Viemäriylivuotoja ehkäiseviin ja ympäristövahinkoja vähentäviin hankkeisiin lähes miljoona euroa vesiensuojelun tehostamisohjelmasta

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus myöntää avustuksia ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelman rahoituksella kahdelletoista hankkeelle. Hankkeilla ennaltaehkäistään ja vähennetään viemäriylivuotoja ja haitallisten aineiden kulkeutumista vesistöön.

Verkosto- ja pumppaamoylivuotojen käsittelemättömät jätevedet ovat hygieniariski. Lisäksi ne aiheuttavat ravinteiden ja haitta-aineiden päästöjä, roskaavat vesistöjä ja kuluttavat niissä happea. Ylivuodot ja ohitukset johtuvat usein viemäriverkoston huonostoa kunnosta, jolloin hulevesiä kulkeutuu erityisesti rankkasateiden ja sulamisvesien johdosta jätevesiviemäriin rikkinäisten viemärijohtojen tai kaivonkansien kautta. Myös rikkinäiset viemäriverkoston laitteistot ja rakenteet aiheuttavat ylivuotoja.

Hankkeissa rakennetaan yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Samalla otetaan käyttöön uusia teknologioita ja mallinnuksia ylivuotojen havainnointiin. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä verkoston tapahtumista ja niiden syistä, nopeuttaa reagointia ylivuotoihin sekä estää niitä mahdollisimman tehokkaasti.

Hankkeissa pilotoidaan uusia menetelmiä ja laitteita viemäriverkoston seurannassa. Hankkeiden tulokset ovat monistettavissa laajempaa käyttöä ja kumppanuutta varten.

Kaupunkien vesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen on yksi ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelman teemoista. Teeman valtakunnallista avustushakua hallinnoi Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Harkinnanvaraista avustusta haettiin 27 hankkeelle.

”Viemäriylivuodot ja niiden tuomat riskit lisääntyvät ilmastonmuutoksen aiheuttamien sademäärien kasvun myötä. Tähän tulee varautua tiedonhallintaa parantamalla, viemäriverkostoja saneeraamalla ja parantamalla hulevesien hallintaa”, ympäristöministeriön neuvotteleva virkamies Ari Kangas sanoo.

Liitteessä hankkeiden kuvaukset, myönnetty avustus sekä hankkeiden toteuttajien yhteystiedot.

Vesiensuojelun tehostamisohjelman (2019–2023) avulla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinteiden päästöjä vesiin, kunnostetaan vesistöjä ja vahvistetaan asiantuntijoiden ja toimijoiden verkostoja, vähennetään kaupunkivesien haitallisten aineiden päätymistä kaupunkivesiin, saneerataan Itämeren ympäristölle vaarallisia hylkyjä sekä rahoitetaan tutkimusta ja kehitystyötä.

Neuvotteleva virkamies Ari Kangas, ympäristöministeriö, p. 0295 250 340, ari.kangas@gov.fi

Rahoitusasiantuntija Esa Pekonen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 159, esa.pekonen@ely-keskus.fi

Hankepäällikkö Anitta Sihvonen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 064, anitta.sihvonen@ely-keskus.fi

Vesihuoltotarkastaja Markus Tirkkonen, Etelä-Savon ELY-keskus, p 029 502 4066, markus.tirkkonen@ely-keskus.fi

Haasteista huolimatta talvikauden tienhoidon palautteet valtakunnan kärkitasoa (Keski-Suomi, Itä-Suomi)25.5.2022 09:15:03 EEST | Tiedote

Väyläviraston vuosittain teettämässä talven tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksessa mitataan yksityishenkilöiden sekä raskaan liikenteen tyytyväisyyttä mm. liukkauden torjuntaan, lumen auraukseen sekä tienpinnan tasaisuuteen. Tutkimus antaa erittäin tärkeää palautetta asiakkailta ja tuloksia hyödynnetään talvihoidon kehittämisessä. Talven 2021–2022 tienkäyttäjätutkimus paljastaa, että tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon on hiukan laskenut edellisestä talvikaudesta, mutta on silti keskimäärin valtakunnan kärkitasoa Keski- ja Itä-Suomessa.

Östra och södra Finlands vattentjänststrategi - mätarna underlättar verkställandet (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)24.5.2022 11:34:46 EEST | Tiedote

Strategiarbetet för östra och södra Finlands vattentjänst har framskridit till att välja mätnings- och uppföljningsmodell. Valet av mätarna har gjorts noggrannt och man har kommit fram till en tillräckligt enkel mätningsmodell, så att verkställandet säkert kommer i gång. Under de senaste månaderna har vår verksamhetsmiljö förändrats kraftigt, så det är synnerligen viktigt att begripa hur man ska förbereda sig inför olika situationer inom vattentjänsten. Vi framhåller beredskap och temat cyberrisker starkare än förut i strategin.

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltostrategia - mittarit tukevat toimeenpanon onnistumista (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)24.5.2022 11:34:20 EEST | Tiedote

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuollon strategiatyössä on edetty strategian mittariston ja seurantamallin valintaan. Mittareiden valinta on tehty huolellisesti ja päädytty riittävän yksinkertaiseen mittaristoon, jotta toimeenpano lähtee varmasti käyntiin. Toimintaympäristömme on muuttunut viime kuukausina rajusti, joten on erityisen tärkeää hahmottaa, miten vesihuollossa varaudutaan eri tilanteisiin. Varautumisen ja kyberriskien teemaa pidetään strategiassa esillä entistä vahvemmin.