Veturitien silta suljettuna Pasilassa osan viikonlopusta

Sulun aikana Veturitien sillalla ei pääse ajamaan, ja moottoriajoneuvoliikenne ohjataan kiertämään Ratapihantien kautta. Kiertoreitti merkitään maastoon opasteiden avulla. Sulku ei vaikuta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin.
Silta suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä betonivalujen vuoksi, jotta betonivaluihin ei tule tärinää alun lujuuden kehittymisen aikana.
Betonivaluja kevään aikana kolmeen otteeseen
Veturitien uutta siltaa valetaan kevään 2023 aikana kolmessa osassa, joista ensimmäinen on tammikuussa. Loput valut tehdään tämänhetkisen arvion mukaan helmikuussa ja huhti-toukokuun vaihteessa.
Valuista tulee pientä liikennehaittaa, sillä silta on suljettu moottoriajoneuvoliikenteeltä jokaisen valun aikana. Jokaisesta valusta viestitään erikseen.
Veturitien uusi silta rakentuu vaiheittain
Keski-Pasilan rakentamisen myötä asukasmäärät ja liikennemäärät kasvavat, mikä lisää tarvetta myös liikenneyhteyksien kehittämiselle.
Veturitien siltaa rakennetaan vaiheittain kolmessa eri osassa. Veturitien uuden sillan ensimmäinen osa avattiin liikenteelle heinäkuussa 2022, minkä jälkeen vanhaa siltaa alettiin purkaa sille rakennetun purkusillan päälle. Puretun osuuden tilalle aloitettiin sillan toisen lohkon rakentaminen. Sillan toinen osa avautuu liikenteelle keväällä 2023. Tämän jälkeen alkaa siltatyön kolmas vaihe, jossa viimeistellään ensimmäisessä vaiheessa valmistuneen sillan kannen eteläinen pääty.
Veturitien uusi silta on kolmeaukkoinen jatkuva liittopalkkisilta, jossa on valmistuessaan seitsemän ajokaistaa sekä molemmissa reunoissa väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Silta valmistuu kokonaisuudessaan kesän 2023 aikana.
Hankkeen etenemistä voi seurata Uusi Pasila -sivulla Facebookissa osoitteessa facebook.com/pasilauudistuu sekä urakoitsijan sivuilla osoitteessa kreate.fi/veturitie.
Veturitien silta kuuluu Helsingin kaupungin Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeeseen, jossa levennetään Veturitietä Höyrykadun ja Hakamäentien välillä liikenteen sujuvoittamiseksi sekä rakennetaan Ratapihakortteleiden alueelle uusia tontti- ja kokoojakatuja. Urakassa uusitaan Veturitien ylikulkusilta ja rakennetaan Radioportin alikulkusilta. Vähäpäästöinen työmaa on osa Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Rakennuttaminen
Juuso Luoto
tiimipäällikkö, projektirakennuttaminen
kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 3103 9954
juuso.luoto@hel.fi
Rakentaminen
Kalle Tevaniemi
työmaapäällikkö
Kreate Oy
p. 050 308 1676
kalle.tevaniemi@kreate.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 30.3.202330.3.2023 18:55:11 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 30.3.2023 >> Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti, kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 13.4.2023 kello 16.15. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/kaupunkiymparistolautakunnan-ymparisto-ja-lupajaosto
Den tillgängliga ingången till tunneln under järnvägen stängas efter påsk30.3.2023 16:28:58 EEST | Tiedote
Ingångsrampen från Kajsaniemiallén till järnvägsstationens undergångstunnel stängs av under veckan som börjar den 10 april på grund av byggnadsarbeten i Kajsatunneln. För att komma till tågen österifrån och för att ta sig ut till den östra sidan krävs att man tar en omväg runt plattformsområdet. Undergångstunneln kan nås via trappan bredvid plattform 4.
Central Railway Station’s accessible entrance to the railway yard underpass closed after Easter30.3.2023 16:25:04 EEST | Press release
The entrance ramp from Kaisaniemen Puistokuja to the railway yard underpass will be closed in the week starting from 10 April due to the construction of the Kaisantunneli tunnel. Accessible passage to trains arriving from the east and leaving the trains towards the east requires going around the platform area. The underpass can be accessed using the stairs next to platform 4.
Ratapihan alikulkutunnelin esteetön sisäänkäynti suljetaan päärautatieasemalla pääsiäisen jälkeen30.3.2023 16:20:28 EEST | Tiedote
Sisäänkäyntiluiska Kaisaniemen puistokujalta ratapihan alikulkutunneliin suljetaan 10. huhtikuuta alkavalla viikolla Kaisantunnelin rakennustöiden vuoksi. Esteetön kulku juniin idästä sekä poistuminen idän suuntaan edellyttää laiturialueen kiertämistä. Alikulkutunneliin pääsee laiturin 4 vieressä olevia rappusia pitkin.
Eteläsataman itäosaan suunnitellaan uudistuksia – merellinen puistokatu vahvistaa kävelykeskustaa30.3.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki laatii Eteläsataman itäosan alueelle suunnitteluperiaatteet, joilla ohjataan alueen maankäytön kehittämistä tulevina vuosina. Tavoitteena on luoda Katajanokalle uutta, keskustan merellisyyttä ja elämyksellisyyttä vahvistavaa kaupunkitilaa laajentamalla kävelykeskustaa Eteläsataman itäosan ranta-alueelle. Suunnitteluun voi osallistua kommentoimalla aihetta verkkotilaisuudessa ja Kerrokantasi-verkkokyselyssä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme