Vid färjleden i Högsar genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar
Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Man kan avsevärt minska utsläppen från färjetrafiken med eldrivna vajerfärjor jämfört med traditionella dieseldrivna vajerfärjor. I praktiken minskar koldioxidutsläppen från den lokala trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 procent. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen betydligt utsläppen i miljön från färjetrafiken.
Dragvajrarna rör sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är nära vattenytan i färjans färdriktning och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten för den övriga sjötrafiken genomför NTM-centralen i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Finlands Färjetrafik Ab och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar på Högsar färjled innan vajerdragningen blir vanligare i färjetrafiken. Man säkerställer att den övriga sjötrafiken kan röra sig över färjleden så säkert som möjligt genom att styra sjötrafiken till den officiella farleden, där man lägger till ljussignaler som styr sjötrafiken.
Genom pilotprojektet bedöms möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet kommer vajerdragna färjor sannolikt att bli allt vanligare i och med att miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan i Högsar genomförs ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet är att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna. Pilotprojektet pågår i ett år och avsikten är att under projektet föra fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov.
Sjötrafikljus och andra markeringar på farleder
På båda sidor av färjleden i Högsar installeras 8 specialmärken för att ange färjans trafikeringsområde. I farleden som korsar färjleden (3395: Erstan-Nötö farled) installeras dessutom trafikljusbojar i korsningen av färjleden för att stoppa trafiken på den korsande farleden när färjan är i rörelse. I samband med försöket flyttas Erstan-Nötö farleds sträckning också något norrut vid färjeleden. Märkningsförsöket i sig orsakar inga ändringar i sjötrafikens väjningsregler, enligt vilka den övriga sjötrafiken ska väja för en färja med begränsad styrförmåga.
I korsningen mellan Erstan-Nötö och Högsar färjeled installeras i pilotprojektet två trafikljusbojar på båda sidor om färjeleden. Trafikljusbojarna har ett rött fast ljus medan färjan är i rörelse, annars finns det inget ljus i bojen. Färjföraren tänder lamporna innan färjan startar och släcker lamporna när den anländer till den motsatta stranden. När rött ljus lyser är det förbjudet att korsa färjleden framför färjan. Färjan har dessutom gula blinkljus och en upplyst blinkande pil som anger färdriktningen när den är i rörelse. På färjan finns också informationstavlor som berättar om vajerdragningen.
Förhandsmärken för sjötrafik som meddelar om vajerfärjan förnyas i samband med försöket och placeringen av det sjötrafikmärke som är öster om färjan ändras. I anslutning till förhandsmärkena för vajerfärjan monteras tilläggsskyltar där man meddelar om ljusstyrning och varnar separat för vajer. Tilläggsskyltarnas texter finns på både finska och svenska. Tilläggsskyltarna anger så tydligt som möjligt vad som avses med ljusstyrning.
Installationen av skyltar, vägmärken och trafikljusbojar kommer sannolikt att ske under vecka 27.
Tilläggsinformation: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tel. 0295 020600
Nyckelord
Bilder
Om
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Mökköisten sillan uusiminen alkaa Loimaalla – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi8.4.2024 14:55:05 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Mökköisten sillan uusimistyöt Loimaalla maantiellä 12603 (Auvaistentie). Työt alkavat valmistelevilla töillä tällä viikolla ja sillan purkutyöt käynnistyvät ensi viikolla (vk 16). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan maanantaina 15.4.2024 klo 11. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.
Valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki: vuorovaikutuspäivä 18.4.8.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Torstaina 18.4.2024 Eurajoella järjestetään vuorovaikutuspäivä liittyen valtatien 8 parantamiseen Rauman ja Eurajoen välillä. Päivän aikana käsitellään viimeistelyvaiheessa olevaa yleissuunnitelmaluonnosta. Vuorovaikutuspäivä on kaksiosainen: iltapäivällä suunnittelijat ovat tavattavissa nuorisotalolla ja illalla järjestetään yleisötilaisuus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum