Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.

– Yhdet haluavat purkaa hyvinvointivaltiota, toiset haluavat museoida sen muuttumattomaksi. Maailma muuttuu, mutta hyvinvointivaltiolle on edelleen iso tarve. Meidän mielestämme hyvinvointivaltiota on sekä puolustettava että uudistettava. Tässä on tärkeää hyödyntää alan ammattilaisten osaamista sekä varmistaa, että henkilöstöä on riittävästi ja palveluiden kehitystyössä kuullaan esimerkiksi hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja pelastajia, Suomela toteaa.

Vihreiden aluevaaliohjelma painottaa ennaltaehkäisevän työn tärkeyttä.

–  Halusimme nostaa kampanjamme kärkiteemaksi sen, että ihmiset saavat entistä paremmin oikeaa apua oikeaan aikaan – oli sitten kyse terkkarista, hammaslääkäristä tai kuntoutuksesta. Kun ihmiset saavat tarpeeksi varhain tarvitsemaansa tukea ja hoitoa, ei ole niin usein tarvetta kalliille ja kuormittaville erikoissairaanhoidon palveluille vastaisuudessa, Suomela korostaa.

Vihreät ovat nostaneet kampanjan toiseksi pääteemaksi ihmisiä kunnoittavan terveydenhoidon.

–Oli tulot, tausta tai postinumero mikä hyvänsä, kaikki ansaitsevat hyvän terveyden. Siksi me olemme nostaneet ihmistä kunnioittavan terveydenhoidon yhdeksi pääteemaksi. Usein ajatellaan, että erilaisten vähemmistöjen, kuten maahanmuuttajien, saamelaisten, transihmisten tai sateenkaariperheiden huomioiminen olisi pois enemmistöön kuuluvilta. Tämä ei pidä paikkaansa. Politiikka ei ole nollasummapeliä. Jos meidän palveluissa tunnistetaan ihmisten moninaisuus, hyvinvointivaltio palvelee paremmin ihan jokaista meistä, Suomela tähdentää.

Kolmantena kampanjan pääteemana on mielenterveyspalveluiden saatavuus.

– Hyvinvointialueilla voimme varmistaa, että matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin panostetaan ja terapiatakuu otetaan käyttöön koko maassa. Sitä ei tehdä pikavoittojen, vaan pitkäjänteisen hyvinvoinnin rakentamiseksi. Tukemalla eksynyttä nuorta voidaan pelastaa kokonainen elämä. Masentuneen vanhemman saadessa apua kannatellaan koko perhettä, Suomela toteaa.

Vihreiden kampanja korostaa sitä, että jokainen suomalainen voi olla vaalivoittaja.

– Sen sijaan että julisteissa olisi keskiössä meitä päättäjiä, on keskiöön nostettu erilaisia ihmisiä eri taustoista. Vaalivoitto ei ole se, miten joku puolue kisassa menestyy. Vaalivoitto on se, miten ihmiset saavat tarvitsemaansa apua ja miten palveluiden äärelle pääsee, Suomela sanoo.

Vihreiden aluevaaliohjelma on luettavissa verkossa:  www.vihreat.fi/aluevaaliohjelma

Vaalijulisteet ja vapaasti median käytössä olevia kuvia julkistuksesta löytyy kansiosta: https://drive.google.com/drive/folders/1HGnuO7q2EcAY4SxbjSazSiU1ATspZSuM?usp=sharing

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.

Vihreiden Ohisalo ja Forsgren: Hallitus haluaa kitkeä jengirikollisuutta, mutta pahentaa samalla sen juurisyitä25.4.2024 16:00:01 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustajat Maria Ohisalo ja Bella Forsgren kritisoivat hallituksen toimintaa nuoriso- ja jengirikollisuuden kitkemiseksi ristiriitaiseksi suhteessa hallituksen muuhun politiikkaan. Toimenpideohjelman tavoitteet ja hallituksen eriarvoisuutta lisäävä ja erityisesti nuoriin kohdistuva leikkauspolitiikka ovat Ohisalon ja Forsgrenin mukaan räikeässä ristiriidassa.

Sofia Virta: Miksi hallitus ei ymmärrä, että puutarhasaksetkaan eivät riitä, jos kasvua ei saada aikaan, ja miksi Keskusta jätti Vihreät ulos aihetta koskevasta välikysymyksestä?25.4.2024 13:16:23 EEST | Tiedote

Tänään julkaistun valtionvarainministeriön talouskatsauksen mukaan hallituksen sopeutustoimet heikentävät Suomen talouden kasvua. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta peräänkuuluttaa hallitukselta visiota siitä, miten Suomen talous saadaan kestävällä tavalla kasvuun ja kysyy samalla, miksi Vihreitä ei edes pyydetty mukaan Keskustan ja Liike nytin välikysymykseen, jonka aiheena on hallituksen Suomea näivettävä talouspolitiikka.