Vetoomus yliopistoille: Ei tutkimusta tupakkayhtiön rahoilla

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaanit vetoavat suomalaisyliopistoihin, jotta nämä kieltäytyisivät yhteistyöstä tupakkajätti PMI:n rahoittaman säätiön kanssa.

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen ja varadekaani Kari Reijula vetoavat suomalaisyliopistoihin, jotta ne kieltäytyisivät yhteistyöstä tupakkayhtiön rahoittaman säätiön kanssa. Helmikuun alussa lähetetyssä kirjeessä Renkonen ja Reijula toivovat, että yliopistot eivät ottaisi vastaan rahoitusta tai tekisi muuta yhteistyötä kansainvälisen Savuton maailma (FSFW) -säätiön kanssa. Kirje on suunnattu lääketieteellisten yksiköiden dekaaneille ja johtajille.

FSFW on tupakkayhtiö Philip Morris Internationalin (PMI) rahoittama säätiö, jonka tavoite on yhtiön mukaan vähentää tupakoinnin aiheuttamia sairauksia ja kuolemia. Säätiö muun muassa tukee haittojen vähentämiseen ja tupakoinnin lopettamiseen liittyvää tutkimusta.

Maailman terveysjärjestö WHO on ilmoittanut pidättäytyvänsä yhteistyöstä säätiön kanssa. Yhdysvalloissa 17 yliopiston dekaanit ovat laatineet kannanoton, että eivät ota säätiöltä vastaan tutkimusrahoitusta.

- Kielteisyys säätiötä kohtaan johtuu sen läheisestä yhteydestä tupakkateollisuuteen. Tupakkateollisuus on vuosikymmeniä rahoittanut tutkimusta, jonka tavoite on oikeasti ollut peitellä tupakoinnin vaaroja, huomauttaa Kari Reijula.

Reijula ei ole vakuuttunut säätiön ajamasta niin sanotusta haittojen vähentämiseen tähtäävästä toiminnasta.

- Nikotiini on riippuvuutta aiheuttava kemikaali. Tupakkatuotteiden haittojen vähentäminen on vain yhden nikotiinin annostelutavan korvaamista toisella, emmekä voi kannattaa tällaisia pyrkimyksiä, Reijula toteaa.

Tupakkajätin kasvojenkohotusta

Tupakkapolitiikan asiantuntijajärjestön Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara pitää Helsingin yliopiston vetoomusta tarpeellisena ja tervetulleena.

- On vain ajan kysymys, milloin FSFW ottaa yhteyttä suomalaisiin yliopistoihin ja tarjoaa näille rahoitusta. Siksi on hienoa, että Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta toimii vastuullisesti ja ottaa aktiivisesti kantaa sen puolesta, että FSFW ei saisi jalansijaa Suomessa, Hara sanoo.

Hara huomauttaa, että samaan aikaan kun PMI toteaa kannattavansa ”savutonta maailmaa”, eri puolilla maailmaa on käynnissä oikeusjuttuja, joissa PMI pyrkii kumoamaan tupakoinnin vähentämistä tukevan lainsäädännön.

- Tupakkayhtiöt väittävät, että tavoittelevat vain aikuisia tupakoitsijoita. Silti tupakkatuotteita markkinoidaan erittäin aggressiivisesti myös lapsille ja nuorille erityisesti vähemmän kehittyneissä maissa.

- Säätiön perustaminen on todella räikeää uusien tupakkatuotteiden lobbaamista ja yhtiön toiminnan viherpesua. Niiden markkinoimia tappavia tuotteita tämä toiminta ei muuksi muuta, Hara toteaa.

Varadekaani Kari Reijula, Helsingin yliopisto, lääketieteellinen tiedekunta
p. 040 550 2050, kari.reijula@helsinki.fi