Vesikatkoon voi varautua kotonakin – Punainen Risti harjoittelee vesikriisissä auttamista lauantaina

Vedenjakelun häiriöitä sattuu Suomessa vuosittain, mutta niihin voi varautua ennalta myös omin avuin. Suomen Punaisen Ristin vesiteemainen Pisara 2019 -valmiusharjoitus järjestetään koko maassa viikonloppuna.
Punaisen Ristin vapaaehtoiset ja avustustyöntekijät harjoittelivat vedenpuhdistuslaitteiden käyttöä Suomen Punaisen Ristin Tampereen logistiikkakeskuksessa elokuussa. Vesikriisin sattuessa vapaaehtoiset voivat toimia viranomaisen tukena esimerkiksi kartoittamalla avun tarvetta ja avustamalla vedenjakelussa. Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Suomen Punaisen Ristin Pisara 2019 -valmiusharjoituksessa 26.10. testataan Punaisen Ristin kykyä reagoida ja toimia viranomaisen tukena vesikriisin sattuessa. Vesikriisejä eli tilanteita, joissa vesi on pilaantunutta tai vettä ei tule, sattuu Suomessa vuosittain.

– Vedenjakelun häiriö pistää ihmisen päivärytmin nopeasti sekaisin. Jos vettä ei ole varalla, on ryhdyttävä nopeasti miettimään, mistä vettä saa ja miten sen saa kannettua kotiin, sanoo Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Leena Kämäräinen.

Vedenjakelun häiriö voi vaikuttaa kotona paitsi juomaveden saatavuuteen, myös ruuanlaittoon, peseytymiseen sekä astian- ja pyykinpesuun. Vesikatkon sattuessa vesivessan voi vetää vain kerran.

Vesikannu jääkaappiin

Häiriöihin voi varautua etukäteen. Niin sanotun kotivaran ideana on varmistaa, että kotoa löytyy riittävästi esimerkiksi juotavaa ja syötävää häiriötilanteen sattuessa.

– Viranomaiset järjestävät tarvittaessa vedenjakelun, mutta mahdollisimman monen olisi hyvä pärjätä siihen asti omin avuin. Viime vuosien vesikriiseistä on opittu, että pullovesi loppuu kaupasta nopeasti, Kämäräinen kertoo.

Helppo tapa varmistaa juomavesi aivan ensi hetkiksi on säilyttää kannullinen vettä jääkaapissa. Veden hakemista varten kannattaa varata puhtaat kannelliset ämpärit, joita ei käytetä muihin tarkoituksiin. Tautiriskin vähentämiseksi kotona on hyvä olla varalla käsidesiä ja kertakäyttökäsineitä.

Apua myös naapurille

Häiriö vedenjakelussa herättää helposti huhuja ja epätietoisuutta. Siksi oikean tiedon saaminen nopeasti on tärkeää.

– Kokemuksemme mukaan esimerkiksi yksin asuvat vanhukset ja muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia puhuvat saattavat jäädä häiriötilanteiden alkuvaiheessa helposti vajavaisen tiedon varaan. Jokaisen kannattaa rohkaistua kysymään myös naapurilta, että kaikki on kunnossa ja tarjoamaan apua, Kämäräinen muistuttaa.

Punaisen Ristin vapaaehtoiset voivat tukea viranomaisten työtä vesikriisissä esimerkiksi kartoittamalla avun tarvetta ja auttamalla puhtaan veden jakelussa. Pisara 2019 -harjoituksessa harjoitellaan lisäksi hälyttämistä ja yhteistoimintaa viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa.

Harjoitukseen osallistuu ympäri Suomen yhteensä yli 200 paikallisosastoa. Suomen Punainen Risti järjestää valtakunnallisen valmiusharjoituksen kolme vuoden välein.

- Leena Kämäräinen, kotimaan valmiustoiminnan päällikkö, p. 0400 702 847

- Sari Häkkinen, viestinnän asiantuntija, p. 040 581 0346