Vesikasveja tutkitaan taas Uudenmaan järvillä

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Vesikasvikartoitukset

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kasvillisuutta tutkitaan elokuun aikana Luukinjärvellä Espoossa, Suolikasjärvellä Vihdissä, Heparilla ja Petäjärvellä Kirkkonummella sekä Lohjan Tesvärillä ja Kolmperse-Vähävedellä. Vesikasvien määrä ja lajisto kuvaavat, missä tilassa järvet ovat.

Kartoitukset tehdään veneestä tai kanootista käsin tai kahlaten, käyttäen apuna vesikiikaria ja erilaisia kasviharoja. Kasvilajisto tutkitaan rannasta ulapalle päin suoria linjoja pitkin, niin pitkälle kuin kasveja riittää. Kasvillisuus muodostaa vyöhykkeitä, joissa erottuvat ilmaversoiset, kelluslehtiset, uposlehtiset ja pohjalla kasvavat pohjalehtiset kasvit.

Loppukesällä vesikasvillisuus on runsaimmillaan. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Kesän 2021 kasvillisuuskartoitukset toteuttaa Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky. Työn tilaajana on Uudenmaan ELY-keskus. Kartoitusten tuloksista laaditaan tulevana talvena raportti, joka on valmistuttuaan saatavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Lisätietoja:

• Jari Venetvaara, Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky, puh. 040 514 5359

• Ylitarkastaja Jaana Marttila, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 0295 021 431

Vesikasvikartoitukset
Lumpeenkukat

Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunta: Vieraskielisyys ja maahanmuuttajuus eivät saisi olla perusteluja ohjata asiakas työllisyyden kuntakokeiluun (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)17.8.2022 10:24:37 EEST | Tiedote

Neuvottelukunnan asiantuntijoiden mukaan työllisyyden kuntakokeilujen haasteet, epäkohdat ja pirstaleisuus näkyvät asiakkaille ja sidosryhmille. Itä-Suomen ETNO:n asiantuntijat haluavat kannanotossaan tuoda esille maahanmuuttajille tarjottavien työllistymistä edistävien palveluiden toimivuutta työllisyyden kuntakokeiluissa.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).