Vielä ehdit hakea avustusta vanhan rakennuksesi korjaamiseen (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Ympäristöministeriö osoittaa ELY-keskuksille vuosittain määrärahaa jaettavaksi avustuksina rakennusperinnön hoitoon. Määrärahaa voidaan myöntää avustuksena yksityisille omistajille, yhteisöille, yrityksille, kunnille ja kuntayhtymille.

Somerolla korjattiin avustuksen turvin Juson vanhan päärakennuksen piippu.
Kuva: Johanna Ristimäki.
Somerolla korjattiin avustuksen turvin Juson vanhan päärakennuksen piippu. Kuva: Johanna Ristimäki.

Avustukset rakennusperinnön ja saariston ympäristön hoitoon jälleen haettavissa

Avustuksia myönnetään korjauksiin, joissa edistetään kulttuurihistoriallisten tai maisemallisesti arvokkaiden rakennusten säilymistä. Tyypillisiä avustettavia toimenpiteitä ovat esimerkiksi katon, julkisivujen, ikkunoiden tai ulko-ovien korjaustyöt ja kantavien rakenteiden korjaustyö. Korjaustyö tulee tehdä siten, että rakennuksen alkuperäinen luonne ja ominaispiirteet sekä historiallinen aitous säilyvät ja rakennusosien tarpeetonta uusimista vältetään. Alueellinen vastuumuseo ohjaa ja neuvoo korjaustöiden tekemisessä.

Vuoden 2023 avustusten hakuaika päättyy 30.11.2022

Päätökset tehdään kevään 2023 aikana ja myönteisistä päätöksistä ilmoitetaan hakijoille kesäkuun alkuun mennessä. Ensisijaisesti suosittelemme kaikkia avustusta hakevia tahoja tekemään hakemuksensa Aluehallinnon asiointipalvelun kautta. Sähköinen hakemus on siitäkin joustava työkalu, että hakija pääsee sitä kautta katsomaan ja vaikkapa täydentämään omaa hakemustaan milloin vain. Myös muut hakutavat ovat käytössä. Tarkemmat tiedot ja hakulomakkeet löytyvät ELY-keskuksen verkkosivuilta, linkit tämän tekstin lopussa.

Saariston ympäristön hoidon avustusta voidaan myöntää Varsinais-Suomessa:

Kemiönsaareen, Kustaviin ja Paraisille. Saariston ympäristön hoidon avustusta voidaan myöntää myös seuraavissa kunnissa sijaitseviin saariin, joihin ei ole kiinteää tieyhteyttä, sekä näissä kunnissa sijaitseviin muihin saariin ja alueisiin, vaikka niihin on kiinteä tieyhteys: Kaarina (myös Harvaluoto), Naantali (myös Airismaa, Lempisaari, Livonsaari, Otavan saari ja Teersalo), Salo (myös Angelniemi, Angelansaari, Isoluoto ja Kaukassalo), Taivassalo (myös Aasamaa, Leikluoto, Kahiluoto, Kaitainen, Kuusisto, Kuustenmaa, Lehtinen, Mussalo ja Naurisluoto) sekä Uusikaupunki (myös Pyhämaa, Lepäinen ja Kittamaa).

Satakunnassa saariston ympäristön hoidon avustusta voidaan myöntää:

​​​​​niihin Porin saariin, joihin ei ole kiinteää tieyhteyttä sekä Reposaareen.

Avustuksia on aiemmin myönnetty monenlaisiin kohteisiin

Viime vuosina avustusta on myönnetty Varsinais-Suomessa mm. Nousiaisten Paistanojan koulun ja Paimion entisen Kansanopiston päärakennuksen hirsirungon korjaukseen, Turun Hirvensalossa sijaitsevan entisen viinäprännin perustusten korjaukseen, Sauvon Karastilan ulkorakennuksen julkisivun korjaukseen, Maskun Nimenkulman maatilan vanhan päärakennuksen kolmiorimahuopakaton kunnostukseen, Ruskolla sijaitsevan aitan katon korjaukseen, Somerolla sijaitsevan vanhan päärakennuksen piipun uudelleenmuuraukseen, Naantalin vanhassa kaupungissa sijaitsevan asuinrakennuksen hirsirungon kengitykseen ja tiilisokkelin korjaukseen sekä Turun Pahaniemessä sijaitsevan asuinkerrostalon julkisivujen ja ikkunoiden korjaukseen.

​Satakuntaan avustusta on myönnetty mm. Porin Huvilarannassa sijaitsevan kesähuvilan ikkunoiden kunnostamiseen ja maalaukseen, Eurassa sijaitsevan aittaparin hirsirunkojen ja kattojen korjaukseen, Porin Laviassa sijaitsevan asuinrakennuksen katon, savupiippujen ja tulisijojen korjaukseen, Euran Paneliassa sijaitsevan jugend-tyylisen maatilan päärakennuksen julkisivun maalaukseen, Rauman Työväen Asunto Oy Männistön asuinrakennusten kattojen kunnostukseen sekä Honkajoella sijaitsevan maatilan pihapiirin aitan ja navetan hirsirunkojen kunnostukseen.

Saariston ympäristön hoidon avustusta on myönnetty Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueille mm. Paraisilla sijaitsevan kiinteistön vanhan kivimuurin korjaukseen, Kaarinassa sijaitsevan vanhan kuivurin korjaukseen, Naantalissa sijaitsevan rantavajan hirsirungon korjaukseen ja Paraisten Kirkkomalmilla sijaitsevien asuinrakennusten saumapeltikattojen maalaukseen ja ikkunoiden kunnostukseen.

Lisätietoa:

Rahoitus ja avustukset - Ympäristövastuualue (ely-keskus.fi)

Avustukset rakennusperinnön hoitoon (ely-keskus.fi)

Ohjeita hakulomakkeen täyttäjälle (pdf)

Suositeltava hakutapa:
Ympäristöavustukset - Avustukset rakennusperinnön hoitoon (sahkoinenasiointi.ahtp.fi)

Karolina Jalarvo, p. 0295 022 501,
karolina.jalarvo@ely-keskus.fi
Varsinais-Suomen ELY-keskus,

Somerolla korjattiin avustuksen turvin Juson vanhan päärakennuksen piippu.
Kuva: Johanna Ristimäki.
Ilmakuva Paraisten Kirkkomalmin RKY-alueesta. (Kuva: Hannu Vallas, 1997. Museoviraston rakennushistorian kuvakokoelma).

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.