kustannukset.
- Palvelun käyttö tuottaa merkittäviä kustannussäästöjä asiointi- ja palveluprosessien digitalisoimisen kautta.
Yhteyshenkilöt
Mika KingKehityspäällikkö
Puh:0295 535 301mika.king@dvv.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
