Vesikasveja tutkitaan taas Uudenmaan järvillä

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Vesikasvikartoitukset

Kesän vesikasvikartoitukset ovat alkamassa Uudenmaan järvillä. Kasvillisuutta tutkitaan elokuun aikana Luukinjärvellä Espoossa, Suolikasjärvellä Vihdissä, Heparilla ja Petäjärvellä Kirkkonummella sekä Lohjan Tesvärillä ja Kolmperse-Vähävedellä. Vesikasvien määrä ja lajisto kuvaavat, missä tilassa järvet ovat.

Kartoitukset tehdään veneestä tai kanootista käsin tai kahlaten, käyttäen apuna vesikiikaria ja erilaisia kasviharoja. Kasvilajisto tutkitaan rannasta ulapalle päin suoria linjoja pitkin, niin pitkälle kuin kasveja riittää. Kasvillisuus muodostaa vyöhykkeitä, joissa erottuvat ilmaversoiset, kelluslehtiset, uposlehtiset ja pohjalla kasvavat pohjalehtiset kasvit.

Loppukesällä vesikasvillisuus on runsaimmillaan. Kartoitukset ovat osa laajempaa vesien tilan seurantaa, jossa kerätään tietoa myös veden laadusta, kaloista, pohjaeläimistä ja levä- eli kasviplanktonlajistosta.

Kesän 2021 kasvillisuuskartoitukset toteuttaa Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky. Työn tilaajana on Uudenmaan ELY-keskus. Kartoitusten tuloksista laaditaan tulevana talvena raportti, joka on valmistuttuaan saatavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Lisätietoja:

• Jari Venetvaara, Biologitoimisto Jari Venetvaara Ky, puh. 040 514 5359

• Ylitarkastaja Jaana Marttila, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 0295 021 431

Vesikasvikartoitukset
Lumpeenkukat

NTM-centralerna behandlar fiskeriområdenas nyttjande- och vårdplaner27.1.2022 11:18:30 EET | Tiedote

Enligt lagen om fiske (379/2015) ska varje fiskeriområde utarbeta och ta i bruk en plan för nyttjande och vård för sitt område. Planen ska trygga en uthållig och mångsidig avkastning och ett hållbart och mångsidigt nyttjande av områdets fiskresurser samt fiskresursernas biologiska mångfald. Med nyttjande- och vårdplanen främjas också fritidsfiskets och det kommersiella fiskets verksamhetsbetingelser. Planerna godkänns av NTM-centralerna.

ELY-keskukset käsittelevät kalatalousalueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmia27.1.2022 11:17:10 EET | Tiedote

Kalastuslain (379/2015) mukaan kalatalousalueen on laadittava ja otettava käyttöön aluettaan koskeva käyttö- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on turvata alueen kalavarojen kestävä ja monipuolinen tuotto ja käyttö sekä biologinen monimuotoisuus. Käyttö- ja hoitosuunnitelmalla edistetään myös vapaa-ajan sekä kaupallisen kalastuksen toimintaedellytyksiä. Suunnitelmat hyväksyy ELY-keskukset.

Pohjois-Suomessa jälleen ennätysvuosi yritysrahoituksen myönnöissä - ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 64 miljoonalla eurolla vuonna 2021 (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)25.1.2022 12:59:07 EET | Tiedote

Pohjois-Suomessa käynnistyi vuoden 2021 aikana erittäin merkittäviä teollisuuden investointihankkeita, jotka kasvattivat huomattavasti ELY-keskuksen myöntämän yritysrahoituksen kysyntää EU-ohjelmakauden 2014–2020 aiempiin vuosiin nähden. Erityisesti saha- ja puutuoteteollisuuden investoinnit nostivat myönnetyn rahoituksen määrää, joka on rahoituskauden selkeästi suurin vuosikohtainen summa. Avustuksia on myönnetty Pohjois-Suomessa vuosittain keskimäärin noin 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 summa kohosi 64 miljoonaan euroon.

Man har tagit itu med utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket (Egentliga Finland, Satakunta)20.1.2022 10:14:07 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket som en del av Skärgårdshavets hot spot-vägkartprojekt. Utmaningarna har sammanställts i rapporten Maatalouden vesiensuojelun pullonkaulat som publicerades i slutet av 2021. I utredningen av utmaningarna med anknytning till vattenskyddet inom jordbruket deltog områdets jordbrukare och myndigheter.