Vietä turvallinen joulu koiran kanssa

Joulun aika merkitsee monille herkuttelua pitkän kaavan mukaan, tuoksuvia kukkasia ja tunnelmallisia koristeita. Koirille monet ihmisten rakkaimmat jouluruoat voivat olla vaaraksi.
Kuva: Suomen Kennelliitto / Jukka Pätynen

Koirille eivät monet omistajien herkut sovi. Kinkkua ei sen suolaisuuden ja rasvaisuuden vuoksi kannata antaa koiralle, vaikka koira istuisi yhdessä isännän kanssa odottamassa sen paistumista. Kinkun tai siipikarjan luut eivät myöskään kuulu koiran kuppiin, ja kinkkuverkko kannattaa laittaa visusti roskiin koiran ulottumattomiin.

- Kinkun ahmiminen voi aiheuttaa monenlaisia vatsavaivoja ja jopa haimatulehduksen. Jos koira pääsee popsimaan kinkun verkkoineen päivineen, voi seurauksena olla hengenvaarallinen suolitukos. Jos kinkun luun syö, voi seurata vakava ummetus, joka voi vaatia hoitoa, varoittaa Suomen Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

Älä jätä ruokia jäähtymään paikkoihin, joista koira voisi ne vohkia.
Makeista herkuista tumma suklaa on vaarallisimpien joukossa.

- Tummaa suklaata voi pienempikin määrä saada aikaan myrkytyksen, ja suklaarasiat onkin hyvä pitää karvaisten kaverien ulottumattomissa, Lilja-Maula muistuttaa.

Herkkujen sijaan koiraa voi muistaa jouluna pitkillä lenkeillä, yhteisellä ajalla ja rapsuttelulla.

Joulun perinteiset kukkaset, kuten jouluruusu, joulutähti, hyasintti, amaryllis, ja marjakuusi ovat kaikki myrkyllisiä. Pennut ovat aikuisia koiria vallattomampia ja niitä kannattaa seurata tarkemmalla silmällä.

- Erityisesti kannattaa seurata pienten pentuja touhuja, etteivät ne pääse maistelemaan joulukukkia, tai koristeita.

Jos koira tulee yllättäen heikkovointiseksi, alkaa oksennella tai ripuloida, ota yhteyttä eläinlääkäriin. Suklaan aiheuttaman myrkytyksen oireet näkyvät ensimmäisten 4–24 tunnin kuluessa. Oireita ovat muun muassa oksentelu, tärinä, lisääntynyt virtsaaminen, vatsakivut sekä kouristelu.

Koiralta kiellettyjä ovat:

• ksylitoli
  • suklaa (etenkin tumma suklaa)
  • macadamiapähkinä
  • viinirypäleet ja rusinat
  • taikinat, joissa on hiivaa tai soodaa
  • kinkun paistorasva
  • useimmat joulukukat

Suomen Kennelliitto
viestintäasiantuntija
Tuuli Topelius
tuuli.topelius@kennelliitto.fi

Kuva: Suomen Kennelliitto / Jukka Pätynen

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.