Vi gör det smidigare för invandrare att uträtta ärenden: Från och med mars kan personer som flytt från Ukraina ansöka om hemkommun på nätet

Under det senaste året har situationen i Ukraina berört finländarna och hjälpen har blivit en fråga för hela vårt samhälle.
För en person från Ukraina är ansökan om hemkommun ett steg mot ett självständigt liv i Finland. Efter att personen har fått en hemkommun flyttas hen från mottagningstjänsterna till klient och kommuninvånare inom en viss kommuns och ett visst välfärdsområdes tjänster. Hemkommunen bestäms enligt var personen bor.
En person som flytt från Ukraina kan ansöka om hemkommun hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) efter att ha bott i Finland i ett år. De första kan alltså lämna in en ansökan redan i början av mars. Dessutom ska sökanden ha en finländsk personbeteckning och ett uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd som söktes för minst ett år sedan.
"Det är viktigt för hela Finland att de som flytt från Ukraina blir en mer integrerad del av det finländska samhället. MDB har också som mål att invandrare ska kunna uträtta sina ärenden smidigt", berättar MDB:s överdirektör Timo Salovaara. "Ansökan om hemkommun har förberetts omsorgsfullt vid MDB och med olika ministerier och ämbetsverk sedan förra sommaren.”
Det är enkelt att ansöka om hemkommun på nätet
I fjol flydde närmare 47 000 ukrainare till Finland. MDB har förberett sig på att behandla tusentals ansökningar om hemkommun redan under våren. Det stora antalet sökande har påskyndat digitaliseringen av processen och man kan snart ansöka om hemkommun på nätet för första gången i Finland.
"Det ska vara så enkelt som möjligt att uträtta ärenden med myndigheterna. Särskilt viktigt är det i fråga om Ukraina, eftersom de som flytt därifrån kan befinna sig i en situation som är belastande på många sätt. MDB strävar efter att det ska vara så enkelt som möjligt att uträtta ärenden med oss. I praktiken är den lättaste lösningen ofta att sköta ärenden på nätet", fortsätter Timo Salovaara.
Det är frivilligt att ansöka om hemkommun
Ansökan om hemkommun grundar sig på eget övervägande, det är inte obligatoriskt att ansökan om hemkommun. Hemkommunen är till nytta om man tänker stanna i Finland en längre tid. Det ger medborgaren rättigheter och skyldigheter. Till exempel gäller den dagvård och läroplikt som kommunen ordnar endast kommuninvånarna.
Hemkommunen i Finland påverkar inte medborgarskapet och är inte ett hinder om en ukrainare senare vill återvända till Ukraina.
Råd och anvisningar på ukrainska
MDB har utarbetat anvisningar och en webbsida för personer som flytt från Ukraina, där ansökningsblanketten också publiceras i mars. Vid MDB börjar dessutom fyra rådgivare som talar ukrainska och som hjälper i frågor som gäller hemkommun. Med hjälp av dem kan myndigheten betjäna och hjälpa dem som flytt från Ukraina bättre än tidigare.
Länkar
Anvisningar för personer som anlänt från Ukraina på finska, svenska, engelska och ukrainska.
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut
Väestötietopalvelut ja tietojen luovutukset
Bilder
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum