Vid barnskyddsanstalter förekommer försummelser om beslut och registrering av begränsande åtgärder
”Utifrån tillsynsmyndighetens synpunkt är det oroande, att barnens göranden i så stor utsträckning faktiskt kringskärs vid barnskyddsanstalter men att begräsningsbesluten inte är skriftliga såsom det förutsätts i barnskyddslagen. När beslut om begränsning fattas kan motiveringarna till dessa vara otillräckliga. Likaså kan registreringar om begränsningsåtgärder i klientuppgifterna vara bristfälliga. Barnskyddsanstalter kan också ha regler som i praktiken motsvarar begränsande åtgärder som kräver ett beslut”, säger Päivi Vuorinen, jurist vid Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira).
Begränsande åtgärder enligt barnskyddslagen är till exempel begränsning av kontakterna eller rörelsefriheten, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning, isolering och fasthållande. Av dessa vidtogs år 2020 till antalet flest kroppsvisitationer (8134) och fasthållanden (6168). Ofta är det samma barn som är föremål för åtgärderna. Uppgifterna har erhållits från privata barnskyddsanstalters verksamhetsberättelser. Barnskyddsanstalter inom den offentliga sektorn har ingen skyldighet att lämna ut sina verksamhetsberättelser till tillsynsmyndigheterna, så det finns ingen samlad nationell statistik över antalet begränsningsåtgärder.
Försummelserna framgår på flera olika sätt
Enligt tillsynsmyndigheternas erfarenhet kan bristerna i beslutsprocessen för begränsningsåtgärder framkomma på många olika sätt.
”Till exempel antecknas inte situationen och bedömningen kring tidpunkten för begränsningsåtgärden och inte motiveringar till varför begränsande åtgärder behövs, utan man kopierar direkt det som står i tidigare beslut”, säger Vuorinen.
”Den begränsande åtgärden meddelas kanske inte alls till barnet eller barnet meddelas sent eller man upplyser inte barnet om möjligheten att söka ändring. Även lagenliga bedömningar som ska göras efter en begränsad åtgärd som riktats mot ett barn har försummats. Ett allmänt syfte med bedömning av en begränsning som riktats mot ett barn är att förebygga tillämpning av begränsningsåtgärder i framtiden, därför är det särskilt oroande att denna viktiga skyldighet försummas.”
Den socialarbetare som svarar för barnets ärenden har ansvaret för övervakning
Den socialarbetare som ansvarar för barnet har under den tid som vård utom hemmet pågår till uppgift att övervaka att förutsättningarna för barnets bästa uppfylls, såsom hur barnet behandlas och åtgärder begränsas vid barnskyddsanstalten. Det viktigaste är att kommunen som arbetsgivare ser till att socialarbetaren som har hand om barnets ärenden även i praktiken har en möjlighet att kunna sköta sina uppgifter i enlighet med det som lagstadgats.
”Enligt våra observationer är det möjligt att den socialarbetare som svarar för barnets ärenden inte läser de dagliga anteckningar som förts om barnet vid anstalten under den tid som vård utom hemmet pågått utan endast sammanställningarna månads- eller veckovis. I värsta fall kan barnskyddsanstalten lämna in de dagliga anteckningarna om barnet till kommunens socialväsende för arkivering först när vården utom hemmet avslutats”, säger Vuorinen.
Om inte socialarbetaren aktivt följer de klientanteckningar som ansamlas vid anstalten finns det en risk att eventuell otillbörlig behandling av barnet eller lagstridig begränsning inte upptäcks av socialarbetaren. I samtal med socialarbetaren kan barnet inte nödvändigtvis själv föra fram otillbörliga förfaranden som riktats mot hen vid anstalten. Därför är det nödvändigt att den socialarbetare som svarar för barnets ärenden även följer barnets situation vid anstalten via de dagliga anteckningarna.
Enligt statistik från Institutet för hälsa och välfärd ökar antalet barn som placerats utom hemmet och omhändertagna barn. I år är rättigheterna för barn i vård utom hemmet föremål för barnskyddets systematiska tillsyn.
Det finns 442 privata barnskyddsanstalter i Finland.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jurist Päivi Vuorinen, 0295 209 402
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PB 43
00521 Helsingfors
https://www.valvira.fi/web/sv
Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Över 2 600 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats24.4.2024 14:59:25 EEST | Tiedote
Behandlingen fortsätter i ansökningskön för det nya registret över tjänsteproducenter. Nu har över 2 600 ansökningar som kommit in till Soteri avgjorts. Soteri, det nya registret över tjänsteproducenter, har snart varit i bruk i fyra månader.
Nästan 1 500 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats27.3.2024 10:30:55 EET | Tiedote
Nu har nästan 1 500 ansökningar till det nya tjänsteproducentregistret för social- och hälsovården Soteri avgjorts. Antalet ansökningar som väntar på behandling är fortfarande högt, cirka 3 400, men ökningen är på väg att avta.
Valvira meddelar ett föreläggande: Tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska höjas till den lagstadgade nivån21.3.2024 09:25:02 EET | Tiedote
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålägger fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att göra tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård förenlig med lagen senast den 31 mars 2025. De ska ge Valvira en redogörelse för åtgärderna och uppdaterade uppgifter om uppföljningen av tillgången till vård senast den 16 april 2025.
Åtgärdandet av anhopningen av ansökningar för registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården fortsätter29.2.2024 16:31:37 EET | Tiedote
Ansökningar om registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården i det nya Soteri-registret inkommer fortfarande i stora mängder och det kommer att ta länge att behandla dem. Sammanlagt har över 600 ansökningar behandlats, men antalet ansökningar i kö har ökat ytterligare. För närvarande väntar cirka 2950 ansökningar på behandling. Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri har varit i bruk i två månader.
Välfärdsområdenas egenkontroll fungerar i varierande utsträckning20.2.2024 12:17:09 EET | Tiedote
Kvaliteten på och omfattningen av välfärdsområdenas egenkontroll varierar. Även organiseringen av och resurserna för egenkontrollen varierar stort. Välfärdsområdena kan inte helt genom egenkontroll trygga lika tillgång till tjänsterna och att tjänsterna är tillräckliga. Enligt lagen svarar välfärdsområdena för tillsynen av alla tjänster som de skaffar som köpta tjänster eller som de själv producerar.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme