Vihdoin kotiverkkojen haasteet historiaan uudenlaisen älyteknologian avulla – DNA lanseeraa käänteentekevän palvelun

DNA lanseeraa kiinteän verkon modeemeihin uuden älyteknologiaan perustuvan DNA Nettipulssi -palvelun. Yleisimmät kodin verkkohaasteet johtuvat WiFi-verkosta, mutta niitä on ollut aiemmin haastava havaita. Palvelun avulla on mahdollista saada kodin langaton verkko huomattavasti laadukkaammaksi, sillä DNA Nettipulssi -palvelu muun muassa optimoi verkkoa ja antaa huonekohtaisia verkon parannusehdotuksia.

Kotiverkon käyttötarve ja siihen yhdistettävien laitteiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti, minkä vuoksi laadukkaan ja nopean verkon merkitys korostuu entisestään. Verkon tulee olla yhä toimintavarmempi esimerkiksi kasvaneen suoratoistopalvelukulutuksen, etätyön ja -koulun sekä pelaamisen vuoksi.

Verkon nopeuteen vaikuttaa merkittävästi kolme asiaa: nettiliittymä, modeemi ja langattoman verkon toiminta. Jos kiinteä kotiverkko pätkii, vaikka nettiliittymä ja modeemi ovat kunnossa, on syy yleisimmin huonosti toimiva kodin langaton verkko. Syyt voivat olla monenlaisia: laitteet vievät tarpeettoman paljon verkon kaistaa, modeemi on huonossa paikassa tai verkon signaali ei ole riittävä kaikissa huoneissa. Näin ollen kotiverkko voi takkuilla ja käyttäjän on vaikea ymmärtää, mistä vika johtuu – yleensä oletetaan, että ongelma on itse nettiyhteydessä, vaikka ongelmat johtuvat kodin WiFi-verkosta.

”DNA panostaa merkittävästi 4G-, 5G- ja valokuituverkkojen kehittämiseen. Verkkojen kehittyessä pullonkaulat siirtyvät kotiverkkoihin ja erityisesti heikosti toimiviin WiFi-verkkoihin. Haluamme laadukkaiden yhteyksien lisäksi tarjota asiakkaillemme keinoja saada entistä toimivampi kotiverkko. DNA Nettipulssi -palvelu parantaa huomattavasti langattoman verkon toimintaa, sillä se ratkoo automaattisesti kotiverkon haasteita ja helpottaa asiakkaitamme havaitsemaan ongelmakohdat, joihin käyttäjä voi itse vaikuttaa. Näin ollen asiakkaamme voivat keskittyä itselle tärkeisiin asioihin netistä murehtimisen sijaan”, kertoo DNA:n laajakaista- ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

Kiinteän verkon modeemeissa toimiva DNA Nettipulssi -palvelu analysoi verkon toimintaa, tunnistaa kotiverkon ongelmakohtia ja optimoi automaattisesti laitteiden välistä verkon käyttöä. Oman kotiverkon parannusehdotukset välittyvät asiakkaalle Oma DNA -sovelluksen kautta. Myös muiden operaattoreiden asiakkaat voivat hyödyntää DNA Nettipulssin tarjoamia verkon parannusvinkkejä ilmaiseksi selaimen avulla.

Miten DNA Nettipulssi -palvelun saa käyttöönsä

Ilmainen DNA Nettipulssi -palvelu tulee käyttöön 17.2. alkaen kaikkiin DNA:lla myynnissä oleviin DNA:n kiinteän verkon modeemeihin. Lisäksi palvelu tulee samaan aikaan saataville yli 170 000 DNA:n asiakkaalle, joiden modeemit tukevat uutta älyteknologiaa.

”Jos haluaa toimivan laajakaistan kotiin, on ymmärrettävä, että uuteen verkkoteknologiaan vaihtaminen ei auta mitään päätelaitteen ollessa vanhentunut. Ajanmukaisella päätelaitteella käyttäjä varmistaa, että laite saa tarvittavat päivitykset, on tietoturvallinen, sisältää uusimmat teknologiat ja on yhteensopiva muiden uusien laitteiden kanssa”, Haikonen täsmentää.

Lisätietoa DNA Nettipulssista ja modeemeista: www.dna.fi/nettipulssi.

johtaja Jarno Haikonen, DNA Oyj, laajakaista ja tv -liiketoiminta, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA ja Kasvu Open jatkavat yhteistyötä yrittäjien digitaalisten valmiuksien tukemiseksi23.2.2021 10:15:00 EETTiedote

DNA ja Kasvu Open ovat sopineet jatkavansa yhteistyötään, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia kasvuyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja vahvistamaan kasvuaan. Digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen on DNA:lle kantava teema kumppanuuksien valinnassa, ja yhdessä Kasvu Openin kanssa DNA voi tehokkaasti edistää yrittäjien digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia.

Challenges of home networks are finally history with new kind of smart technology – DNA launches a revolutionary service16.2.2021 14:00:00 EETPress release

DNA is launching a new DNA Nettipulssi service based on smart technology for fixed-network modems. The most common home network challenges result from WiFi, but they have been difficult to detect in the past. The service makes it possible to considerably enhance the quality of the wireless network in your home, as it optimises the network and provides room-specific network improvement suggestions, among other things.

Turussa jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Näin verkko on laajentunut kaupungissa reilun vuoden aikana10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Turussa jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: joulukuussa avattiin jo Turun sadas DNA:n 5G-tukiasema. Turun 5G-valloitus lähti liikkeelle vuotta aiemmin joulukuussa 2019 kaupungin keskustan liepeiltä, kun ensimmäinen, Nummen ja Itäharjun kaupunginosia palveleva tukiasema otettiin käyttöön. Sen jälkeen peitto Turussa ja sen ympäristössä on tihentynyt niin, että Maskusta voi nyt ajella Armonlaaksoon tai Naantalista Kaarinaan poistumatta 5G-alueelta.

Tampereella jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Verkko kattaa ratikan reitin lähes kokonaan – näin rakentaminen on edennyt10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Tampereella jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: tammikuussa avattiin jo Tampereen sadas DNA:n 5G-tukiasema. Tampereen 5G-valloitus lähti liikkeelle joulukuussa 2019 kaupungin läntisimmistä osista, kun ensimmäinen tukiasema otettiin käyttöön Kalkussa. Sen jälkeen peitto on tihentynyt Tampereella ja sen ympäristössä niin, että Hakametsästä voi nyt ajella aina Nokialle tai Ylöjärvelle asti poistumatta 5G-alueelta. Myös loppukesästä avattavan ratikan reitti on lähes kokonaan 5G-peiton alla.