Vihreät nuoret ei hyväksy suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista!

Uhanalainen susi on Keskustan tähtäimessä, mutta Vihreät nuoret tyrmäävät ministeri Lepän esityksen suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta.

Vihreät nuoret ei hyväksy suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista! Keskustan Jari Lepän johdolla maa- ja metsätalousministeriön tekemä esitys susien metsästämisestä on hallitusohjelman ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön vastainen, sillä se heikentäisi luonnon monimuotoisuutta.

“Susi kuuluu Suomen luontoon, mutta tällä hetkellä laji on uhanalainen. Susikannan suojelun tason arviointi on vielä kesken, eikä maa- ja metsätalousministeriöllä ole ajantasaista tietoa siitä, kestääkö susikanta metsästystä. Parasta susikannan hoitamista olisi sen suojeleminen”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Suomalainen susiviha perustuu myytteihin. Susi ei ole vahingoittanut ihmistä Suomessa yli kahteensataan vuoteen. Perusteeton susipelko ei ole syy sallia suden metsästystä. Olen iloinen, etteivät omat vanhempani siirtäneet susipelkoa eteenpäin, vaikka suden jälkiä löytyi omankin koulumatkani varrelta”, kertoo puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Väite siitä, että susien ampuminen saisi ihmiset suhtautumaan niihin positiivisemmin, on täysin absurdi. Ampumalla vain tuhoamme yhden uhanalaisimmista lajeistamme. Toisin kuin monesti väitetään, tutkimuksissa on osoitettu, että susien kannanhoidollinen metsästys on jopa lisännyt niistä aiheutuneita kotieläinvahinkoja, kun lauman luontainen metsästyskyky on heikentynyt. Sudet tulisi siis jättää rauhaan jatkossakin”, summaavat puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.