Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ryVihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry

Vihreät nuoret ja Demarinuoret: Kuuttien turhat pyydyskuolemat on ehkäistävä!

Vihreät nuoret ja Demarinuoret vaativat verkkokalastuskieltoa saimaannorpan levinneisyysalueille Saimaalla norppien suojelemiseksi!

Kuva: Vihreät nuoret ja Demarinuoret

Maa- ja metsätalousministeriön Saimaannorppa ja kalastus -työryhmän loppuraportti julkaistiin alkuvuodesta 2021. Työryhmä teki lisäksi kymmeniä uusia toimenpide-esityksiä, joiden tavoitteena on yhtäältä turvata norppakannan kasvu, että mahdollistaa kalastustoiminta.

“Kiitämme suuresti siitä, että rajoitusaluetta esitetään laajennettavaksi. Kannamme kuitenkin suurta huolta siitä, ovatko toimet aidosti riittäviä. Esimerkiksi verkkokalastuskiellon pituuteen ei tällä erää esitetä muutoksia”, toteaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi

“Verkkokalastuskiellon pidentäminen vähintään heinäkuun loppuun saakka mahdollistaisi kevään kuuttien kasvamisen riittävän isoiksi, jolloin verkkokalastamisesta ei ole niille enää uhkaa. Verkkoihin kuolee eniten kuutteja juuri heinäkuussa”, vaatii Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

“Saimaannorppa on Suomen ainoa kotoperäinen nisäkäs. Saimaannorppa on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja uhanalaisuus on seurausta ihmisen toiminnasta. Saimaannorppien säilyminen onkin meidän suomalaisten vastuulla ja on kestämätöntä että joka vuosi kuutteja hukkuu kalastajien verkkoihin,” muistuttaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä

Pitkäjänteinen suojelutyö ja norpille vaarallisten kalastusmuotojen rajoittaminen ovat tuottaneet viime vuosikymmeninä tulosta ja norppakanta on kasvanut 2000-luvulla yli 400 yksilöön, kiitos erilaisten suojelutoimien kuten kalastusrajoitusten. Hyvää kehitystä uhkaa kuitenkin ilmastonmuutoksen lisäämät vähälumiset talvet jotka ovat aiheuttaneet norpan lisääntymiselle haasteita.

“Jokainen verkkoon hukkunut kuutti on tragedia, etenkin kun kuolemat ovat vältettävissä käyttämällä norppaturvallisia kalastusvälineitä ja välttämällä verkkokalastusta keväällä ja kesällä. Monet ammattikalastajat ovat tämän siirtymän jo tehneet, eikä mikään estä myös vapaa-ajan kalastajiavapaa-ajan kalastajia toimimaan samoin. Verkkokalastuskiellon laajentamisella on laaja kannatusta ja tämän tahtotilan tulee näkyä myös eduskunnassa”, päättävät puheenjohtajat.

Lisätietoja:

Pinja Perholehto
Demarinuorten puheenjohtaja
pinja.perholehto@demarinuoret.fi, 0400596521

Brigita Krasniqi, 0451312554
Peppi Seppälä, 0407217912
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtajat
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Kuva: Vihreät nuoret ja Demarinuoret

Vihreät nuoret vaatii hallitusta evakuoimaan Suomessa asuvien afgaanien perheenjäsenet Afganistanista ja lopettamaan pakkopalautukset Afganistaniin16.8.2021 12:45:20 EEST | Tiedote

“Ääri-islamistinen Taliban-järjestö on vallannut Afganistanin pääkaupungin Kabulin ja valta Afganistanissa on vaihtunut. Talibanin valtaannousu tulee lisäämään erityisesti naisiin ja vähemmistöihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia. Taliban ei salli naisten liikkumista yksin ulkona, eikä koulunkäynti ole sallittua yli 10-vuotiaille tytöille. Myöskin miehet pakotetaan tottelemaan Talibania väkivallan uhalla. Etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja ulkomaiden palvelukseen työskennelleet ovat vaarassa menettää henkensä”, painottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Tällä hetkellä perheenyhdistämistä on mahdollista hakea ainoastaan Suomen Delhin suurlähetystöstä Intiasta, mutta koronapandemian vuoksi Afganistanista ei ole päässyt laillisesti Delhiin lähes puoleentoista vuoteen. Perheenyhdistäminen ei käytännössä ole ollut mahdollista tänä aikana. Samalla Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Myös ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet pakkopalautuksia Afganistaniin”, m

Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan1.7.2021 15:04:46 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vihreät nuoret ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto: Saamen kielten opetusta parannettava kunnissa!21.4.2021 11:48:26 EEST | Tiedote