DNA Oyj

Vihdoin kotiverkkojen haasteet historiaan uudenlaisen älyteknologian avulla – DNA lanseeraa käänteentekevän palvelun

Jaa
DNA lanseeraa kiinteän verkon modeemeihin uuden älyteknologiaan perustuvan DNA Nettipulssi -palvelun. Yleisimmät kodin verkkohaasteet johtuvat WiFi-verkosta, mutta niitä on ollut aiemmin haastava havaita. Palvelun avulla on mahdollista saada kodin langaton verkko huomattavasti laadukkaammaksi, sillä DNA Nettipulssi -palvelu muun muassa optimoi verkkoa ja antaa huonekohtaisia verkon parannusehdotuksia.

Kotiverkon käyttötarve ja siihen yhdistettävien laitteiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti, minkä vuoksi laadukkaan ja nopean verkon merkitys korostuu entisestään. Verkon tulee olla yhä toimintavarmempi esimerkiksi kasvaneen suoratoistopalvelukulutuksen, etätyön ja -koulun sekä pelaamisen vuoksi.

Verkon nopeuteen vaikuttaa merkittävästi kolme asiaa: nettiliittymä, modeemi ja langattoman verkon toiminta. Jos kiinteä kotiverkko pätkii, vaikka nettiliittymä ja modeemi ovat kunnossa, on syy yleisimmin huonosti toimiva kodin langaton verkko. Syyt voivat olla monenlaisia: laitteet vievät tarpeettoman paljon verkon kaistaa, modeemi on huonossa paikassa tai verkon signaali ei ole riittävä kaikissa huoneissa. Näin ollen kotiverkko voi takkuilla ja käyttäjän on vaikea ymmärtää, mistä vika johtuu – yleensä oletetaan, että ongelma on itse nettiyhteydessä, vaikka ongelmat johtuvat kodin WiFi-verkosta.

”DNA panostaa merkittävästi 4G-, 5G- ja valokuituverkkojen kehittämiseen. Verkkojen kehittyessä pullonkaulat siirtyvät kotiverkkoihin ja erityisesti heikosti toimiviin WiFi-verkkoihin. Haluamme laadukkaiden yhteyksien lisäksi tarjota asiakkaillemme keinoja saada entistä toimivampi kotiverkko. DNA Nettipulssi -palvelu parantaa huomattavasti langattoman verkon toimintaa, sillä se ratkoo automaattisesti kotiverkon haasteita ja helpottaa asiakkaitamme havaitsemaan ongelmakohdat, joihin käyttäjä voi itse vaikuttaa. Näin ollen asiakkaamme voivat keskittyä itselle tärkeisiin asioihin netistä murehtimisen sijaan”, kertoo DNA:n laajakaista- ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

Kiinteän verkon modeemeissa toimiva DNA Nettipulssi -palvelu analysoi verkon toimintaa, tunnistaa kotiverkon ongelmakohtia ja optimoi automaattisesti laitteiden välistä verkon käyttöä. Oman kotiverkon parannusehdotukset välittyvät asiakkaalle Oma DNA -sovelluksen kautta. Myös muiden operaattoreiden asiakkaat voivat hyödyntää DNA Nettipulssin tarjoamia verkon parannusvinkkejä ilmaiseksi selaimen avulla.

Miten DNA Nettipulssi -palvelun saa käyttöönsä

Ilmainen DNA Nettipulssi -palvelu tulee käyttöön 17.2. alkaen kaikkiin DNA:lla myynnissä oleviin DNA:n kiinteän verkon modeemeihin. Lisäksi palvelu tulee samaan aikaan saataville yli 170 000 DNA:n asiakkaalle, joiden modeemit tukevat uutta älyteknologiaa.

”Jos haluaa toimivan laajakaistan kotiin, on ymmärrettävä, että uuteen verkkoteknologiaan vaihtaminen ei auta mitään päätelaitteen ollessa vanhentunut. Ajanmukaisella päätelaitteella käyttäjä varmistaa, että laite saa tarvittavat päivitykset, on tietoturvallinen, sisältää uusimmat teknologiat ja on yhteensopiva muiden uusien laitteiden kanssa”, Haikonen täsmentää.

Lisätietoa DNA Nettipulssista ja modeemeista: www.dna.fi/nettipulssi.

Lisätietoja medialle:
johtaja Jarno Haikonen, DNA Oyj, laajakaista ja tv -liiketoiminta, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi 
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

Avainsanat

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Onko 9%&GR hyvä salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvistä salasanakäytännöistä maailman salasanapäivän aattona30.4.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Torstaina 1.5.2025 vietetään vapun lisäksi maailman salasanapäivää, jonka tarkoitus on muistuttaa paremmista salasanakäytännöistä. Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.

Is 9%&GR a good password? DNA’s information security expert gives a reminder of good password habits on the eve of World Password Day30.4.2025 08:55:00 EEST | Press release

Thursday, May 1, 2025, will be – in addition to May Day – World Password Day, that promotes better password habits. It is a common misconception that a password should look cryptic in order for it to provide protection. According to DNA’s information security expert, this notion is outdated, as new methods are easily able to decrypt short passwords even if they contain special characters in a vague order.

Espanjan ja Portugalin sähkökatkot herättivät kysymyksiä – näin käy viestintäverkoille Suomessa, jos sähköt katkeavat29.4.2025 13:30:00 EEST | Tiedote

Espanjan ja Portugalin sähköt katkesivat laajasti tämän viikon maanantaina. Mediatietojen perusteella kyse oli ainakin Espanjassa maan historian pahimmasta sähkökatkosta. Katko kesti paikoin jopa lähes 20 tuntia. Esimerkiksi kodinkone-, liikenne-, valaistus- ja maksupääteongelmien lisäksi myös viestintäverkoissa syntyi katkon vuoksi suuria haasteita. Miten Suomen viestintäverkoille käy sähkökatkon sattuessa? DNA:n asiantuntija kertoo.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye