Vihreät nuoret: Kouluihin tarvitaan mielenterveyden ensiapua!

Vihreät nuoret vaatii mielenterveyden ensiapukoulutuksen käyttöönottoa kaikkiin kouluihin. Kenen tahansa mieli voi järkkyä, joten on tärkeää, että ympärillä olevat ihmiset osaavat tarvittaessa varautua mielenterveysongelmiin ensiavun keinoin.

Vihreiden nuorten tasa-arvoiset puheenjohtajat Amanda Pasanen (vasemmalla) ja Brigita Krasniqi (oikealla).

“Vihreiden nuorten valtuutettu Alviina Alametsä on jo jättänyt aloitteen mielenterveyden ensiapukurssista Helsingissä. Opetamme jo kouluissa hoitamaan hypotermiaa sekä pyörtyneitä ihmisiä. Meidän tulisi opettaa myös kuinka hakea apua mielenterveysongelmiin, auttaa ystävää hakeutumaan avun piiriin tai kuinka rauhoittaa paniikkikohtauksen saanutta työkaveria”, toteaa puheenjohtaja Amanda Pasanen.

“Mielenterveyden ensiapukoulutus lisäisi mielenterveyden näkyvyyttä yhteiskunnassa ja toisi mielenterveyden häiriöt helpommin lähestyttäväksi. On aika laajentaa terveydentilaan kohdistuvia asenteita koskemaan myös mielen hyvinvointia, ja saattaa mielenterveyden hoitaminen ja ensiapu osaksi yksilön kokonaisvaltaisen terveyden tukemista”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Mielenterveyskeskustelussa ei ole kyse vain tabujen purkamisesta, vaan myös rakenteiden muuttamisesta. Tarvitsemme matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, nopeampaa hoitoonpääsyä ja yhteiskunnallista panostusta mielenterveystyöhön. Mielenterveyspalveluiden resursseja on lisättävä ja terapiatakuu toteutettava. Ammattiavun kysynnän ja tarjonnan tasaamiseksi psykoterapiakoulutus tulisi saattaa maksuttomaksi ja matalan kynnyksen mielenterveyskeskuksia perustaa kuntiin”, päättävät Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajat Amanda Pasanen ja Brigita Krasniqi.

Vihreiden nuorten liittokokous: Asepalvelus uudistettava vapaaehtoiseksi ja syrjimättömäksi22.11.2020 11:43:01 EETTiedote

Vihreät nuoret vaatii liittokokouksessaan suomalaisen asepalveluksen kehittämistä vapaaehtoisuuteen ja sukupuolien yhdenvertaiseen kohteluun perustuvaksi. Vihreiden nuorten uudessa asepalvelusmallissa esitetään keinoja, joilla asepalvelus uudistetaan vastaamaan nykyaikaa. Moniin Vihreiden nuorten mallin uudistuksiin voidaan nykytilanteessa siirtyä nopeallakin aikataululla.