Vesa-Matti Loiri ravintola Eliten taiteilijapöytään ja klassikkolistalle

Kulttuuri- ja taiteilijaravintola Elite ikuisti Vesa-Matti Loirin legendaariseen taiteilijoiden kantapöytään ja klassikkoruokalistalle. Loirin nimikkoannos on hänen suosikkiruokiinsa kuulunut klassinen suomalainen läskisoosi, jota Elitessä on aika-ajoin ollut tarjolla. Vesa-Matti Loiri vieraili Elitessä ensimmäisen kerran näyttelijä Siiri Angerkosken kutsumana 60-luvun lopulla ja on siitä lähtien kuulunut ravintolan kanta-asiakkaisiin. Vesa-Matti Loiri on Tauno Palon ja Matti Pellonpään rinnalla kolmas suomalainen taiteilija, joka on tullut nimikyltillä ikuistetuksi Eliten legendaariseen taiteilijapöytään.
Ravintola Eliten kanta-asiakkaisiin kuulunut taiteilija Vesa-Matti Loiri sai ravintolan legendaarisen taiteilijapöytään muistolaatan ja ruokalistalle nimikkoannoksena perinteisen läskisoosin.  Kuva: Elite
Ravintola Eliten kanta-asiakkaisiin kuulunut taiteilija Vesa-Matti Loiri sai ravintolan legendaarisen taiteilijapöytään muistolaatan ja ruokalistalle nimikkoannoksena perinteisen läskisoosin. Kuva: Elite

Taiteilijoiden olohuoneena yli 90 vuoden ajan toiminut töölöläinen Elite on ainutlaatuinen kulttuuri- ja taiteilijaravintola. Yksi ravintolan tunnelmasta ja vieraanvaraisuudesta jo 60-luvulta saakka ammentaneista vakiovieraista oli tunnetusti hyvää ruokaa ja juomaa rakastanut viihdetaitelija Vesa-Matti Loiri.

”Vesku oli tästä kunniasta otettu. Hän jopa suunnitteli kaikenlaista muistolaatan lanseerauksen ympärille. Elite oli niitä harvoja julkisia paikkoja, joissa hän viimeisinä vuosinaan kävi. Hän arvosti hyvää ruokaa sekä pitkiä illanviettoja ja Elitellä on roolinsa siinäkin. Siiri Angerkoski nimittäin vei hänet ensimmäistä kertaa Eliteen illalliselle 60-luvun lopulla, jolloin Vesku oli vielä nuori näyttelijänalku. Tuo ilta venyi Siirin piikkiin pitkäksi ja sen aikana tutustuttiin sittemmin Angerkoski-nimen saaneen drinkkiin, josta on myös monta legendaa”, kertoo Vesa-Matti Loirin lapsuudenystävä Jorma ”Nona” Alvesalo.

Elitessä Vesa-Matti Loiri oli tuttu ja pidetty asiakas

Eliten tarina alkaa vuoden 1932 Töölöstä. Vuonna 1938 ravintola muutti nykyiselle paikalleen Eteläiselle Hesperiankadulle valmistuneeseen Reitzin taloon, jonka katutasoon ravintolalle suunniteltiin varta vasten oma huoneisto. Siitä lähtien Elite on kasvanut yhdessä asiakkaittensa kanssa legendaksi. Trendeistä riippumatta ravintola on aina tukeutunut klassikkoruokiin ja rauhallisen nostalgiseen tunnelmaansa.

”Taide ja kulttuuri ovat aina olleet Elitessä läsnä niin henkisesti kuin fyysisestikin, eikä vähiten sen vuoksi, että viereisestä Lallukan taiteilijakodista oli aikoinaankin helppo siirtyä Eliten hohtavien pöytäliinojen äärelle maailmaa luomaan ja parantamaan. Ravintola-asiakkaana Vesku ei poikennut muista vieraistamme, sillä kulttuuriväki ja korttelinaapurit ovat meillä aina sulassa sovussa. Periaatteemme onkin tarjota viihtyisä estradi, jonka asiakkaamme täyttävät”, kertoo Eliten ravintolapäällikkö Eija Perälä ja lisää:

”Vesa-Matti Loiri on kertoman mukaan käynyt Elitessä vähintään toista sataa kertaa, joten voimme hyvin puhua kanta-asiakkaasta. Mikäli nurkan taitelijapöytämme oli vapaana, viihtyi Loiri mieluusti siinä ja siihen sovimme hänet muistolaatalla myös ikuistettavan. Tauno Palon ja Matti Pellonpään viereen, kollegoita ja muita kylänihmisiä jatkossakin tervehtimään.”

Loirille läskisoosia pääruoaksi!

Perinteikäs suomalainen sota- ja pula-ajan arkiruoka ja sittemmin eräänlaisen eliittiherkun asemaan noussut läskisoosi on harvinainen, mutta sitäkin halutumpi ravintolaruoka. Suurelle ikäpolvelle läskisoosi edustaa usein sitä merkittävintä, jopa karjalanpaistia ikonisempaa perinneruokaa, jonka löytämiseksi hyvän ruoan arvostajat ovat valmiita näkemään vaivaa.

”Läskisoosi on aina toisinaan ollut listallamme ja Loiri tiedusteli sitä välillä myös sen ulkopuolelta. Kyseessä on monella tavalla vaikea ruokalaji ja Suomesta tuskin löytyy toista yhtä herkullista ruokaa, joka on niin visuaaliselta ilmeeltään kuin nimeltäänkin näin haastava. Porsaan pitkään haudutetusta kyljestä tehty erinomainen kastike edustaa kuitenkin suomalaista slow foodia parhaimmillaan. Loirin nimikkoannokseen kuuluvat myös oikeaoppiset tuppiperunat”, taustoittaa Eliten keittiöpäällikkö Petri Rissanen.

Jälkiruoaksi toisinaan suttuinen Angerkoski

Loirin ja ystäviensä suosima jälkiruokadrinkki oli Eliten juomalistan ulkopuolelta tilattu Angerkoski. Kyseessä on näyttelijälegenda Siiri Angerkosken Loirille opettama reilu konjakki, joka nautitaan sitruunan, hienon kahvijauheen ja tomusokerin kera.

”Tätä loistavaa illan käynnistäjää, ja myös sammuttajaa, kutsuimme vuoden 2004 Ystävän laulut -rundilla tuttavallisesti Siiri Angerkoskeksi. Veskun tapa opettaa niiden nauttimista oli ikimuistettava, sillä sormien välistä tippui kahvijauhetta ja tomusokeria pitkin poikin. Työmme jäljet näkyivät kyllä toisinaan Elitenkin pöytäliinoilla”, kertoo Vesa-Matti Loirin ystävä, pianotaiteilija Lenni-Kalle Taipale ja neuvoo rohkeasti pyytämään Eliten henkilökuntaa opastamaan oikeaoppinen tapa Angerkosken nauttimiseen.

Loiri Menu

• Alkuruoka Maininkeja on toast skagen käsinkuorituista katkaravuista ja siianmädistä. Toast skagen oli Loirin valinta alkuruoaksi myös Vain elämää -ohjelman illallisella vuonna 2014.
  • Pääruoka Loirin perinteikäs läskisoosi on pitkään haudutettua sianlihakastiketta ja tuppiperunat. Myös läskisoosi oli Loirin valinta Vain elämää -ohjelman ruokalistalle vuonna 2014.
  • Jälkiruoka Lapin kesä on lakkaparfait ja kuusenkerkkä financier.
  • Kahvi avec Angerkoski

Loiri Menu 50 €

Loirin perinteikäs läskisoosi Eliten klassikot -listalla 22 €

Eija Perälä, ravintolapäällikkö, Elite
+358 503 665 509, eija.perala@royalravintolat.com

Loiri Menun alkuruoka Maininkeja on toast skagen käsinkuorituista katkaravuista ja siianmädistä. Toast skagen oli Loirin valinta alkuruoaksi myös Vain elämää -ohjelman illallisella vuonna 2014.
Loiri Menun jälkiruoka Lapin kesä on lakkaparfait ja kuusenkerkkä financier.
Ravintola Elite
Loiri Menu, ravintola Elite
Vesa-Matti Loirin nimikkoannos on perinteikäs läskisoosi, eli pitkään haudutettua siankylkeä, suolakurkkuja ja punajuurta sekä tuppiperunat. Myös läskisoosi oli Loirin valinta Vain elämää -ohjelman ruokalistalle vuonna 2014. Kuva: Elite
Lenni-Kalle Taipale ja Jorma ”Nona” Alvesalo ruuvasivat Vesa-Matti Loirin laatan ravintola Eliten taiteilijapöytään Tauno Palon ja Matti Pellonpään seuraan. Kuva: Elite

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Ravintola Passio yllättää vuosikymmenenkin jälkeen3.4.2024 14:58:16 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva ravintola Passio täyttää 5. huhtikuuta 10 vuotta. Pohjoismaiseen ruokaan ja ranskalaiseen keittiötyyliin intohimoisesti suhtautuva ravintola on kulkenut kestävästi omaa polkuaan läpi ravintolakentän ylä- ja alamäkien säilyttäen paikkansa asiakkaiden sydämissä ja ravintoloiden huipun tuntumassa. Passion menestys perustuu sesongeittain vaihtuvaan yllätysmenuun, mikä on paitsi synnyttänyt positiivisia kokemuksia, myös saanut asiakkaat palaamaan yhä uudelleen yllätettäväksi.

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.