Amcham Finland

Suomen Amcham julkaisi tänään Transatlantic Economy 2021 -raportin Suomi-liitteen. Siihen on koottu tärkeimpiä tietoja Yhdysvaltojen ja Suomen välisestä kaupasta sekä taloudellisesta suhteesta.

Suomi-liitteen teemoista keskustelevat tänään klo 16.00 järjestettävässä etätapahtumassa kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari ja Yhdysvaltain Suomen-suurlähetystön väliaikainen asiainhoitaja Ian Campbell.

Liitteen keskeisiä havaintoja:

- Yhdysvallat oli Suomen toiseksi suurin kauppakumppani vuonna 2020 - kauppa oli melkein yhtä suurta kuin Ruotsin kanssa.

- Vienti Suomesta Yhdysvaltoihin kasvoi 13,4 % vuonna 2020 (kasvua oli yli miljardi euroa) huolimatta siitä, että Suomen viennin vuotuinen kokonaisarvo laski 11 %.

- Yhdysvallat oli ainoa Suomen seitsemästä suurimmasta vientimarkkinasta, jonne vienti kasvoi vuonna 2020

- Vaikka tavaroiden vienti Suomesta Yhdysvaltoihin laski prosentin, vientiä Suomesta Yhdysvaltoihin lisäsi palveluiden viennin 34 %:n kasvu edelliseen vuoteen verrattuna

- Yhdysvallat oli vuonna 2020 tärkein palveluviennin kohde Suomelle – sen osuus oli 18 % palveluiden kokonaisviennistä

- Yhdysvallat on Suomelle toiseksi suurin suorien kansainvälisten sijoitusten lähde (Ruotsin jälkeen)

Maan taipumusta hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan (ICT) mahdollisuuksia mittaa Network Readiness Index. Vuonna 2020 Suomi ja Yhdysvallat olivat tässä indeksissä sijoilla 6 ja 8. ICT-palvelut olivat Suomen suurin vientisektori Yhdysvaltoihin viime vuonna.

IBM Suomen toimitusjohtaja Mervi Airaksinen sanoo: "Suomea pidetään nopeasti etenevänä teknologian edelläkävijänä, ja meidän on hyödynnettävä tätä enemmän. Toivon Suomen ja Yhdysvaltojen syventävän yhteistyötään esimerkiksi t&k:n, liike-elämän ja puolustuksen aloilla."

Liitteessä kerrotaan myös Suomen olevan seitsemännellä sijalla globaalissa innovaatioindeksissä 2020. Se on tärkeä mittari Suomessa toimiville yhdysvaltalaisille biotieteiden alojen yrityksille. Amerikkalaiset monikansalliset yritykset arvostavat Suomessa immateriaalioikeuksien suojaa, makrotalouden vakautta ja avoimia instituutioita.

"Konecranes on globaali nostolaitealan johtava yritys, jolla on syvät juuret Suomessa ja laajaa toimintaa Yhdysvalloissa, ja meillä on vahvat transatlanttiset suhteet", sanoo Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith.

"Uskomme, että vahva sitoutuminen vapaakauppaan on ratkaisevan tärkeää sekä Euroopalle että Yhdysvalloille. Olemme tyytyväisiä nähdessämme maiden välisen kaupan jatkuvasti vahvistuvan", hän sanoo. "Olemme sitoutuneet yksiselitteisesti kestävän kehityksen vahvistamiseen alallamme. Autamme asiakkaitamme esimerkiksi kehittämään materiaalivirtojen ympäristöystävällisyyttä. Uskomme, että transatlanttisella yhteistyöllä voi olla valtava merkitys kestävän kehityksen ja eettisen toiminnan edistämisessä."

Amcham Finlandin toimitusjohtaja Alexandra Pasternak-Jackson sanoo: "Olen ylpeä voidessani työskennellä jäsentemme ja sidosryhmiemme kanssa ja kasvattaa edelleen mahdollisuuksia kaupalliseen menestykseen, investointeihin, t&k-yhteistyöhön ja työpaikkojen luomiseen Atlantin molemmin puolin."

Suomi-liitteen artikkelit ovat kirjoittaneet Joseph P. Quinlanin, Senior Fellow at the Transatlantic Leadership Network ja Juho Kostiaisen, Senior Analyst, Nordea.

Käy osoitteessa www.amcham.fi tutustumassa Suomi-liitteeseen ja Transatlantic Economy 2021 -raporttiin tai rekisteröitymässä osallistuaksesi klo 16.00 alkavaan julkistustilaisuuteen.

Amcham Finland
Eteläranta 6 A 8
00130 Helsinki

We are an international business community taking care of inbound companies building their presence in the Finnish market and outbound companies entering the United States and beyond. Through business advocacy and public-private dialogue we work toimprove and internationalize the business environment in Finland, and launch Finnish brands into the U.S. market.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Amcham Finland

Kutsu tiedotusvälineille/medialle: Suomi Sijaintipaikkana -tutkimuksen tulosten julkistamiseen sekä vaalipaneeliin9.11.2018 12:58:02 EET | Kutsu

Tervetuloa Suomi Sijaintipaikkana -tutkimuksen tulosten julkistamistilaisuuteen kuulemaan, miten Suomessa sijaitsevien kansainvälisten yritysten johtajat näkevät Suomen liiketoimintaympäristön vahvuudet ja heikkoudet. Mikä on heidän arvionsa tulevaisuuden investointeihin ja työntekijämäärän kasvuun liittyen? Miten heidän näkemyksensä poikkeavat suomalaisten yritysten johtajien näkemyksistä ja ennusteista?