Vihreät nuoret palkitsi aktiivejaan liittokouksessa Oulussa

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton liittokokous oli viikonloppuna koolla Oulussa. Kokouksessa palkittiin liiton aktiivisia toimijoita.

Vuoden yhteisöllisyysteko -palkinto jaettiin Helsingin nuorille vihreille kuntavaaliehdokkaille Sateenkaarisuojatie-tempauksesta. Helsingin vihreät nuoret ehdokkaat aloittivat kuntavaalitempauksen piirtämällä sateenkaaria ympäri kaupunkia nostaen sateenkaarivähemmistöjen oikeuksia kuntavaalien alla! Ilmiö levisi ympäri Suomea Vihreiden nuorten ehdokkaiden tempaukseksi, ja sateenkaaret värittivät katukuvaa monissa kaupungeissa.

Lahden vihreiden nuorten puheenjohtaja Jasmin Tuomi sai tunnustuksen Vuoden viestintäteosta. Tuomi on tehnyt upeaa ja onnistunutta poliittista viestintää niin omissa- kuin Lahden vihreiden nuorten sosiaalisen median kanavissa. Tuomi on käyttänyt monipuolisesti Instagramia ja ottanut haltuun myös YouTuben, joka on monella vihreällä jo pitkään ollut tavoitteena. Tuomen viestintä on ollut informatiivista ja samaan aikaan visuaalisesti kiinnostavaa. Hän on onnistunut luomaan itselleen tunnistettavan somebrändin.

Vuoden järjestöllinen teko oli Kuopion vihreiden nuorten Maksuton ehkäisy säilytettävä -kampanja. Maksuton ehkäisy on ollut jo pitkään Vihreiden nuorten tavoite, ja monessa kunnassa maksuton ehkäisy on edennyt nimenomaan vihreiden valtuutettujen toimesta. Kuopiossa oltiin lakkauttamassa maksuton ehkäisy, ja siksi Kuopion vihreät nuoret tarttuivat toimeen puolustamaan nuorten seksuaalioikeuksia. Kuopion kaupunginhallitus päätti säilyttää maksuttoman ehkäisyn nuorille.

Vuoden poliittisena tekona palkittiin Helgan vihreät heidän hienosta menestyksestään edustajistovaaleissa. Helgan vihreät ja vihreämieliset opiskelijat päättivät edustajistovaalien alla perustaa oman vihreän listan. Tulos oli erinomainen: Helgan vihreät oli opiskelijakunnan kolmanneksi suurin lista. He saivat kaksi varsinaista edustajaa sekä yhden varaedustajan. Vihreät nuoret ovat jo pitkään halunneet laajentaa toimintaansa enemmän myös AMK-kentälle. Helgan vihreiden menestys osoitti, että myös ammattikorkeakoulujen piirissä on paljon kysyntää vihreille arvoille.