Vid färjleden i Högsar genomförs ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar

Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Man kan avsevärt minska utsläppen från färjetrafiken med eldrivna vajerfärjor jämfört med traditionella dieseldrivna vajerfärjor. I praktiken minskar koldioxidutsläppen från den lokala trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 procent. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen betydligt utsläppen i miljön från färjetrafiken.
Dragvajrarna rör sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är nära vattenytan i färjans färdriktning och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten för den övriga sjötrafiken genomför NTM-centralen i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Finlands Färjetrafik Ab och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus- och märkningar på Högsar färjled innan vajerdragningen blir vanligare i färjetrafiken. Man säkerställer att den övriga sjötrafiken kan röra sig över färjleden så säkert som möjligt genom att styra sjötrafiken till den officiella farleden, där man lägger till ljussignaler som styr sjötrafiken.
Genom pilotprojektet bedöms möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet kommer vajerdragna färjor sannolikt att bli allt vanligare i och med att miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan i Högsar genomförs ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet är att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjrutterna. Pilotprojektet pågår i ett år och avsikten är att under projektet föra fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov.
Sjötrafikljus och andra markeringar på farleder
På båda sidor av färjleden i Högsar installeras 8 specialmärken för att ange färjans trafikeringsområde. I farleden som korsar färjleden (3395: Erstan-Nötö farled) installeras dessutom trafikljusbojar i korsningen av färjleden för att stoppa trafiken på den korsande farleden när färjan är i rörelse. I samband med försöket flyttas Erstan-Nötö farleds sträckning också något norrut vid färjeleden. Märkningsförsöket i sig orsakar inga ändringar i sjötrafikens väjningsregler, enligt vilka den övriga sjötrafiken ska väja för en färja med begränsad styrförmåga.
I korsningen mellan Erstan-Nötö och Högsar färjeled installeras i pilotprojektet två trafikljusbojar på båda sidor om färjeleden. Trafikljusbojarna har ett rött fast ljus medan färjan är i rörelse, annars finns det inget ljus i bojen. Färjföraren tänder lamporna innan färjan startar och släcker lamporna när den anländer till den motsatta stranden. När rött ljus lyser är det förbjudet att korsa färjleden framför färjan. Färjan har dessutom gula blinkljus och en upplyst blinkande pil som anger färdriktningen när den är i rörelse. På färjan finns också informationstavlor som berättar om vajerdragningen.
Förhandsmärken för sjötrafik som meddelar om vajerfärjan förnyas i samband med försöket och placeringen av det sjötrafikmärke som är öster om färjan ändras. I anslutning till förhandsmärkena för vajerfärjan monteras tilläggsskyltar där man meddelar om ljusstyrning och varnar separat för vajer. Tilläggsskyltarnas texter finns på både finska och svenska. Tilläggsskyltarna anger så tydligt som möjligt vad som avses med ljusstyrning.
Installationen av skyltar, vägmärken och trafikljusbojar kommer sannolikt att ske under vecka 27.
Tilläggsinformation: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tel. 0295 020600
Nyckelord
Bilder

Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote
ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum