Skills Finland rySkills Finland rySkills Finland rySkills Finland rySkills Finland ry

Videokilpailu kannustaa ammatillisia opiskelijoita esittelemään alansa ilmastovastuullisia tekoja

Vastuullinen osaaminen kuuluu kaikkien työntekijöiden ammattitaitoon. Omalla panoksellaan työntekijät varmistavat, että vastuulliset toimintatavat viedään käytäntöön asti. Oma kädenjälkeni -videokilpailu kannustaa kaiken ikäisiä ammattiin opiskelevia tuomaan esiin oman alansa vinkkejä ilmastovastuun ja kestävän kehityksen toteuttamiseksi.

Kuvaaja: Andi Balogh

Kilpailuun voi osallistua lyhyellä videolla osoitteessa kadenjalki.fi ja kilpailuaikaa on 15.3.2020 asti. Kilpailussa palkitaan kolme parasta videota sekä yleisön suosikki. Voittajat palkitaan rahapalkinnoin Taitaja 2020 -kisoissa Jyväskylässä toukokuussa 2020. Voittajalle on luvassa tuhat euroa.

Kilpailun tavoitteena on saada esiin ammatillisen osaamisen ja koulutuksen merkitys kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

”Moni ala kärsii arvostuksen puutteesta ja osaajapulasta. Samaan aikaan esimerkiksi ilmastonmuutos ahdistaa ja puhuttaa. Nyt on aika tuoda opiskelijoiden oma ääni ja osaaminen esiin. Osaava ammattilainen pystyy työssään edistämään ilmastonmuutoksen ratkaisuja, kiertotaloutta ja sosiaalista vastuullisuutta”, taustoittaa hankkeen projektipäällikkö Päivi Suihkonen Suomen ympäristöopisto Syklistä.

Videoissa voi esitellä vaikkapa taloudellista ajotapaa logistiikan alalla tai tiskikoneen energiapihiä käyttöä tarjoilijan työssä, kuten kilpailusivujen mallivideoissa. Kilpailuvideoiden ei tarvitse olla teknisesti erityisen laadukkaita, ja ne voi kuvata kännykällä.

Opettajien kannalta videot ovat oiva tapa saada opiskelijat pohtimaan oman alansa kestäviä käytäntöjä sekä omia ammatillisia vahvuuksia. Videoiden avulla niin opiskelijat kuin ammattioppilaitoksetkin voivat saada näkyvyyttä kauttaan leviävälle osaamiselle. Osaamisen leviämistä kuvaa myös kilpailun nimi.

”Oma kädenjälkeni on se positiivinen vaikutus, jonka osaava ammattilainen jättää maailmaan”, Suihkonen valottaa.

Suomen ympäristöopisto SYKLI järjestää kilpailun yhteistyössä Skills Finland ry:n, AMKE ry:n ja SAKKI ry:n kanssa. Kilpailun rahoittaa Opetushallitus ja sen suojelijana toimii opetusministeri Li Andersson.

Kilpailun mainosvideo

Projektipäällikkö Päivi Suihkonen, SYKLI, p. 050 453 3802, paivi.suihkonen@sykli.fi

Kuvaaja: Andi Balogh

Suomen ympäristöopisto SYKLI järjestää Oma kädenjälkeni -videokilpailun yhteistyössä Skills Finland ry:n, AMKE ry:n ja SAKKI ry:n kanssa. Kilpailun rahoittaa Opetushallitus ja sen suojelijana toimii opetusministeri Li Andersson.

WorldSkills-kilpailun tulokset julkistetaan tänään illalla päättäjäisissä27.8.2019 11:43:06 EESTTiedote

WorldSkills Kazan 2019-tapahtuma päättyy tänään tiistaina Kazanissa Venäjällä. Kilpailijat viimeistelivät työnsä maanantaina. Takana oli neljä rankkaa kilpailupäivää, joiden aikana testattiin oman ammatin osaamista monelta eri kantilta. Kilpailun tulokset julkistetaan tänään päättäjäisissä, joihin ennakkotietojen mukaan osallistuu myös Venäjän presidentti Vladimir Putin. Päättäjäisiä voi seurata livenä netin kautta osoitteessa www.youtube.com/user/WorldSkillsTV/ Maajoukkueen Facebook-sivulla kerrotaan tulokset reaaliaikaisesti. Päättäjäiset alkavat kello 19. Perustiedot kilpailusta Ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills Kazan 2019 järjestetään 22.–27.8.2019 Kazanissa Venäjällä. Kilpailuun osallistuu noin 1300 nuorta ammattilaista yli 60 maasta. He kilpailevat kukin omassa lajissaan, joita on yli 50. Suomen joukkue osallistuu 25 lajiin; muun muassa robotiikkaan, automaalaukseen, hitsaukseen ja hiusmuotoiluun. Lajit ovat pääasiassa yksilölajeja, mutta joissakin kilpaillaan parina. Suomen