Vihreät nuoret ei hyväksy suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista!

Uhanalainen susi on Keskustan tähtäimessä, mutta Vihreät nuoret tyrmäävät ministeri Lepän esityksen suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta.

Vihreät nuoret ei hyväksy suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista! Keskustan Jari Lepän johdolla maa- ja metsätalousministeriön tekemä esitys susien metsästämisestä on hallitusohjelman ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön vastainen, sillä se heikentäisi luonnon monimuotoisuutta.

“Susi kuuluu Suomen luontoon, mutta tällä hetkellä laji on uhanalainen. Susikannan suojelun tason arviointi on vielä kesken, eikä maa- ja metsätalousministeriöllä ole ajantasaista tietoa siitä, kestääkö susikanta metsästystä. Parasta susikannan hoitamista olisi sen suojeleminen”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Suomalainen susiviha perustuu myytteihin. Susi ei ole vahingoittanut ihmistä Suomessa yli kahteensataan vuoteen. Perusteeton susipelko ei ole syy sallia suden metsästystä. Olen iloinen, etteivät omat vanhempani siirtäneet susipelkoa eteenpäin, vaikka suden jälkiä löytyi omankin koulumatkani varrelta”, kertoo puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Väite siitä, että susien ampuminen saisi ihmiset suhtautumaan niihin positiivisemmin, on täysin absurdi. Ampumalla vain tuhoamme yhden uhanalaisimmista lajeistamme. Toisin kuin monesti väitetään, tutkimuksissa on osoitettu, että susien kannanhoidollinen metsästys on jopa lisännyt niistä aiheutuneita kotieläinvahinkoja, kun lauman luontainen metsästyskyky on heikentynyt. Sudet tulisi siis jättää rauhaan jatkossakin”, summaavat puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vasemmistonuoret ja Vihreät nuoret: Hallituksen on turvattava karjalan kielen tulevaisuus24.11.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Marinin hallituksen hallitusohjelman mukaista kielipoliittista ohjelmaa on nyt valmisteltu useampi kuukausi, ja se on loppusilauksia vaille valmis. Ohjelma on tarkoitus hyväksyä vielä tämän vuoden puolella. Karjalaiset ovat odottaneet paljon kielipoliittiselta ohjelmalta, sillä se on ollut ensimmäinen kädenojennus Suomen valtiolta, jolla pitkäaikaista elvyttämistyötä voitaisiin viedä eteenpäin. Ohjelmasta tihkuneet tiedot ovat kuitenkin johtaneet pettymykseen. Vaikuttavien toimien sijaan ohjelma on sisällöltään jäämässä pitkälti kauniiksi sanahelinäksi, jolla voidaan seuraavat vuodet kuitata viestit siitä, ettei karjalan kielen elvytyksen puolesta tehdä mitään. “Asiantuntijoiden ja karjalaisen yhteisön kuulemisen sijaan työryhmä ja päättäjät ovat lakaisemassa karjalaisten oikeudet saman maton alle, josta ne tänä vuonna hetkeksi esiin kaivettiin. On surullista, että vuodesta toiseen kuulemme vain juhlapuheita yleisestä tahtotilasta, teemme kirjauksia puolueiden ohjelmapapereihin ja istu

Vihreät nuoret vaatii panostuksia mielenterveyspalveluihin ja terapiatakuun edistämiseen22.11.2021 13:00:40 EET | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii panostuksia mielenterveyspalveluihin ja terapiatakuun edistämiseen. Nyt hallituksen esittämässä hoitotakuussa terapiatakuu ei toteudu. Samalla kun nousemme koronakriisistä ja palaamme uuteen normaaliin, on aika tunnistaa ja kohdata pandemian aikana entisestään kärjistyneet mielenterveysongelmat. “Mielenterveysongelmat ovat olleet suuresti nousussa koronakriisin aikana. Korona on lisännyt esimerkiksi nuorten ja erityisesti opiskelijoiden yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia. Tilastot kertovat meille, että jo ennen koronaa mielenterveysongelmat ovat olleet hälyttävällä tasolla, mutta korona on pahentanut tilannetta entisestään. Koronakriisistä toivuttaessa on huolehdittava, että toivumme myös mielenterveyskriisistä”, muistuttaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Terapiatakuu ei ratkaise kaikkia haasteita liittyen mielenterveyspalveluiden saatavuuteen, mutta on iso ja tärkeä osa laajempaa kokonaisuutta. Viimeistään korona on herättänyt laajemmin yhteiskunnan ymmärtäm

Vihreät nuoret tuomitsee Suomen linjan äänestää EU:n kestävän rahoituksen taksonomiaa vastaan17.11.2021 17:50:48 EET | Tiedote

Demarit, Keskusta ja RKP ovat linjanneet, että Suomi tulee äänestämään EU:n kestävän rahoituksen taksonomiaa vastaan. EU:n taksonomia määrittää kriteerit, joiden avulla ilmastokriisiä ja luontokatoa hilitsevät hankkeet saisivat helpommin rahoitusta. “Keskusta, SDP ja RKP ovat ostaneet metsäteollisuuden lobbauksen siitä, että taksonomian luontokatoa hillitsevät toimet olisivat uhka suomalaiselle metsäteollisuudelle. Samalla metsäteollisuus kuitenkin korostaa, kuinka kestävää suomalainen metsänhoito on. Tämä on ristiriitaista,” ihmettelee puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Suomen tulee olla edelläkävijä ympäristökriisien ratkomisessa. Nyt valittu linja asettaa kyseenalaiseen valoon presidentti Niinistön puheet Glasgow:n ilmastokokouksessa Suomen kestävästä metsänhoidosta. Miksi siis nyt koetaan tarvetta estää metsien kestävyyskriteerien määrittely?”, kysyy puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Suomen nyt valittu linja ei muuta äänestyksen tulosta, sillä valtaosa EU-maista on taksonomian puolella.