Vihreät joukkovelkakirjalainat yritysten suosiossa - taustalla sijoittajien kasvanut mielenkiinto

Hinta tai sääntely eivät ole tärkeimpiä syitä vihreän joukkovelkakirjalainan liikkeeseen laskemiselle. Eurooppalaisille joukkovelkakirjan liikkeeseenlaskijoille tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeimmiksi syiksi nousevat parempi näkyvyys, sijoittajien lisääntynyt mielenkiinto sekä aiempaa monimuotoisempi ja pitkäjänteisempi sijoittajakunta.

Laajempi sijoittajapohja, rahoitusstrategisen näkyvyyden lisääntyminen, kiinteämmät sidosryhmäsuhteet ja yrityksen uuden liiketoiminnan vauhdittaminen ovat pääasiallisia vetureita vihreiden joukkovelkakirjalainojen liikkeeseen laskun suosiolle, toteaa Climate Bonds Initiativen (CBI) teettämä tuore Green Bond Treasurer -tutkimus.

”Tutkimus todentaa sen, minkä käytännössä olemme havainneet: Vihreistä joukkovelkakirjalainoista puhutaan julkisuudessa perinteisiä instrumentteja enemmän, ja niiden nauttima myönteinen sijoittajahuomio on jatkuvasti kasvamaan päin. Laajempi sijoittajapohja lisää liikkeeseenlaskijoille tiettyä toimeenpanovarmuutta, myös volatiileissa markkinaolosuhteissa, ja tuo myös joustavuutta esimerkiksi velkakirjan eräpäivän valintaan. Läpinäkyvyys ja vihreys lisäävät sijoittajien mielenkiintoa, ja kasvanut kysyntä puolestaan vaikuttaa usein myönteisesti hintatasoon”, toteaa Jenni Tuomaala, Danske Bankin Suomen velkapääomamarkkinatransaktioista vastaava johtaja.

”Vihreisiin joukkovelkakirjoihin sijoittavat sijoittajat ovat perinteisesti myös hyvin pitkäjänteisiä ja kauaskatseisia toiminnassaan. He ovat aidon kiinnostuneita, mihin joukkovelkakirjalainalla kerättyjä varoja käytetään ja miten niiden käytöstä raportoidaan, ja käyvät siksi aktiivista dialogia liikkeeseen laskevien yhtiöiden kanssa niin markkinointi- kuin juoksuaikavaiheessakin” Tuomaala jatkaa.

Tutkimuksen mukaan monet yritykset kokivat vihreät joukkovelkakirjalainat välineeksi konkretisoida ja näyttää todeksi jo olemassa olevat vastuullisuustavoitteensa. Rahoitusjärjestely vihreän rahoitusstrategian osana sitoo yhtiön myös tällä tavalla esimerkiksi ympäristötavoitteisiin ja tekee tavoitteiden saavuttamisen seurannasta strukturoidumpaa. Toiset liikkeeseenlaskijat puolestaan kertovat vihreän emission itsessään olleen sysäys uudelle kestävän kehityksen tavoitteet täyttävälle toiminnalle organisaatiossa ja jopa synnyttäneen uusia, vihreitä liiketoiminnallisia aihioita.

Danske Bank -konserni on Pohjois-Euroopan suurin vihreiden joukkovelkakirjalainojen liikkeeseenlaskija. Vihreät joukkovelkakirjat mahdollistavat vihreät ja kestävyystavoitteisiin sidotut lainat. Vuoden 2019 aikana myönsimme joukkovelkakirjojen avulla yritysasiakkaillemme yli 930 miljoonan euron arvosta vihreitä lainoja hankkeisiin, joiden ansiosta hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet yli 532 000 tonnia.

Lisätiedot: Jenni Tuomaala, velkapääomamarkkinatransaktioista vastaava johtaja, Danske Bank, p. +358 (0) 45 146 7588, jenni.tuomaala@danskebank.fi

Tutkimuksen pääkohdat

• 98 % vastaajista sanoi, että vihreä joukkovelkakirjalaina houkutteli uusia sijoittajia.
    Useimmin mainittuja etuja olivat 1) entistä monimuotoisempi sijoittajakunta, joka mahdollistaa joustavan joukkovelkakirjalainojen koon kasvattamisen myöhemmässä vaiheessa tai uusien joukkovelkakirjojen liikkeeseenlaskun, 2) aiempaa pitkäjänteisempi ja pysyvämpi sijoittajakunta ja 3) parantunut rahoitusstrateginen näkyvyys.
  • 91 % vastaajista sanoi, että vihreä joukkovelkakirjalaina sitouttaa sijoittajat tavanomaista joukkovelkakirjalainaa tehokkaammin. Sijoittajat haluavat tietää muun muassa siitä, mihin tuotot käytetään, miten toiminta kehittyy ja miten siitä raportoidaan. Tämän vuoropuhelun seurauksena sijoittajan suhde sijoituskohteeseen on tiiviimpi ja sille halutaan myös jatkuvuutta.
  • 88 % vastaajista ilmoitti aikovansa laskea liikkeeseen enemmän vihreitä joukkovelkakirjalainoja, kun taas 15 % vastaajista ilmoitti kasvattavansa nykyisen, olemassa olevan joukkovelkakirjalainansa kokoa. Tämä vahvistaa sen, että vihreät joukkovelkakirjalainat koetaan positiivisina. Yleisimmin mainitut edut toistuvan vihreän joukkovelkakirjamarkkinan hyödyntämisen kontekstissa olivat vakiintunut sijoittajapohja ja parempi näkyvyys markkinaan.
  • 84 % otoksen vihreistä joukkovelkakirjalainoista on noteerattu julkisesti/listattu vähintään yhdessä pörssissä. Useimmin mainittu syy julkiselle noteeraukselle oli näkyvyys, sijoittajille luodun kuvan ja luotettavuuden lisäksi.
  • Yli kaksi kolmasosaa vastaajista (70 %) sanoi, että vihreiden joukkovelkakirjalainojen kysyntä ylitti vastaavien tavallisten vaihtoehtojen kysynnän.
  • Lisäksi tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kun ilmastoriskit muuttuvat taloudellisiksi riskeiksi, yritysten, etenkin heikosti integroituneiden yritysten, on ryhdyttävä järjestelmällisiin toimiin näiden riskien hallitsemiseksi – sekä tuottojen että maineen suojelemiseksi. Vihreät joukkovelkakirjat ovat rahoitusvälineenä helposti ymmärrettäviä ja läpinäkyviä ja siksi omiaan rahoittamaan muutosta kohti kestävämpää liiketoimintaa.

Lisätiedot tutkimuksesta

Green Bond Initiativen teettämä Green Bond Treasurer -tutkimus perustuu 86 rahoitusjohtajan haastatteluun. Se paljastaa yritysten kokemukset vihreisiin liikkeeseenlaskuihin liittyen etuineen ja haasteineen.

Danske Bank tukee tutkimusta yhdessä Luxemburgin pörssin kanssa.

Lue koko tutkimusraportti täällä: https://danskeci.com/ci/news-and-insights/archive/2020/cbi-treasurer-report

Danske Bankin ja Green Bond Initiative -kumppanuus

Danske Bank on ainoana pohjoismaisena pankkina Climate Bonds Initiativen (CBI) yhteistyökumppani. Kumppanuuden tavoitteena on vahvistaa markkinoiden tietämystä vihreistä joukkovelkakirjoista. Vuonna 2019 tehty Green Bond European Investor -tutkimus ja 2020 toteutettu Green Bond Treasurer -tutkimus ovat molemmat syntyneet tämän yhteistyön tuloksina.

CBI on johtava kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka pyrkii edistämään investointeja hankkeisiin ja kohteisiin, jotka mahdollistavat siirtymisen hiilineutraaliin ja ilmastonmuutosta hillitsevään talouteen.