VETERAANIPALKINTO

Julkaisuvapaa 26.4.2015. Vuoden 2015 Veteraanipalkinnon saajat on valittu. Palkinnot jaettiin nyt seitsemännen kerran.

Veteraanipalkinto annetaan tunnustuksena poikkeuksellisen merkittävästä pitkäaikaisesta toiminnasta veteraanien tai veteraaniperinteen hyväksi.

Palkinnon suuruus on 2.500 € ja siihen liittyy kunniakirja.

Veteraanipalkinnon saavat tänä vuonna:

Markku Hakanen Kivijärveltä

on monin eri tavoin tehnyt kotiseudullaan ansiokasta työtä sotiemme veteraanien, heidän puolisoiden ja leskien kotiavun järjestämisessä ja veteraaniperinteen vaalimisessa.

Hakanen (s.1943) 1970-luvulta lähtien toiminut vapaaehtoisessa sotaveteraanityössä ja kirjoittanut Kivijärven veteraani- ja sotilasmatrikkelin  sekä vastannut 2008 alkaen veteraanien kotiavun järjestelyistä ja hankkinut avuksi vapaaehtoisia reserviläisiä.

Raimo Suhonen Isostakyröstä (Tervajoelta)

on veteraanityön monitoimihenkilö. Hänen panoksensa  Isonkyrön asemiesmuseon  rakentamisessa ja ylläpidossa on ollut keskeinen ja hän on tehnyt mittavan työn isokyröläisten muistomerkin saamisessa Kiteelle sekä toiminut viitenä vuotena veteraanikeräyksen  keräyspäällikkönä.

Suhonen (s.1947) on ollut keskeisessä asemassa Isonkyrön asemiesmuseon rakentamisessa ja ylläpidossa. Hän on myös vaikuttanut Kyrönmaan puhaltajien orkesterin johtajana ja soittajana ja tehnyt arvokkaan työn Kiteelle Kuivalaisen kukkulalle hankittavan isokyröläisten kaatuneiden ja haavoittuneiden muistomerkin pystyttämiseksi. Toimiessaan viitenä vuotena veteraanijärjestöjen paikallisena keräyspäällikkönä hän on saavuttanut huipputason tuloksen.

Veikko Karhumäki Järvenpäästä

on vaikuttanut monin tavoin veteraanikeräysten onnistumisessa keskisellä Uudellamaalla ja ollut aktiivinen Järvenpään veteraanimuistomerkkihankkeessa ja toiminut 2011 alkaen perinneyhdyshenkilönä. Hän on vaikuttanut 2008 alkaen kaikissa paikallisissa veteraanijärjestöissä.

Karhumäki (s.1946) on 1988 lähtien vaikuttanut monin tavoin veteraanien avustamiseen tähtäävien keräysten onnistumiseen keskisellä Uudellamaalla ja ollut aktiivinen Järvenpään veteraanimuisto-merkkihankkeessa ja sen rahoituksessa. Hän on toiminut veteraanivastuun keräyspäällikkönä 2009 alkaen ja on laajasti mukana vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä.

Palkitut ovat toiminnallaan osoittaneet vahvaa veteraaneista huolehtimisen sekä veteraaniperinteen säilyttämisen tahtoa.

Palkittuja ovat ehdottaneet maamme kolme veteraanijärjestöä ja palkinnonsaajat on vahvistanut Kaatuneiden Muistosäätiön hallitus.

Lisätietoja antaa hallituksen puheenjohtaja Ahti Sirkiä

Tiedoksi:

Sotainvalidien Veljesliitto; lehti
Suomen Sotaveteraaniliitto; lehti
Rintamaveteraaniliitto; lehti

Kaatuneiden Muistosäätiö
Arkadiankatu 12 B

09 449 412, toimisto@muistosaatio.fihttp://www.muistosaatio.fi
Kaatuneiden Muistosäätiö Arkadiankatu 12 B, 00100 HELSINKI Puh: 09 449 412 Sähköposti: toimisto@muistosaatio.fi