Vesikasveja tutkitaan taas Uudenmaan järvillä

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Vesikasvikartoitukset

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kasvillisuutta tutkitaan elokuun aikana Luukinjärvellä Espoossa, Suolikasjärvellä Vihdissä, Heparilla ja Petäjärvellä Kirkkonummella sekä Lohjan Tesvärillä ja Kolmperse-Vähävedellä. Vesikasvien määrä ja lajisto kuvaavat, missä tilassa järvet ovat.

Kartoitukset tehdään veneestä tai kanootista käsin tai kahlaten, käyttäen apuna vesikiikaria ja erilaisia kasviharoja. Kasvilajisto tutkitaan rannasta ulapalle päin suoria linjoja pitkin, niin pitkälle kuin kasveja riittää. Kasvillisuus muodostaa vyöhykkeitä, joissa erottuvat ilmaversoiset, kelluslehtiset, uposlehtiset ja pohjalla kasvavat pohjalehtiset kasvit.

Loppukesällä vesikasvillisuus on runsaimmillaan. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Kesän 2021 kasvillisuuskartoitukset toteuttaa Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky. Työn tilaajana on Uudenmaan ELY-keskus. Kartoitusten tuloksista laaditaan tulevana talvena raportti, joka on valmistuttuaan saatavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Lisätietoja:

• Jari Venetvaara, Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky, puh. 040 514 5359

• Ylitarkastaja Jaana Marttila, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 0295 021 431

Vesikasvikartoitukset
Lumpeenkukat

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.