Vetovoimaa vammaisalalle – uusia opintopolkuja, osaamisen kehittämistä ja vaikuttamista
Julkaisu tuo monipuolisesti esille hankkeessa tehtyä kehitystyötä, saatua palautetta ja kehittämistarpeita. Lukijan on mahdollista hyödyntää julkaisun sisältöä erilaisissa alan kehittämistehtävissä.
Julkaisu on ajankohtainen, sillä koronapandemialla on ollut vaikutusta sote- ja palvelualan työvoimaan, ja työvoiman kysynnässä tapahtuu todella nopeita ja suuria muutoksia. Alan vetovoimaan ja työolojen parantamiseen on tärkeää kiinnittää huomiota, jotta työvoiman saatavuutta voidaan parantaa, kertoo julkaisun toimittaja Piia Suihkonen.
– Vammaisalalla on työntekijäpula. Ala ei houkuttele opiskelijoita ja koulutuksen rakennemuutokset haastavat vammaisalalle hakeutumista. Vammaisala vaatii erityisosaamista, jota tulee edelleen vahvistaa ja alaa kehittää, kertoo Suihkonen aiheen tärkeydestä.
Vammaisalan osaamista haastavat sosiaali- ja terveysalan muutokset sekä esimerkiksi lainsäädännön muuttuminen. Jotta alan vetovoimaisuutta voidaan lisätä ja osaavan työvoiman saatavuus turvata, tulevaisuutta on tärkeä ennakoida.
– Julkaisun aineisto ja tulokset osoittavat jatkosuunnan kehittämistyölle. Vetovoimaisuutta onnistuttiin lisäämään ja vaikuttamistyötä tulee edelleen suunnitelmallisesti jatkaa valtakunnallisesti alan järjestöjen, oppilaitosten ja työelämän yhteistyönä. Vammaistyön johtamisosaamista ja toimivia työhyvinvoinnin prosesseja tulee kehittää yhdessä henkilöstön, esihenkilöiden ja organisaatiojohdon kanssa, kertoo Suihkonen julkaisun hyödyistä.
Alan opintojen houkuttelevuus kasvoi
Hanke onnistui lisäämään tietoisuutta vammaisalasta ja vahvistamaan positiivista kuvaa siitä sekä työstä vammaisalalla.
– Vammaisalan opintoja suorittavien määrä kasvoi hankkeen toteutuksessa mukana olleissa toisen asteen oppilaitoksissa 86 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2021. Myös Diakin avoimen ammattikorkeakoulun Osaamista vammaistyöhön -osaamiskokonaisuuden opintoja suorittavien määrät lisääntyivät moninkertaisesti, Suihkonen kuvailee hankkeen saavutuksia.
– Hankkeessa toteutettu Erilaisia polkuja vammaisalalle -polkumalli esittelee vammaisalan koulutusmahdollisuuksia ja uratarinoita houkutellen hakeutumaan alalle. Vammaistyön teknologisia työmenetelmiä ja toimintamalleja hankkeessa kehitettiin pilotointien avulla, joita esitelty julkaisussa.
VAVE-hankkeen tavoitteita olivat vammaisalan tulevaisuuden osaamisen ja visioiden kartoittaminen, osaamisen vahvistaminen ja alan työvoiman saatavuuden edistäminen, uusien toimintamallien kehittäminen eri toimintaympäristöihin sekä brändin vahvistaminen.
Hanke toteutettiin vuosina 2020–2022 ja hankkeen päätoteuttajana toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak), ja hankkeen osatoteuttajina olivat Vaalijalan kuntayhtymä, Savas-Säätiö sr, Etelä- Savon Koulutus Oy (Esedu), Kirkkopalvelut ry (STEP-koulutus) ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymä (Samiedu).
Julkaisun tiedot
Suihkonen, P. (toim.) (2022). Vetovoimaa vammaisalalle – uusia opintopolkuja, osaamisen kehittämistä ja vaikuttamista. (Diak Työelämä 26). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-396-4
Julkaisu on luettavissa Theseuksen sivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Varkauden varhaiskasvatuksen sosionomin koulutus yksi Diakin suosituimmista hakukohteista kevään yhteishaussa28.3.2024 12:32:12 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 20 Varkaudessa järjestettävään sosionomi (AMK), varhaiskasvatus -koulutukseen.
Oulun lähihoitajille suunnattu sairaanhoitajakoulutus yksi Diakin suosituimmista hakukohteista kevään yhteishaussa28.3.2024 12:25:09 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 55 Oulussa järjestettäviin sairaanhoitaja (AMK) ja sairaanhoitaja (AMK), lähihoitajataustaisille -koulutuksiin.
Jyväskylän diakoniatyön koulutus oli Diakin vetovoimaisin hakukohde kevään yhteishaussa28.3.2024 12:07:16 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 30 Jyväskylässä järjestettäviin sosionomi (AMK), diakoniatyö ja sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö -koulutuksiin.
Kevään yhteishaku on päättynyt – Diakin AMK- ja YAMK-koulutuksille riittää kysyntää28.3.2024 11:59:52 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa AMK- ja YAMK-koulutuksiin Helsingissä, Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Varkaudessa ja verkossa.
Diakille huippuarvosanat yhteistyökumppaneilta: ”Vahva kumppanuuksiin panostaminen kantaa hedelmää”27.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Diak on saanut yhteistyökumppaneiltaan erinomaiset arviot tuoreessa sidosryhmätutkimuksessaan. T-median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Diakin kokonaismaine kumppaneiden keskuudessa on erittäin hyvällä tasolla. Tulokset heijastavat laajaa tukea ja luottamusta, jonka taustalla on pitkäjänteinen kumppanuustyö, uskoo toimitusjohtaja-rehtori Elina Juntunen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme