Viestintätehtävät moninkertaistuneet organisaatioissa poikkeustilan takia – digimuutoksen uskotaan jäävän pysyväksi
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä tekemän kyselyn mukaan viestinnän tehtävät ovat lisääntyneet organisaation sisällä merkittävästi COVID-19-pandemian vuoksi: 75 % kyselyyn vastanneista vastasi työn määrän lisääntyneen huomattavasti ja 24 % lisääntyneen jonkin verran. Tämä on edellyttänyt tiiviimpää vuorovaikutusta organisaation johdon kanssa (80 %). Pandemia on lisännyt viestintää ja vuorovaikutusta myös ulkoisten sidosryhmien kanssa hyvin paljon tai paljon (86 %). Kontaktit mediaan kasvoivat nekin. Vastaajista 15 %:lla hyvin paljon, 32 %:lla paljon ja 39 % kontaktit olivat pysyneet ennallaan.
Viestintätyön määrä on tutkimuksen mukaan siis kasvanut selvästi, mutta viestinnän resurssit puolestaan ovat pysyneet ennallaan. Vastaajista 5 %:n mukaan resursseja ei ole allokoitu lainkaan lisää, kun 8 %:lla puolestaan viestinnän resursseja oli lisätty.
-Vapaissa vastauksissa näkyy työn kuormitus, kova kiire ja vaikeus keksiä keinoja saavuttaa koko organisaatio viestinnällisesti. Vapaita vastauksia tuli tavallista runsaammin, Elina Melgin ProComista sanoo.
”Järkyttävä resurssipula”
Vastaajista vain 15 % sanoo, että muut työt eivät ole lainkaan jääneet kriisiviestinnän jalkoihin, 36 %:n mielestä muut työt ovat jonkin verran väistyneet. Tavanomaiset työt olivat väistyneet kriisin takia melko paljon (21 % vastaajista), paljon (20 %) tai erittäin paljon (8 %). Osa vastaajista kertoi organisaation viestinnän olevan ”äärirajoilla” kun apua ei ole voinut vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ostaa ulkopuolelta kuten ennen.
”Terveydenhuollon organisaationa olemme epidemian keskiössä. Olemme olleet jo lähes kaksi kuukautta kriisiviestintätilassa.”
”Aiemmin jo valmistellut suunnitelmat, sisällöt ja tapahtumat oli peruttava ja luotava uudet.”
”Kiire on lisääntynyt, viestittäväksi on tullut negatiivisia asioita, kuten lomautukset, tulosvaroitus.”
”Työn määrä on moninkertaistunut ja ylitöitä tehdään nyt paljon.”
”Valtavasti ad hoc -työtä.”
Muuttuvatko toimintatavat pysyvästi?
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet olivat joutuneet ottamaan etäyhteyden mahdollistavaa teknologiaa haltuun koronakriisin aikana. Yli puolet vastaajista sanoi viestintäihmisten auttaneen organisaatiota digiloikan ottamisessa.
”On ollut haastavaa polkaista pystyyn täysin uusia sisäisen viestinnän kanavia, kun henkilöstö on tottunut face-to-face -kokouksiin ja kontakteihin tarvittaessa.”
”Emme ole vielä keksineet keinoa, miten voisimme tavoittaa koko henkilöstön luontevasti kerralla - muutoin kuin sähköpostikirjeellä.”
Kysymykseen siitä, oliko organisaatiossa viestinnän arvo tullut paremmin näkyväksi, suurin osa vastasi viestinnän arvon näkyvyyden kasvaneen: 24 % erittäin paljon, 29 % paljon ja 29 % melko paljon. 7 % ei osannut sanoa, oliko arvostukseen tullut muutosta ja 1 % katsoi tilanteen pysyneen ennallaan.
Paluuta entiseen ei ole
Vastaajista 90 % oli sitä mieltä, että pandemian aiheuttamat muutokset organisaatioiden viestinnässä jäävät pysyviksi.
Keskitettyyn viestintään tottuneelle monikansalliselle yhtiölle muutos voi olla merkittävä.
”Globaalisti toimivassa yhtiössä on ollut pakko hoitaa viestintää entistä voimakkaammin paikallisesti, koska tilanne ja viranomaisohjeistukset eri maissa ja maantieteellisillä alueilla ovat niin erilaisia ja muuttuvat koko ajan.”
Tutkimuskutsu lähetettiin sähköpostitse 1059:lle ProCom ry:n verkoston johtavalle viestijälle (viestintäjohtajat, päälliköt, johtavat konsultit, toimistojen toimitusjohtajat) huhtikuussa 2020. Kyselyssä oli kaksi osaa, josta toinen koski pandemian vaikutuksia. Tämä tiedote koskee tätä osaa tutkimuksesta. Sähköpostikutsun lisäksi kyselyä levitettiin ProCom ry:n sosiaalisen median kanavissa jonkun verran. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 241. Tutkimuksen laativat tutkijat FT Laura Asunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta ja FT Elina Melgin ProComista.
Tutkimustuloksista lisää: http://procom.fi/wp-content/uploads/2020/04/Kysely-johtaville-viestij%C3%B6ille-4_2020-pandemia-1.pdf
Yhteyshenkilöt
Elina Melgin
0408211688
Laura Asunta
0408054962
Tietoja julkaisijasta
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryKasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI
+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Suomen Kulttuurirahaston Tiede & Taide -lehti ja Outokummun vuosikertomus palkittiin vuoden 2025 parhaina medioina4.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Organisaatioiden omia medioita palkittiin ProComin vuosittaisessa kilpailussa. Tuomaristo nosti esiin, että viestinnän vaikuttavuus perustuu sidosryhmien syvään ymmärtämiseen ja osuviin kanavavalintoihin.
Antti Oksanen jatkaa ProComin puheenjohtajana, hallitukseen neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa26.11.2025 08:22:58 EET | Tiedote
Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan 25.11. valinnut Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen jatkamaan hallituksensa puheenjohtajana. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Posti Oyj:n viestintäjohtaja Anna Bjarland, Järvenpään kaupungin viestintäjohtaja Heli Komulainen, Ammattiliitto Pron viestintäpäällikkö Salla Matilainen ja ABB Oy:n viestintäjohtaja Satu Perälampi. ProComin hallituksessa jatkavat Gia Forsman-Härkönen Koneelta, Hanna Leppäniemi S-Ryhmästä, Atte Palomäki AP Advisorysta, Anniina Sulku Woltista ja Tiina Tikander Perheyritysten liitosta. ProCom ry:n ja oy:n toimitusjohtajana toimii Jarno Forssell. ProComin hallituksen kokoonpanossa huomioidaan hakijoiden monipuolinen osaaminen ja tausta, jäsenkunnan rakenne sekä eri toimialojen edustavuus. Tänä vuonna hallitushaussa painotettiin erityisesti kokemusta viestintätiimien johtamisesta, talousviestinnän osaamista sekä kokemusta julkiselta sektori
Viestintäammattilaiset ovat ylpeitä omasta työstään, mutta alan tulevaisuus huolestuttaa yhä useampia29.10.2025 08:22:38 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan viestintäalan ammattilaiset tuntevat vahvaa ammattiylpeyttä, mutta kokevat samalla työn kuormittavana ja alan yhteiskunnallisen arvostuksen heikentyneen. Viestinnän resurssien väheneminen, globaalit kriisit, vihaisen puheen lisääntyminen ja jatkuvat yllätykset näkyvät viestinnän arjessa yhä enemmän.
Tutkimuskirja avaa strategisen viestinnän roolia yhteiskunnassa ja organisaatioissa9.6.2025 11:35:12 EEST | Tiedote
Miten viestinnällä rakennetaan kriisinkestävää yhteiskuntaa? Millaisia ovat digiajan propagandan eri ilmenemismuodot? Miten johtamisviestinnällä voidaan vahvistaa työyhteisön konfliktinhallintakyvykkyyttä? Muun muassa näitä ajankohtaisia kysymyksiä tarkastellaan ProComin tutkimuskirjasarjan ProComma Academicin uudessa julkaisussa Strateginen viestintä.
Työelämän ikäsyrjintää vastustava liike palkittiin vuoden viestintätekona5.6.2025 18:00:00 EEST | Tiedote
Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom on palkinnut 55 Rise and Shine -liikkeen vuoden viestintätekona. Vuoden johtajana palkittiin Varman toimitusjohtaja Risto Murto ja vuoden viestintäammattilaisena viestintäyrittäjä Laura Vuorio-Kuokka. Elämäntyöpalkinto myönnettiin Päivi Sihvolalle. Palkinnot jaettiin Finlandia-talossa järjestetyssä ProCom-päivässä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme